The Pirate Bay är mer synliga än någonsin. I färska marsnumret av ansedda amerikanska magasinet Vanity Fair beskrivs svenskarna som avgörande för Hollywoods framtid.
Svenska pirater avgör Hollywoods framtid
Mest läst i kategorin
Media nappar något oerhört på piraterna just nu. När hippa tidskriften Bon rankar ”eliten” i Sverige utses The Pirate Bay-pojkarna till Sveriges mest inflytelserika i filmbranschen. Det blir andra bullar för Svenska Filminstititets vd Cissi Elwin.
Magasinet Att:ention valde nyligen Pirate Bay-grundarna Anakata (Gottfrid Svartholm Warg) och Tiamo (Fredrik Neij) till sin lista över den svenska medieeliten. På det viset fortsätter medias positionering av piraterna, och inte bara i Sverige.
Ansedda amerikanska magasinet Wired har skrivit flera artiklar i ämnet. Och i det färska marsnumret av klassiska Vanity Fair – som nådde USA:s tidningsställ i tisdags och har en upplaga på närmare 1,5 miljoner – brassas det på över åtskilliga uppslag.
Ämnen som BitTorrent, piratkopierade filmer, torrent-sajter, bootlegfabriker i Ryssland och den dalande kurvan för Hollywoods storfilmsproduktion avverkas. Men i fokus står de unga svenskarna bakom The Pirate Bay.
Vanity Fairs contributing editor Steven Daly skriver initierat, har gjort grundlig research och beskriver den aktuella situationen för en bredare allmänhet – utan att hytta med några moraliska pekpinnar. Daly har själv laddat ner åtskilliga hyllmeter gamla tv-serier och annat till brännbara dvd.
Så här skriver Steven Daly om Sverige:
”Om online-fildelar-universum är ett Vilda Västern är Sverige dess Deadwood – en plats där lagen knappt lämnar ett fotavtryck. Tack vare en kombination av nationella copyright-lagar, en social låt-gå-attityd samt billig och överlägsen bandvidd har vänliga lilla Sverige – som refererar till sig själv som Europas ”ankdamm” – blivit en fildelarfästning där mer än 10 procent av dess 9 miljoner invånare byter digitalt material med varandra, mycket av det tillhandahållet av The Pirate Bay.”
Turerna kring den svenska polisens piraträder, karusellen kring justitieminister Bodström och beställningen från högre ort i USA – allt detta görs tydligt för de amerikanska läsarna.
Liksom tesen att vikande biointäkter gör att filmindustrin blir beroende av dvd-försäljningen för sin fortlevnad. En fortlevnad som piratsyndromet, med gratis nedladdning, nu hotar.
Svenska läsare märker nog hellre detaljerna i artikeln. Som när Fredrik Neij från The Pirate Bay har ställt in sin Honda-motorcykel i den oansenliga bunker som pirathögkvaretet beskivs som. Någon har nämligen försökt stjäla den.
– Jag har inget mot att folk kopierar, men jag gillar inte att de stjäl, säger Neij i artikeln.
Polisen konfiskerade vid tillslaget 186 datorer och servrar. Piraterna låter meddela att de lärt sig sin läxa. Numera är det flesta servrarna geografiskt utspridda och väl gömda. Svartholm berättar att det enda som finns att hitta är en ensam metallbox med ett meddelande på fronten: ”Ni glömde att ta min etikettskrivare.”
Svartholm tror att de politiska partierna inser att en antipirat-inställning vore politiskt självmord, medan Neij är förvånad över att åttaåriga barn i USA känner igen hans pirat-tröja och börjar hojta om Pirate Bay. Han förnekar också att de skulle ha blivit miljonärer tack vare reklamintäkter.
Piratbyråns grundare Rasmus Fleischers teorier beskrivs som ”torrt akademiska – och, ärligt talat, fullkomligt svenska”. Vanity Fair berättar om Kazaa och Skype, liksom om den svenska internet-infrastrukturen.
I artikeln kläcker också Jonas Birgersson – ”Bredbandsjesus” – ur sig flera citatvänliga formuleringar, som:
– Det råder nya affärsregler, och vissa konstformer kommer inte att kunna få stöd längre. Jag menar, i det gamla Rom brukade de arrangera fullskaliga sjöslag i Colosseum. Sånt gör vi inte längre.
Vad gäller den nya synen på Sverige som ett piratland där allt inte är så kramgott säger Birgersson:
– Sverige är inte fienden. Sverige är prototypen för den kommande samhället.
Kommande är också en ny typ av fildelarprogram som ska erbjuda en större anonymitet för användarna. Enligt insatta källor som Realtid.se varit i kontakt med ska detta system likna Googles sökfunktion.
Marsnumret av Vanity Fair är det årliga specialnumret om Hollywood som kommer lägligt till Oscarsgalan. Vi kan kallt räkna med att varenda människa i filmbranschen kommer att läsa artikeln om de svenska piraterna.
Kanske kommer den att kopieras upp och delas ut – piratkopierad – vid Hollywoods alla auditions?
Vanity Fair betyder ju trots allt Fåfängans marknad.
Timo Kangas
08-545 871 34
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.