Affärsmannen Bernard Arnault och amerikanska riskkapitalbolaget Colony Capital har tillsatt Lars Olofsson att styra världens näst största livsmedelskedja; Carrefour. Och nu har Olofsson satt upp aggressiva strategier och mål.
Svensk ska rädda fransk livsmedelsjätte
Mest läst i kategorin
Financial Times har talat med Olofsson som bland de nya strategierna har inlett en särskild satsning på nya jättebutiker kallade Carrefour Planets.
Tidningen skriver om att Olofsson har ett högljutt skratt, men bakom fasaden riskerar han hela sin karriär på de nya Planet-butikerna.
– Det finns risker med om vi kan genomföra våra nya planer, men den här gången kommer vi att följa upp genomförandet ända ute i butikerna, säger Olofsson till FT.
Tidigare var Jose Luis Duran vd för Carrefour, och sattes under press av storägarna Arnault och Colony Capital för att vända på Carrefours negativa utveckling.
Carrefour gör anspråk på att ha uppfunnit den moderna livsmedelsbutiken i början på 60-talet, vilket blev en succé.
Men nu har verkligheten hunnit ikapp.
Carrefours stora livsmedelsbutiker i Europa svarar för 40 procent av koncernens intäkter, men i de butikerna uppges utvecklingen ha varit dålig i över 10 års tid enligt FT.
I de fyra viktigaste europeiska länderna (Frankrike, Spanien, Italien och Belgien), har intäkterna per kvadratmeter fallit med 30 procent under perioden 2003-2009.
Duran lyckades inte vända utvecklingen och fick sparken 2008 skriver FT.
Istället tillträdde schweiziska livsmedelstillverkaren Nestlés tidigare vd Lars Olofsson som vd för Carrefour i början av 2009.
Han har hittills fokuserat på att minska kostnaderna och använt det till att sänka priserna, vilket exempelvis lett till ökad marknadsandel i Frankrike.
För de stora livsmedelsbutikerna är planen nu att omprofilera dem till det nya Carrefour Planet-konceptet.
245 av Carrefours stora livsmedelsbutiker i Europa anses stora nog för att omvandlas till Planet-butiker.
De svarar för 70 procent av intäkterna från Carrefours stora livsmedelsbutiker i Europa.
Carrefours övriga stora livsmedelsbutiker i Europa ska nyrenoveras men kommer inte att byta koncept.
Med den nya planen är Olofssons mål att öka Carrefours totala intäkter med 18 procent till och med 2015.
Målet är att mer än dubbla rörelseresultatet från 3,1 miljarder euro 2010 till 6,4 miljarder euro 2015.
Det innebär att rörelsemarginalen kommer att öka från 3,7 procent till 5,3 procent.
Den nya strategin presenterades i förra veckan i samband med en analytikerträff då bland annat två av de nya Planet-butikerna besöktes i Frankrike, vilket fick Carrefour-aktien att stiga 5 procent.
Analytiker på Citigroup blev imponerade, medan analytiker på Credit Suisse var mer skeptiska enligt FT.
Från Carrefour pekas på att det är en lång rad förändringar i arbetssätt och organisation ”bakom kulisserna”, som ska bidra till att målen nås skriver tidningen.
Det har handlat först om att få till en bra företagsledning med ”stjärnor” som rekryterats från konkurrenter såsom brittiska Tesco.
Där är ett projekt nu inriktat på att uppnå förbättringar genom jämförelser med andra livsmedelskedjor genom ”benchmarking”.
Därigenom kan pengar sparas genom att göra billigare inköp och driva verksamheten billigare.
Inköp har centraliserats och sker i ökad grad från Asien.
En separat företagsledning har även tillsatts för Frankrike med kontroll över Carrefours alla butiksformat och varumärken i landet, vilket eliminerar alla interna konflikter som uppstått tidigare.
Åtgärder vidtas även med de stora livsmedelsbutikernas administrativa personal och lager.
Det har skötts gammalmodigt som om det vore för 25 år sedan ansåg Carrefour, och kan till stor del automatiseras vilket frigör personal till att istället hjälpa kunderna.
Genom de besparingar som uppnås, är planen att skapa resurser för de nya Planet-butikerna.
Med en aktiekurs kring 40 euro på Parisbörsen är hela Carrefour värt 28-29 miljarder euro enligt Bloomberg.
Aktiekursen hade en topp kring knappt 60 euro våren 2007, och i samband med finanskrisen föll kursen till 23 euro våren 2009.
Därifrån har den stigit till nuvarande nivå.
Bernard Arnault som är en av storägarna är enligt Forbes världens sjunde rikaste person med en förmögenhet på 27,5 miljarder dollar (drygt 180 miljarder kronor).
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.