"Riksdagen har blivit tråkigare efter valet. Det var roligare när läget var mer osäkert. Då fanns det utrymme för lobbying". Det säger pr-konsulten Henrik Westander i en intervju.
"Svårt att lobba mot majoritetsregering"
Mest läst i kategorin
Henrik Westander är en av grundarna till den byrå som i tidningen Resumé förra året utsåg till Sveriges bästa pr-byrå. Det handlar alltså om den förre fredsaktivisten och vapenexportmotståndaren Henrik Westander, som i en intervju med Realtid.se berättar om sitt nuvarande engagemang – ett engagemang som alltså är ”bolagiserat”.
Det var för snart sju år sedan som bröderna Henrik och Patrik Westander slog sina påsar ihop och startade den egna byrån. De bägge brödernas bakgrunder var i mångt och mycket de diametralt motsatta. Medan Henrik ägnade sig åt lobbying på Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, så var den yngre brodern Patrik direktör på Statoil.
– Vi började jobba tillsammans i slutet av 1990-talet när Statoil skulle ge sig in på den svenska el-marknaden och ville få en avreglering av marknaden. Jag hjälpte till och lobbade för det, och det var då jag upptäckte att de kunskaper och erfarenheter jag hade från Svenska Freds kunde användas inom många andra områden, säger Henrik Westander, som i tidigare bland annat hade fått utmärkelsen ”Årets lobbyist”.
– Dessutom hade jag redan då börjat tröttna på att bara hålla på med vapenexporten, och ville syssla med annat, säger han.
Samarbetet fortsatte alltså, och resulterade i att byrån Westander Publicitet & Påverkan öppnade i augusti 2000. I början med de bägge bröderna som de enda medarbetarna. Patrik, som är ekonom, blev vd, medan Henrik tog det mesta av kontakterna utåt.
– Vi öppnade byrån till viss del i opposition mot pr-branschen, säger Westander.
– Vi var emot hemlighetsmakeriet som fanns och fortfarande finns i branschen, fortsätter han.
Westander har istället valt som policy att vara väldigt öppna. Deras kunder och uppdragsgivare finns redovisade på byråns hemsida på nätet, och deras arbetsmetoder är inte heller någon hemlighet.
– När det gäller själva arbetet så är vår kanske främsta policy att det är kunderna själva som ska göra det mesta av jobbet. Vi fungerar som rådgivare och bollplank, säger Westander, som menat att det här med pr egentligen är väldigt enkelt.
– Har ett företag väl byggt upp den här kompetensen, vilket de i de flesta fall gör väldigt snabbt, så klarar de sig själva. Dyra konsulttjänster behövs inte.
Därför utgör utbildningar i pr-strategier, direkt riktade till företag och organisationer, en stor del av byråns verksamhet.
Och det ser ut som att strategin varit lyckosam. Bolaget har växt; omsättningen med i genomsnitt över 50 procent per år, utom förra året då tillväxten saktade ner till 18 procent. Räknat i pengar uppgick byråintäkterna under förra året till 21 miljoner kronor. Antalet anställda uppgår nu till över 20 personer.
Byråns uppdragsgivare har vitt skilda profiler; företag, frivilligorganisationer, statliga organisationer, olika påtryckarorganisationer och även politiska partier. Såväl Michelin som Folksam och Naturvårdsverket finns bland kunderna.
Till stor del går jobbet inom byrån ut på samma sak som Henrik Westander gjorde tidigare; nämligen att driva, skapa medieuppmärksamhet och opinion i vissa specifika frågor. Skillnaden är att han nu har flera olika uppdragsgivare, och en större bredd i de frågor han driver.
En annan mycket viktig policy för byrån är att bara ta jobb de själva tror på, och som de sympatiserar med.
– Därför tackar vi nej till en del uppdrag. Fast de företag vi tackar nej till redovisar vi inte på hemsidan, säger Westander.
Vilka typer av jobb är det då som ni inte tar?
– Det handlar ju till stor del om uppdrag från företag som håller på med vapen, alkohol och spel.
– Och i de fall vi jobbat med politiska partier så handlar det om specifika frågor som vi sympatiserar med. Vi sysslar alltså inte med att försöka värva röster till ett parti i ett val. Däremot kan vi tillhandahålla utbildning om hur de kan få ut sina frågor och sin politik, säger Westander, som säger att de kan tänka sig att ta jobb från samtliga riksdagspartier, förutsatt att de sympatiserar med uppdraget. Men att de skulle säga nej till exempelvis Sverigedemokraterna.
– Inför det senaste valet så jobbade vi med Borgerligt Ja till trängselskatten, berättar han.
Själv så är Henrik Westander nu nästan helt fokuserad på frågor kring klimatförändringen.
– Jag jobbar mycket med företag inom energi- och återvinningsindustrin, säger han.
Har valutgången och regimskiftet inneburit någon förändring för er?
– I viss mån. Tidigare när regeringen skulle påverkas i en viss riktning kunde man antingen gå direkt på regeringen, alltså socialdemokraterna, eller också på något av stödpartierna, alltså vänstern eller miljöpartiet. Det fanns alltså tre vägar att gå, säger Westander.
– Nu finns det främst en väg – ett parti – eftersom allianspartierna delat upp områdena mellan sig.
Överhuvudtaget tycker Westander att riksdagen utifrån deras perspektiv blivit tråkigare.
– Tidigare gick miljöpartiet ihop med de borgerliga i vissa frågor. Ett exempel var arbetskraftsinvandringen, där vi lobbade på uppdrag av Svenskt Näringsliv.
Westander är själv inte politiskt aktiv i något parti, men var under ett år, 1996, medlem i miljöpartiet.
– Jag gick med för att partiet ville ha mig som deras representant i Vapenexportrådet, och då var jag tvungen att vara partimedlem. Men jag kom ju inte med i rådet ändå, fast av andra skäl, säger han.
När det gäller politik mer generellt så medger Westander att det finns lite olika politiska åsikter inom, inte bara byrån, utan också i den absoluta ledningen.
– Jag och min bror sitter inte och tittar på valvakan tillsammans, säger han lite skämtsamt, och menar att även om de två jobbar väldigt bra ihop så har de olika politiska sympatier. Han själv ligger till vänster om den politiska mitten medan vd:n Patrik ligger till höger om densamma.
Henrik och Patrik äger hälften var av företaget, men de anställda får också en del av vinsten. 40 procent av vinsten går nämligen direkt till de anställda, vd undantagen, och de delar helt lika.
– De senaste åren har det blivit lite drygt 100.000 kronor per person och år.
Du sa att när ni startade byrån så gjorde ni det i opposition mot pr-branschen. Har några andra företag tagit efter ert sätt att jobba?
– Nej, det har jag inte märkt. I vart fall är det, såvitt jag vet, inga andra som lägger ut sina uppdragsgivare på nätet, säger Henrik Westander.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.