Storytels ljudböcker i mobilen har blivit lönsamma. Det berättar vd:n Jonas Tellander.
Storytel lönsamma!
Mest läst i kategorin
Storytel levererar ljudböcker strömmande i datorn och mobilen. Bolaget startades 2005 av Jonas Tellander. Genom samarbete med förlagen kan man erbjuda nästan alla ljudböcker som produceras. Konkurrenten Elib.se, som är dubbelt så stor, paketerar ljudet som mp3-böcker till bokhandeln. Storytel.se är enbart en digital tjänst.
–Vi har etablerat en ny modell på den svenska marknaden. Och iPhone har öppnat en ny marknad.
Iphoneanvändarna står för 30 procent av Storytels omsättning.
– Vi har cirka 2000 iPhoneanvändare.
En bra tillväxt sedan iPhoneapplikationen släpptes vid årsskiftet.
– Andra kvartalet i år är vårt första lönsamma kvartal, säger Jonas Tellander.
–Det är unikt. Och vi hoppas andra halvåret ska vara ännu mer lönsamt så det ger svarta siffror för helåret.
Till det bidrar en ny satsning.
– Vi har startat ett projekt för att ta fram talböcker för mobiltelefoner.
Det är ett projekt där Storytel samarbetar med PTS, Post- och Telestyrelsen och Tal och punktskriftsbiblioteket, TPB, som är en statlig myndighet som anpassar böcker för läshandikappade.
Det speciella med talböcker är paragraf 17 i upphovsrättslagen som ger de som driver ett talboksbibliotek rätt att ge ut böcker utan samtycke från och utan royalties till författarna.
–Vi startade projektet i maj. I dag är standarden att synskadade lånar ljudböcker på biblioteket. Men vi kommer att kunna erbjuda det i mobilen inom ett år.
–PTS finansierar utvecklingsprojektet. Målet är en tjänst i mobilen för en halv miljon användare med läshandikapp.
Projektet ökar Storytels omsättning en 1 miljon i år.
I
juni 2009 sände SVT Draknästet där Jonas Tellander stod inför drakarna.
–Jag var med i Draknästet första säsongen, och då kom Richard Båge in. Han gick in med 1,5 miljoner.
För det fick han 13 procent av bolaget.
Vad har du haft för nytta av Richard Båge?
– Han har stöttat när jag har ringt. Han förstår hur tungt det kan vara att vara egen företagare och vad man går igenom under ett tufft år.
– Nu känns det otroligt skönt när vi är lönsamma och sltiet börjar ge resultat.
Det är flera affärsänglar som gått in i bolaget. Största ägare är affärsängeln Kristina Sjögren som också är barnboksförfattare.
Moderbolaget är registrerat i Schweiz. Hur kommer det sig?
– Jag bodde där i sju år och det var där jag startade bolaget. Jag flyttade hem med familjen för snart två år sen.
I årsredovisningen framgår det att ni minskade er försäljning förra året från 3,3 miljoner kronor till 1,3 miljoner till ert moderbolag i Schweiz. Vad ligger bakom det?
– Vi har flyttat över mer och mer av verksamheten till det svenska bolaget. Förlusterna har huvudakligen tagist i moderbolaget. I nuläget så har vi bara svensk verksamhet och då är det narurligt att ta kostnaderna här.
– Det finns inget att dölja i en schweizisk struktur.
Varför blev det miljonförlust förra året?
– Vi ökade inte försäljningen tillräckligt snabbt, svarar Jonas Tellander.
Ni omsatte 5,1 miljoner kronor förra året. Du är inte nöjd med tillväxten på 10 procent?
–Nej, under fjolåret var det inte bra. Vi hade en svacka under första halvåret 2009.
Ljudboksförlaget Elib som säljer mp3-böcker omsatte 12,8 miljoner (brutet räkenskapsår maj -08 till april 09).
Kommer ni ikapp?
– Jag vet inte vad de har för tillväxttakt. Vi räknar med att öka omsättning till 8 miljoner kronor i år.
Ni tvärnitade utomlands 2008. Det blev ingen satsning i Tyskland, Storbritannien, Finland och Norge.
–Det var sunt. Vi har ingen verksamhet utanför Sverige i dag.
Men det finns lite nya utlandsplaner.
– Vi har slutit ett avtal med ett engelskt förlag om att sälja deras böcker på vår brittiska sajt. Iphone och android-mobiler öppnar upp en marknad och kan vi arbeta bra på nätet så kan det fungera. I dag har vi 600 titlar på engelska på vår sajt för den svenska publiken.
–Men vi vill först vara säkra på att vi är lönsamma i Sverige innan vi startar där.
Varför kostar er tjänst dubbelt så mycket som Spotify?
– Bra fråga. Det här är ljudböcker inte musik. Det är två olika branscher.
– Musikbranschen har tvingats söka nya intäktskällor, men ljudboksbrasnchen har haft en tillväxt och är lönsam så man känner att man inte kan sänka prisera än. Vi håller bäst pris inom ljudbokssegmentet.
– Men vi har även ett singelabonnemang för 89 kronor som ger en bok i månaden. Vi släpper en ny app nu till så man kan använda den i iPhone också, det kunde man inte göra tidigare.
– Vi kan på inga villkor gå ut och köra en gratistjänst på den svenska marknaden.
Men jag skulle gärna se att Storytel inte kostade mer än Spotify…
– En momssänkning till 6 procent på ljudböcker skulle hjälpa en bit på vägen. Och får vi upp volymen kan komma ner ytterligare några tior på priset, men 99 kronor i månaden på ljudböcker i Sverige om man ska ha med de stora förlagen, det är faktiskt inte möjligt. Ingen skulle vara gladare än jag om vi kan sänka priset.
– Förlagen säljer en ljudbok på cd för 150 kronor till bokhandeln och sen lägger de på hundra kronor.
– Hade vi sänkt priset till 99 kronor hade vi fått trovärdighetsproblem i förlagens ögon.
– Och frågar du ett svenskt förlag så säger de att de är rätt så nöjda med oss. Och ljudböcker på cd går nedåt.
– Det finns ingen anledning i världen att inte ha samma moms på digitala ljudböcker som på fysiska ljudböcker, säger Jonas Tellander med eftertryck.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.