Realtid.se:s Båstad-korrespondent åkte till Malmö där anonyma miljardföretaget BE Groups vd Lars Bergström tog emot. Här är hans syn på bolagets utveckling och möjligheter.
Stålmannen
Mest läst i kategorin
BE Group kom under torsdagen med sin resultatrapport för andra kvartalet 2010.
– Ja, vi har ju ett läge där vi efter att ha gått med förlust sex kvartal i rad, nu under andra kvartalet 2010 har börjat visa vinst igen, säger Bergström.
– Det har varit en tuff resa här hela vägen igenom förstås med den konjunkturnedgång som har varit.
– Och det fanns väl en förväntan att vi skulle ha börjat visa vinst redan under första kvartalet.
– Men den volymuppgång man förväntade sig skulle komma under första kvartalet, den kom liksom inte riktigt på den nivå som behövdes.
– Så vi hade faktiskt en förlust även under första kvartalet, även om den inte var så stor.
– Under andra kvartalet sedan lyckades vi få en väldigt stor resultatförbättring om man jämför med andra kvartalet 2009.
– Det blir ju väldigt stora siffror.
– Så det är klart att det känns bra att vi har tagit oss igenom den här perioden nu med både låga priser och även en väldigt, väldigt svag marknad.
– Vår bransch fungerar ju så att det är en kombination av stålpriserna på världsmarknaden – eller på Europamarknaden för oss då, och det tonnaget som säljs ute i marknaden.
– Och det är klart att de där två samverkar ju.
– I låga konjunkturer, då faller ju liksom kapacitetsutnyttjandet i stålbranschen
– Då pressas priserna nedåt, och då får vi en dubbel effekt av att både volymen går ned och priserna går ned.
– Det gör att det som för oss kan bli sådana svängningar som vi hade 2009 då våra intäkter minskade med över 40 procent.
– Som ett annat exempel minskade våra intäkter i Finland med 61 procent om man jämför tredje kvartalet 2009 jämfört med tredje kvartalet 2008.
– Då hade vi alltså bara 39 procent av våra intäkter i Finland kvar.
– Och det är inte så att de tappade intäkterna bara skjuts upp till nästa månad och kommer då istället.
– Vi levererar ju varje dag.
– Det är ett jämnt flöde kan man säga.
– Så hela flödet sjönk med 61 procent mätt som faktureringskronor.
– Och hur kompenserar man sig för det?
– Själv har jag varit med här nu som vd för BE Group i 1,5 år bara.
– Så andra kvartalet i år är det första kvartalet då jag varit med då vi faktiskt har bättre drag i marknaden.
– Och det känns ju som en mer gynnsam situation om man säger så.
Kan du beskriva mer om vad BE Group egentligen gör? Varifrån köper ni stål till exempel?
– Svenska stålbolaget SSAB är ju mest känt i Sverige, men de är väldigt små på världsmarknaden.
– Största stålbolaget i världen idag heter Arcelor-Mittal.
– De producerar ungefär 8 procent av världsmarknaden för stål.
– Fast de är störst har de alltså bara 8 procent, så stålbranschen är ganska okonsoliderad.
Vilket land är Arcelor-Mittal baserat i?
– De finns över hela världen, men det är en kombination av ett Luxemburg-bolag som heter Arcelor och ett indiskt bolag som heter Mittal.
– De slogs ihop för ett antal år sedan.
– De finns alltså över hela världen, och har nästan 300.000 anställda.
– Det är en stor koncern.
– Och dit jag ville komma är att vi på BE Group ju köper in vårt stål från en mängd stålproducenter.
– Sedan är ju hela vår roll som distributör att vara länken mellan de här stora stålverken som på sina stålleveranser har långa ledtider och ganska dålig leveransprecision.
– Ska man köpa direkt från dem måste du beställa ganska stora volymer.
– Och i goda tider är de ganska svåra att ha att göra med, för de kan hoppa från tuva till tuva.
– Så det behövs en mellanman för väldigt många kunder som behöver köpa lite mindre volymer, och framför allt de som inte vill ligga på ett lager själv.
– Man kan aldrig lita på att man får en leverans direkt från ett stålverk i tid.
– En sådan leverans kan komma någon gång i ett spann på några veckor.
– Och det är klart att om man som många stålkunder kör ”just in time”-koncept som många gör idag, då behöver man ha en mellanhand.
– Så vi köper då i dagsläget kan man säga vårt stål från alla europeiska stålproducenter via vår inköpsorganisation.
– Sedan lagrar vi det inköpta stålet hos oss i de nio länder där vi finns. Vi har lager i alla de länderna.
– Och så levererar vi ut från lagrena till slutkunder.
– Slutkunderna är exempelvis Volvo Construction Equipment (VCE) som är en av våra största kunder.
– De köper rätt mycket från oss.
VCE ingår i det börsnoterade lastbils-Volvol (ej personbils-Volvo som nu köps av kinesiska Geely), och tillverkar exempelvis grävmaskiner och bygglastbilar (”dumprar”).
Det är VCE:s fabriker i Braås och Arvika som köper stål från BE Group.
– Där har VCE sina stora bearbetningsverkstäder och monteringsverkstäder.
Sandvik-koncernen är en annan stor kund till BE Group.
– Framför allt den del av Sandvik som gör gruvmaskiner köper mycket från oss.
– Så även de stora svenska verkstadsbolagen köper stål från oss.
Sedan har BE Group kunder hela vägen ner till små, lokala ståldistributörer.
– Det kan vara en lagerhållare uppe i Årjäng som håller ett litet lager för byggindustrin i den regionen.
Hela BE Groups filosofi bygger enligt Bergström på att som i Sverige bara ha två stora lager.
– Vårt ena svenska lager ligger här i Malmö på andra sidan vattnet härifrån sett.
– När du kommer ut från vårt kontor här ser du en jättehall där det står BE Group.
– Där har vi vårt lager för södra Sverige.
– Och sedan har vi ett lager uppe i Norrköping.
Som en regel har BE Group sagt att om kunderna gör en beställning före klockan 12 en dag, så kan leverans till kund av det som finns på lager ske senast under dagen därpå.
– Och det är mycket vi har på lager.
Utifrån de lager BE Group har i Sverige levererar bolaget stål till svenska kunder upp till Skellefteå.
BE Groups lastbilar lastas under eftermiddagen samma dag som ordrarna kommit, och sedan körs stålet iväg med lastbilarna under kvällen och natten ända hem till kunderna.
– Så hela vårt koncept bygger egentligen på att vara en ”lagerhållare” för de stålkunder som behöver ha tag i material med korta leveranstider.
– Det är det vi kallar ”lager-affärsidén”.
Totalt leverar BE Group ungefär en halv miljon ton stål per år till sina kunder.
– Vi skickar iväg cirka 40 lastbilar per dygn med leveranser från våra anläggningar i alla de nio länder där vi finns.
Det stål som BE Group levererar är ofta i form av balkar i alla dess former.
Det kan även vara plåtar, exempelvis vanliga standardplåtar i formatet 2,4 gånger 1,2 meter.
Och det finns plåtar i olika tjocklekar från 0,5 millimeter ända upp till flera centimeter.
I sitt sortiment har BE Group även armeringsjärn som ofta går ut till byggen.
– Sådana leveranser av armeringsjärn är typiska affärer vi gör.
Utöver ”handelsstål” såsom balkar och platta stålprodukter, levererar BE Group även rätt mycket rostfritt material som en egen nisch, och rätt mycket aluminium.
– Det är de tre produktområdena vi jobbar med (handelsstål, rostfritt och aluminium).
I Sverige är BE Group näst största stålgrossisten.
Störst av alla är SSAB egen stålgrossist Tibnor.
Tibnor har en marknadsandel kring 40 procent i Sverige, medan BE Group har drygt 20 procent.
– Så vi är en god tvåa kan man säga.
De nio länder BE Group har verksamhet i är Sverige, Finland, Danmark, Baltländerna, Polen, Tjeckien och Slovakien.
Kan man se er närvaro i Östeuropa som en möjlighet om det blir god tillväxt där?
– Ja, just det.
– Hela vårt koncept är att vara starka i hela Östersjö-regionen, och sedan växa vidare söderut.
I dagsläget svarar Östeuropa för cirka 20 procent av BE Groups totala intäkter.
Sverige står för 45 procent av intäkterna, Finland för 35 procent, och CEE (Central- och Östeuropa) för 20 procent.
BE Group levererar alltså kring en halv miljon ton stål per år, och stålpriset kostar grovt räknat 10 kronor kilot (10.000 kronor per ton).
– Det är ungefär som en liter mjölk.
Med dessa förutsättningar har BE Group för närvarande intäkter på knappt 5 miljarder kronor per år.
Marginalerna är dock tunna?
– Ja, så är det ju.
– Våra bruttomarginaler i koncernen ligger kring 15 procent.
– Det där förändras hela tiden, men det är ganska tunna marginaler.
Av intäkterna på 5 miljarder kronor går alltså cirka 4 miljarder i ersättningar till BE Groups underleverantörer.
– Den övriga mellanskillnaden (mellan 5 och 4 miljarder kronor) ska gå till att bekosta får organisation och ge en vinst.
– Så vi är relativt volymberoende hela tiden.
Den halva miljon ton BE Group levererar varje år fördelar sig på 10.000-15.000 olika artikelnummer.
– Så det är en faslig massa artiklar.
– Det är inte så att vi bara säljer balkar och plåtar.
– Det finns hur mycket som helst.
I BE Groups kundregister finns kring 10.000 kunder totalt i koncernen.
BE Groups enskilt största kund är svenska byggbolaget Peab.
– De är vår stora, trogna lokala kund här nere.
Bland de övriga största kunderna finns även Sandvik och VCE.
Bergström vill inte avslöja exakt hur stor andel av BE Groups intäkter som kommer från Peab.
– Men det vi brukar säga är att våra tio största kunder står för cirka 9 procent av våra intäkter.
– Så det är hyfsat spritt i alla fall.
Med intäkter kring 5 miljarder kronor som utgångspunkt, har BE Group som mål att koncernen ska ha en tillväxttakt som är högre än branschen.
– Det innebär alltså att vi ska öka våra marknadsandelar.
Historiskt har branschen haft en tillväxt på 5 procent per år över en konjunkturcykel.
– Det innnebär alltså att vi i snitt ska växa med mer än 5 procent per år mätt över en konjunkturcykel.
Men för enskilda år kan svängningarna i BE Groups intäkter alltså bli stor.
Under den förra konjunkturcykeln ökade BE Group intäkterna från cirka 4 miljarder kronor ett år till 8 miljarder kronor 2008.
– Vi växte kraftigt under den perioden.
Därifrån sjönk intäkterna igen till 4,3-4,4 miljarder kronor 2009.
– Så det är enorma svängningar.
Samtidigt har BE Group alltid vissa fasta kostnader för sina anläggningar och personalen.
Koncernen hade förut operativa kostnader på 1,05 miljarder kronor per år.
– Efter de kostnadsbersparingsprogram vi gjort, har vi nu bantat ner det till 900 miljoner kronor per år.
Som en strategi för att öka BE Groups intäkter framöver, försöker koncernen nu att förflytta sig framåt i värdekedjan och erbjuda kunderna mer förädlade och bearbetade produkter än bara vanliga standardprodukter.
– Vi har alltså inte bara den här lager-affärsidén, utan vi utför även vidareförädlingar som att kapa, borra och såga rätt mycket material.
Byggbranschen får därför ofta färdigkapade och färdigborrade balkar från BE Group som ska in i ett bygge någonstans.
– Det sköter vi åt våra kunder.
Åt VCE utför BE Group olika ”burnouts”, det vill säga att skära ut detaljer ur tjocka stålplåtar.
De utskurna delarna svetsas sedan ihop.
– Så vi gör färdigformade detaljer som kunden kan ta direkt in i sin produktion och bara sammanfoga.
Totalt är i dagsläget cirka 30 procent av BE Groups intäkter produkter som i någon form av förädlats inom koncernen.
Ett mål är nu att höja den andelen till 50 procent.
– Men det kommer att ta några år tills vi tagit oss dit.
Ökad förädling innebär bättre lönsamhet, men Bergström understryker även den närmare relation till kunderna det ger.
– Då får man även en bättre kundlojalitet.
Några direkta planer på att köpa stålgrossistbolag i nya länder har inte BE Group.
– För närvarande har vi sagt att vi stärker oss i de länder där vi finns, speciellt nu när vi går ur lågkonjunkturen.
– Sedan får vi se vad vi gör på sikt.
BE Group försökte etablera sig i Ryssland, men har där beslutat sig att lägga ner den lilla verksamhet koncernen hade i Ryssland.
Det fanns olika skäl till det, men inte någon ”rysk maffia”.
– Ryssland är en väldigt fragmenterad och jobbig marknad.
– Samtidigt är det en väldigt stor marknad, men den är svår att ha att göra med rent allmänt.
– Så vi har sagt att det får bli någon annan gång.
Målet att BE Group ska växa snabbare än branschen innebär alltså att koncernen ska ta marknadsandelar från konkurrenter.
Hur ska det gå till?
– Vi ligger ju och nöter hela tiden och försöker gräva lite marknadsandelar från våra huvudkonkurrenter.
Men hur går det till?
– Vi är i grund och botten ett serviceföretag.
– Det är ju en service vi tillhandahåller, det här att vi har materialet på lager.
– Det är det gamla vanliga. Det gäller att bara ha väldigt stort kundfokus, och vara den leverantör som upplevs vara den enklaste kunderna har att göra med.
– Och dessutom att man levererar i tid och har det sortiment kunden behöver.
– Det finns väldigt mycket att göra i just det här att vara kundorienterad; att ha en försäljningsorganisation som är lyhörd för vad kunden vill ha – allt det här traditionella som ligger i begreppet kundfokus.
– Sedan är det klart att vi i stor utsträckning har produkter som är desamma som våra konkurrenter.
– Vi, Tibnor och Stena som också har stor stålgrossistverksamhet, köper alla våra produkter från stålverken.
– Vi har alla i stort sett samma utbud av material.
– Men det gäller återigen att vi uppfattas som lätta att ha att göra med, och att vi har en nära kundnärvaro och så vidare.
Historiskt har BE Groups marknadsandelar gått lite fram och tillbaka.
– Så det finns mer att göra. Så är det.
Vad gäller lönsamheten är BE Groups mål att nå en ebita-marginal (rörelsemarginal) på 6 procent över en konjunkturcykel.
Under andra kvartalet låg BE Group på 6,2 procent i ebita-marginal.
För att utvärdera det är då en fråga var i konjunkturcykeln vi befinner oss nu.
– Det ser ju bra ut med 6,2 procent, men i det ingår en del lagervinster.
Lagervinsterna är alltså att värdet på de stålprodukter BE Group har i lager har ökat tack vare allmänna uppgångar i stålpriserna.
– Samtidigt går det åt andra hållet när stålpriserna faller.
Då uppstår alltså lagerförluster.
Och stålpriserna kan variera kraftigt från kvartal till kvartal och månad till månad.
– Det är lite gungor och karuseller det där.
Det BE Group försöker göra är att mäta ebita-marginalen när man har rensat bort lagervinster eller lagerförluster.
– Det gör vi i både upp- och nedgång så att vi har ett jämförelsetal som är begripligt.
Rensar man bort lagervinsterna under andra kvartalet i år, hamnar BE Groups ebita-marginal på 3,4 procent.
– Mot bakgrund att vi har haft negativa siffror under en period, känns det ju bra att vi nu kommit tillbaka till svarta siffror igen.
Frågan är nu om det är uthålligt så att BE Group nu kommer att kunna fortsätta visa vinst framöver.
– Ja, så vida inte marknaden kollapsar igen, vilket inte finns på kartan just nu att vi i vår underliggande ebita-marginal skulle komma tillbaka till negativa siffror.
Det känns starkt alltså?
– Jaa, det känns så pass starkt i alla fall.
– Då skulle marknaden behöva hamna i den berömda ”double-dipen”.
– Och det ser vi inga tecken på.
– Sedan går vi ju nu in i tredje kvartalet, som både i Sverige och Europa innebär semestermånader – även om det är juli i Sverige och augusti i Östeuropa.
– På så sätt är ju tredje kvartalet utmanande säsongsmässigt.
– Men vi är i alla fall över nu den puckeln att vi tjänar pengar igen, även sett under första halvåret som helhet.
– Det känns ju bra.
Och trots semestrarna under tredje kvartalet ser inte Bergström någon risk för att BE Group kommer att visa förlust igen under tredje kvartalet.
– Det ska inte kunna hända.
Finansiellt är BE Group inte särskilt skuldsatt enligt Bergström.
– Vi har en nettoskuld just nu som är ungefär lika stor som vårt bokförda egna kapital.
– Så vi är inte så hårt skuldsatta.
BE Group har tidigare bara haft lån hos Handelsbanken, men har nu valt att göra om det så att både Handelsbanken och SEB nu är banker till BE Group.
Det tidigare avtalet med Handelsbanken varade till slutet av 2011.
– Men vi var inte riktigt nöjda med hur det såg ut.
– Så det vi har gjort är att i förra månaden skriva på ett nytt avtal som varar i tre år.
– Nu när vi har SEB som bank också, har vi fått bättre villkor än tidigare.
– Så att så länge utvecklingen i vår bransch håller i sig, är inte finansieringen något problem.
Vad var det som var dåligt med Handelsbanken förut?
– Nej, det var väl inget som var dåligt.
– Men det är ju så att när man går igenom sådana här tider som vi haft med stor turbulens i hela banksystemet, så kan vi väl känna att det är bättre för oss att vi har två banker att förlita oss på.
– Och Handelsbanken och SEB har lite olika profil och styrkor.
– Så det känns som ett bra upplägg som är bra för alla parter tror jag.
Totalt är det 830 miljoner kronor som BE Group har i skuldnivå enligt siffror från halvårsskiftet.
Det anser inte ni är en hög skuldsättning?
– Nej, det ligger mer än väl inom ramen för de covenants (lånevillkor) vi har, så det är inget problem.
Totalt är BE Group värt 2,3-2,4 miljarder kronor på börsen vid en börskurs på 47 kronor i skrivande stund.
Under torsdagen då bolaget kom med kvartalsrapport, sjönk börskursen.
– SKF kom ju med en stark rapport idag, och vi tycker att vår rapport är bra.
– Och SKF:s aktiekurs gick också ner, så det där är svårt att förstå.
– Jag vet inte vad det berodde på.
– Sådant där är svårt att förutsäga.
Så kursnedgången i BE Group-aktien berodde inte på någon besvikelse om er kvartalsrapport?
– Nejnej.
– Ibland kan jag tycka att man kommer med en rapport som inte känns så stark, och då går börskursen upp som reaktion.
– Och ibland kommer man med något man tycker är bra, och så går kursen ner.
– Jag tycker att det är svårt att förutsäga det där.
Under första halvåret blev BE Groups vinst per aktie 0,42 kronor, varav det underliggande resultatet (alltså resultat exklusive förändringar i lagevärdet) var 8 öre.
Aktieinvesterare verkar alltså räkna med stora resultatförbättringar framöver för att motivera en aktiekurs på 47 kronor.
Ser man bara på det andra kvartalet var vinsten per aktie 0,92 kronor men även då var det underliggande resultatet bara 31 öre.
På årsbasis skulle vinsten per aktie då bli kring 1,20 kronor, varför en börskurs på 47 kronor kan tyckas väldigt dyr.
Men det finns aktieanalytiker som har köprekommendationer för BE Group-aktien och anser den är värd uppåt 60 kronor utifrån olika scenarier för stålpriser och sålda stålvolymer hos koncernen.
Bergström betonar att nuvarande till synes låga vinst per aktie även måste betraktas mot bakgrund av att BE Group precis kommer ifrån att ha haft en väldigt svår period.
– Bortrensat för förändringar i lagervärdet hade vi i princip nollresultat i fjol, och då kanske en del kan tolka det som att vi i princip borde vara värdelösa.
BE Groups underliggande vinst per aktie var 8 öre under 2009.
Men 2008 var ett bättre år. Då var den underliggande vinsten per aktie 6,17 kronor.
Kommer vinstnivån upp till de nivåerna är 47 kronor billigt.
Känns det som att det kan bli en stor hävstång framöver om konjunkturen fortsätter stärkas, eller blir det mer en successiv förbättring i små steg?
– Det hänger för oss helt ihop med vad som händer vad gäller konjunkturen och stålpriserna.
– Fortsätter konjunkturen att utvecklas positivt och stålpriserna går upp en del, så har vi ju en bra hävstång i vårt resultat.
– Så är det ju.
– Det blir en ordentlig effekt på våra intäkter, och vi har ganska fasta omkostnader.
– Det är klart att det finns en hävstång, framför allt för avkastningen på operativt kapital.
– Det är det nyckeltal vi här internt bevakar mest noggrannt.
– Det är vårt ”interna arbetsmått”.
– Och där finns det en riktigt bra hävstångseffekt.
– Vi har just nu också en väldigt låg kapitalbindning.
– Vårt rörelsekapital (förenklat uttryckt; lager och kundfordringar minus leverantörsskulder) som andel av våra intäkter, ligger just nu under 10 procent vilket är riktigt bra.
– Det kanske inte är trovärdigt att det måttet kommer att kunna ligga kvar där.
– Det kommer förmodligen att öka något.
– Men generellt ser nyckeltalen bra ut just nu.
Bergström själv äger 100.000 aktier i BE Group.
Riskkapitalbolaget Nordic Capital var tidigare storägare i BE Group, men har numera sålt ut sin ägarandel.
Nu är det stora svenska institutioner som är BE Groups största ägare.
Allra störst är Robur med en ägarandel på 9 procent, följd av andra stora, svenska institutioner.
Bergström är nöjd med ägarbilden.
– Det är klart att det skulle finnas fördelar med att ha en storägare i form av något bolag som är på något sätt kopplad till vår bransch, som kan vara med och utveckla BE Group framåt och vara en stark och tongivande ägare i styrelsen.
– Så är det ju.
– Men jag kan inte säga att det är en stor nackdel att vi har det som idag heller.
– Vi har en kompetent och väldigt duktig styrelse som är väldigt engagerad.
– Och det är ju det viktiga för mig som vd att det finns ett bra bollplank att bolla frågor med.
Styrelseordförande är Carl-Erik Ridderstråle, tidigare känd som vd i börsnoterade truckföretaget BT Industries.
I styrelsen sitter även Cecilia Edström som är informationschef på Teliasonera.
Jocke Karlsson som är en av de seniora personerna på Nordic Capital, finns även kvar som styrelseledamot i BE Group.
– Det är ett namnkunnigt gäng
i vår styrelse för vår storlek av bolag.
Vad ser du som de stora möjligheterna för BE Group framöver, ur aktieinvesterares synvinkel?
– Den stora möjligheten för oss, det är ju att vi genom lite bättre konjunktur och lite bättre stålpriser har en bra hävstång i vårt resultat.
– Så är det ju.
– Det finns väl i och för sig redan en del av det inräknat i vår börskurs i dagsläget.
– Men det är den stora fördelen kan man väl säga.
Bergström pekar även som fördel för aktieinvesterare, att BE Group kan hantera svängningar rätt bra.
– Det gjorde vi trots att vi nu hade en dramatisk nedgång i fjol.
– Vi gjorde stora förluster i form av värdeminskningar i vårt lager när stålpriserna gick rakt ner i backen.
– Men när man rensar bort de värdeminskningarna i lagret, höll vi ändå det underliggande, operativa resultatet ovanför nollstrecket i fjol.
Att BE Group tidigare hade sex förlustkvartal i rad berodde alltså också på värdeminskningarna i lager, betonar Bergström.
– Ändå kunde vi kompensera för det genom de åtgärder vi vidtog.
– Så vi är ett bolag som verkligen kan anpassa oss efter förutsättningarna.
– Vi tycker att vi är duktiga på att hantera kapitalet idag.
– Vi har en bra kapitalomsättningshastighet och lageromsättningshastighet.
– Vi tycker att det finns stora möjligheter i det här som vi säger nu med att vi går vidare med vår servicestrategi, och att det även finns stora möjligheter för oss att vidareutveckla Östeuropa.
BE Group är geografiskt indelat i tre affärsområden; Sverige, Finland och Östeuropa.
– Vårt affärsområde för Östeuropa har haft lönsamhetsbekymmer under en ganska lång period.
– Men det känns som att vi är på rätt väg där.
– Under andra kvartalet hade vi faktiskt det bästa rörelseresultatet någonsin.
– Och det borgar ju för att vi också har möjlighet framöver att ha en lönsamhet i den delen.
– På så sätt är vi ju lite unika.
– Och vi ser också i våra diskussioner med kunder att vi är lite unika idag genom att vi är i både Finland, Sverige och Östeuropa.
– Många av de här koncernena vi har som kunder, håller på eller har redan stärkt sig nere i lågkostnadsländerna.
– Där har vi möjlighet att vara ett helhetskoncept för dem.
– Det tycker jag är en bra poäng och en bra möjlighet för BE Group som helhet.
Känns det som att koncernen i dagsläget är välskött och välstädad, eller finns det mycket kvar att städa upp?
– Nej, det gör det inte.
– Själv har jag alltså varit vd för BE Group i 1,5 år, och Håkan Jeppsson som var min företrädare som vd, och Torbjörn Clementz som fortfarande är finanschef och vice vd har gjort ett gediget jobb i många år genom att sträda BE Groups struktur.
– Man har lagt ner och konsoliderat ihop.
– Den struktur vi har i Sverige idag med två lager, den känns ju helt rätt.
– Den strukturen som finns i Finland känns också helt riktig.
– Vi hade ett uppstädningsjobb här under lågkonjunkturen också kan man säga, då när vi gick igenom Östeuropa.
– Bland annat har vi gjort två nya företagsköp i Tjeckien i fjol som integrerades med oss 2008.
– Det är vi igenom, och det kan vi börja dra växlar av nu.
– En annan sak jag också kan nämna som känns bra om man pratar om framtidsmöjligheter, är att vi i ett av de köpta företagen i Tjeckien har skapat vad vi kallar ett ”logistikcenter”.
– Därigenom kan vi effektivt köpa material nere i Mellaneuropa, och göra det lokalt och sedan hantera det både för vår Östeuropa-marknad och även för Sverige och Finland på ett mer effektivt sätt.
– Så vi har en väldigt tydlig närvaro där nere, vilket vi inte hade tidigare.
– Det är sådana frågor vi verkligen jobbar med.
”BE” i BE Group står för Bröderna Edstrand, men någon kontakt med familjen Edstrand har inte bolaget längre.
– De avvecklade sitt engagemang under 80-talet.
Före tillträdet som vd för BE Group, var Bergström vd för KMT (Karolin Machine Tools) som också var börsnoterat men verksamt inom verktygsmaskins-branschen.
KMT är i dagsläget helägt av Antonia Axelson Johnson via bolag.
Hennes bolag Nordstjernan var även huvudägare i KMT då KMT fortfarande var börsnoterat och även hade andra aktieägare.
KMT var på börsen från 1999 till 2008.
– Vi gjorde en väldigt stor förändring av KMT-koncernen på många sätt.
– Vi strukturerade om det fullständigt, sålde av och köpte in nytt och donade.
– De har ju haft det kämpigt.
– De hade ett relativt stort beroende av bilindustrin, så de har ju haft det väldigt arbetsamt förstås under den här dippen som har varit.
– Men vi hade en fin utveckling där i ett antal år. Det hade vi.
Och innan KMT var Bergström på ABB i 20 år, huvudsakligen inom Robotics.
– Men sista tre åren var jag vice vd för ABB i Sverige och ansvarig för alla automationsbolagen som vi då hade och utgjorde i princip halva ABB Sverige kan man säga.
– Så för mig har det blivit
att byta bransch i flera omgångar.
Och känns det bra så här långt i stålbranschen?
– Ja, det är klart att det är intressant.
– Numera har jag ju mina gamla kollegor som kunder bland annat.
– ABB köper ju en del stål av BE Group.
– De som är våra kunder idag har jag jobbat med tidigare, fast inom helt andra produktområden.
– Och det är klart att BE Groups bransch är helt annorlunda än det jag gjort tidigare.
– Jag kommer ju från ”automations-verkstadsvärlden” verkligen va.
– Men det är alltid intressant att få byta spår och lära sig någonting nytt.
Har du några tankar om hur länge du tänker vara vd på BE Group?
– Ja, det här ser jag som ett långsiktigt engagemang, absolut; att få vara med och försöka utveckla BE Group vidare och hitta så att säga ”nästa växel”.
– Som jag sa har min företrädare Håkan Jeppson gjort ett fantastiskt bra jobb med omstruktureringen.
– Och nu måste vi försöka ta det till nästa nivå med mera serviceinnehåll, vilket han påbörjade också – men vi måste ta nästa kliv.
– Och vi måste få det här med att vara mera närvarande hos våra kunder, och utveckla vårt erbjudande i nära samarbete med kunderna.
– Det är ju så man kan ta nästa kliv, och samtidigt värna om den här bas-affärsidén vi har.
– Så det är en intressant bransch med många utmaningar, definitivt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.