Realtid

Snart raka bananer

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 27 okt. 2004Publicerad: 27 okt. 2004

Chiquita Nordic säger till Realtid.se att företaget är inne i en process för att godkännas som Rättvisemärkt produkt. Men organisationen Rättvisemärkt ställer sig avvaktande till Chiquita.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bananjätten Chiquita har en marknadsandel på 40 procent i Sverige. Blir deras bananer Rättvisemärkta är det ett genombrott som kommer att synas i varenda livsmedelsbutik. Bakom Rättvisemärkt finns den internationella organisationen Fair Trade Labelling Organisation, FLO.

– Vi för diskussioner med organisationen för att kartlägga möjligheterna till samarbete, säger Max Stenbäck, ansvarig för miljöfrågor och socialt ansvar på Chiquita Nordics kontor i Helsingfors.

Diskussionerna är en del av Chiquitas strategibyte. I Belgien sköter Chiquita redan hanteringen av transport, mogning och försäljning av andra producenters Rättvisemärkta bananer.

– Innan vi kan avancera på andra marknader och vad gäller vår egen produktion måste vi slutföra de pågående diskussionerna med FLO. Sedan blir det nationella förhandlingar eftersom varje nationellt initiativ är självständigt, säger Max Stenbäck.

Men vägen dit kan vara lång. På organisationen Rättvisemärkt i Sverige är vd Katarina Rosenqvist avvaktande:

– Chiquita uppfyller i dagsläget inte kraven för att bli certifierade av Rättvisemärkt. De kan inte bli godkända på sina goda ambitioner utan behöver uppfylla de kriterier som Rättvisemärkt har satt upp, säger Katarina Rosenqvist.

De kriterier hon syftar på finns beskrivna på organisationens internationella sida fairtrade.net. Före ett godkännande av ett företag gör Rättvisemärkt/Fair Trade en noggrann utredning.

– Dels kontrollerar vi varuflöde och betalningsströmmar via rapportering från de olika aktörerna i leveranskedjan, dels gör vi kontroller på plats för att kontrollera att kriterierna efterlevs, säger Katarina Rosenqvist.

ANNONS

För tre år sedan ingick Chiquita ett avtal med Colsiba, det latinamerikanska bananfacket. Det var en vändpunkt i arbetet med att tvätta varumärket. Målet är att få bort det tidigare ganska dåliga ryktet.

– Avtalet var en mycket stor sak för oss. Det innebar att vi var tvungna att definiera klart vår ståndpunkt i miljöfrågor och hur vi behandlar våra arbetstagare. Vi öppnade dessutom för en yttre, oberoende kontroll, säger George Jaksch, Chiquitas Europaansvarige för sociala frågor till finska dagstidningen Hufvudstadsbladet.

Enligt Chiquita själva måste företaget bli bättre på övertidsbestämmelser och information om arbetarskydd. Globalt är närmare 80 procent av de 15.000 bananarbetarna fackligt orgaiserade. Chiquita har positiva erfarenheter av sin nya stil. Socialt ansvar verkar löna sig.

– Vår produktion i Costa Rica är mest effektiv. Där har vi den dyraste och bäst utbildade arbetskraften, säger George Jaksch.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]