SL hotar att slänga ut leverantören ERG i februari – men sitter i praktiken fast med de nya kortläsarna.
SL:s konsulter förklarar haveriet
Mest läst i kategorin
ERG har inte programmerat färdigt. Stockholmarnas nya biljettsystem kan inte hantera betalningar.
– Sådant som gör att intäkterna hamnar på rätt konton och på rätt månad i redovisningen, säger Thomas Fransson till Realtid.se.
– Till exempel hur ombud som tar in pengar åt SL ska ta betalt.
Konsulten Thomas Fransson från Cybercom är sedan 2006 projektledare hos Storstockholms Lokaltrafik, SL, med ansvarar för att ge stockholmarna ett nytt sätt att betala i kollektivtrafiken.
De bitar som ERG levererat passar inte ihop med SL – och SL kan inte börja använda systemet utan de bitar som saknas.
– Om det inte funkar när vi börjar använda systemet så måste vi ta in mer folk för att göra jobbet manuellare än det sker idag, säger Thomas Fransson. Det vill han inte.
Kan SL kasta ut ERG?
– Delar av systemet är i drift redan, som automatspärrarna in till tunnelbanan och pendeltågen. SL har redan ett serviceavtal med ERG. Det är inte bara att rycka ut grejerna. Det skulle vara kostsamt att kasta ut all hårdvara. Det handlar om att bygga vidare på det här.
SL kan häva avtalet med ERG tidigast den 19 februari.
– Det skulle vara väldigt tråkigt. Vi är så nära mål. Skulle vår leverantör ha bra styrfart nu så skulle det inte vara många månader kvar. Men nu har de inte det. De har inte pengar att tillsätta en massa extra resurser. De har nog problem att lösa på annat håll.
I Sydney har myndigheterna fått nog. ERG åker ut och staden går till domstol för att kräva tillbaka en halv miljard kronor. Men Sydney har inte fått några kortläsare ännu och sitter inte fast med ERG.
– De kanske kan börja om från början. För oss är det inget alternativ, säger Thomas Fransson.
SL har redan installerat spärrar och kortläsare för tunnelbana, pendeltåg och bussar. Nu saknas bara inkråmet.
I höstas arbetade 65 personer med projektet åt SL. Nu är bara hälften kvar. Thomas Fransson har börjat ta andra konsultuppdrag.
Ulf Wassdal är vd för ERG i Skandinavien. Han vill inte kommentera situationen utan hänvisar till SL. Mats Pettersson är projektledare hos leverantören ERG med ansvar att leverera i tid enligt avtal och kravspecifikationer.
Alla väntar på Mats?
– Det kan man säga att de gör, säger Thomas Fransson.
ERG har lovat SL att skicka flera medarbetare till Stockholm.
– De är överens med oss om att en del av deras kompetens behöver vara mer i Sverige, säger Thomas Fransson.
Klarar ERG uppgiften?
– Man kan väl säga att en leverantör som ERG, som inte har så bra ekonomi och har problem med andra projekt, kan man inte vara säker på.
Om ERG tvingas i konkurs så riskerar både SL och västsveriges motsvarighet Västtrafik att förlora hundratals miljoner kronor.
Nu förhandlar SL med andra konsulter som ska hjälpa ERG att göra jobbet.
– Vi är överens med leverantören om att vi behöver ta in förstärkning.
Ska SL betala andra för att göra det som ERG redan lovat?
– Jag kan inte prata om det. Över huvud taget har vi inte betalat så mycket än. Vi pressar på genom att hålla inne med betalningarna. Vi har också möjlighet att få saker att hända genom betalningar.
Är ni överens om vad SL köpt? Är kravspecifikationen tydlig?
– Den har gradvis blivit tydligare. Eftersom arbetet dragit ut på tiden har kraven ändrats. Det politiska styret har ju också ändrats. Vi har ändrat i specen. Det har ställt till en del. Grundorsaken till det är att projektet har dragit ut på tiden.
Vad har ni ändrat?
– Det fanns ingen e-handelskanal med från början. Det tillkom i slutet av 2005. Men en del av det vi lagt till har gått väldigt bra. Det är möjligt att de satsat för mycket på det och glömt annat.
ERG har missat det mest grundläggande?
– Ja, jag kan tycka det.
SL valde ERG eftersom företaget kunde peka på Sydney som tidigare kund. Spärrar och kortläsare är likadana. Men programvaran återanvänds inte.
– Det finns ingen gemensam plattform för mjukvaran. Business logics, det lager i programvaran som beskriver affärslogiken, är specifikt för varje kund. Branschen har inte specificerat verksamhetsprocesserna lika hårt som till exempel telekombranschen. Där finns det hela biblar om hur ta-betalt-processen ska se ut.
”SL Access bygger på modern, beprövad teknik som med framgång redan används i flera stora städer runt om i världen” hette det när SL valde ERG. Nu resonerar Thomas Fransson tvärs om.
– Det pågår sådana här projekt i flera städer i världen. De flesta går ungefär så här bra.
Thomas Fransson pekar på att också Oslos betalningsautomater stått oanvända.
– Det här är inte unikt. Det är lite av ett branschproblem.
Göteborgarna använder Smart Card från ERG för månadskort sedan ett par år. ERG har lovat att kortet också ska kunna användas för enkelresor. Det har inte lyckats.
– Det är det som är det svåra, säger konkurrenten Torbernt Hjelmvik, vd för Modulsystem som levererat det betalsystem som SL använder i dag och som fungerat i 12 år.
SL har inte frågat om Modulsystem kan ta över och använda de kortläsare som SL redan betalat ERG för.
Modulsystem har inte tittat på kortläsarna från ERG. Men föregångaren till det nya SL-kortet används redan av Modulsystem åt Trafik i Mälardalen, TiM.
Skulle Modulsystem klara att ta över om ERG åker ut?
– Ingenting är omöjligt, säger Torbernt Hjelmvik.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.