Bryssels egna forskare ifrågasätter starkt den biobränslestrategi som nu planeras i Europa. Ekonomiskt kan det drabba unionens medborgare hårt, samtidigt som forskarna också anklagar strategin för att vara kontraproduktiv.
Skepsis mot EU:s biobränslestrategi
Mest läst i kategorin
EU:s plan att öka användningen av biobränsle i Europa, och som ska presenteras nästa vecka, blir till liten hjälp mot klimatförändringarna. Kostnaden står inte heller i proportion till arbetsinsatsen, enligt en studie som EU har släppt.
Studien, gjord av Joint Research Centre, Europeiska unionens interna forskarinstitut, har förberetts inför kommissionens möte nästa onsdag. Planen är att biobränslet ska stå för tio procent av bränslet inom EU:s transportnäring senast år 2020.
”Arbetsinsatsen för att driva igenom det här står inte i proportion till vad det kommer att kosta” framgår det bland annat i rapporten som Financial Times har tagit del av.
Enligt studien kommer EU:s skattebetalare få betala mellan 310 och 610 miljarder kronor.
Vidare ställs det i rapporten tvivel om den verkliga nyttan.
”Osäkerheten är alltför stor för att kunna säga om EU:s tioprocentsmål kommer att minska växthusgaserna eller inte”.
Det uttrycks också bekymmer för de effekter som användningen av växter till bränsle kan få. Indonesien har till exempel den här veckan fått uppleva stora gatuprotester över rekordhöga priser på sojabönor som går till bränsle istället för mat.
Miljöorganisationer pekar också på att skogen kan bli skövlad då livsmedelsgrödor ersätts av biobränsleplantager.
Spannmål och palmolja tillhör de mest populära råvarorna till biobränsle. EU:s forskarinstitut anser att socker från Brasilien är mest ”grön”, eftersom det växer snabbt och producerar förhaåålandevis mycket energi.
Joint Research Centre föreslår dessutom i sin studie att det skulle vara mer effektivt att använda biobränsle till annan energi istället för bränsle till bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.