Realtid

Skandiabanken får böter på 10 miljoner kronor

Sara Johansson
Uppdaterad: 27 juni 2014Publicerad: 27 juni 2014

Finansinspektionen straffar Skandiabanken för brister i investeringsrådgivning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skandiabanken får anmärkning och straffavgift på tio miljoner kronor, enligt pressmeddelanden från Finansinspektionen och Skandiabanken.

Tillsynsmyndigheten hänvisar till att Skandiabanken har haft brister i sin investeringsrådgivning genom anknutna ombud. Banken har inte följt de regler som gäller för att ta emot provisioner och inte heller hanterat intressekonflikter på rätt sätt, menar FI.

”Banken har i samband med den rådgivningen tagit emot provisioner från tredje part som fondbolag och produktbolag, trots att detta inte har varit tillåtet eftersom banken inte har lämnat information om ersättningen till kunderna på det sätt som krävs”, enligt pressmeddelandet.

Skandiabanken har dock i ett yttrande försvarat provisionerna och uppgett att information om dessa har getts till kunderna dels via Skandiabankens hemsida och dels via broschyrer som lämnats till kunderna.

FI har dock bedömt att denna information inte varit tillräcklig.

FI visar även att Skandiabanken har haft brister i sin hantering av intressekonflikter. FI pekar på att bankens ersättningssystem som inneburit att flera av de anknutna ombuden fått högre ersättning när de förmedlat vissa produkter.

”Det har lett till incitament för ombuden att rekommendera finansiella produkter som gett högre ersättningar i stället för de som är bäst för kunden. Skandiabanken har inte identifierat och hanterat den intressekonflikt som därmed uppstått mellan de anknutna ombuden och kunderna”, skriver FI.

Skandiabanken har dock i yttrandet till myndigheten motiverat den högre ersättningen med att det tar längre tid att lämna råd om strukturerade produkter än om fondandelar ”på grund av att produkternas komplexitet föranleder en ökad förklaringsbörda och ett ökat dokumentationskrav för rådgivaren”. Skandiabanken menar även att en ”rådgivare av strukturerade produkter löpande måste bevaka investeringen eftersom produkterna förfaller inom en viss tid”.

ANNONS

FI menar dock att en eventuell skillnad i rådgivningstid inte motiverar ”den väsentligt högre ersättning” som rådgivarna av strukturerade produkter fick. FI bedömer heller inte att förmedling av strukturerade produkter kräver mer bevakning än förmedling av fondandelar.

FI skriver att de överträdelser som Skandiabanken har gjort sig skyldig till är inte så allvarliga att det finns skäl att återkalla bankens tillstånd att driva värdepappersrörelse eller ge banken en varning. Däremot är överträdelserna så pass allvarliga att banken meddelas en anmäkning samt en straffavgift på 10 miljoner kronor.

– Som ett kundstyrt bolag ser Skandia allvarligt på detta. Vi hade redan innan platsbesöket identifierat och börjat åtgärda dessa problem och har sedan dess bland annat förändrat ersättningarna till våra rådgivare, förtydligat informationen till våra kunder och ökat våra utbildningsinsatser. Vi kommer nu att gå igenom Finansinspektionens synpunkter i detalj för att säkerställa att det inte finns några återstående brister, säger Öyvind Thomassen, Skandias bankchef.

Finansinspektionen har inte identifierat att någon enskild kund skulle ha lidit skada, enligt Skandia.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]