Fordonsläget i vinter är värre än tidigare.
SJ: Tågen sämre i år
Mest läst i kategorin
Det säger SJ:s vd Jan Forsberg. Samtidigt saknas snöplogslok och anläggningar för avisning av fordon.
– Resenärerna är djupt oroade, inledde trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) när flera av de ansvariga för tågkaoset frågades ut i riksdagen i dag.
Han påpekade att trots att vintern knappt börjat så har de drabbats av förseningar, inställda tåg och till och med evakuering. Därefter redogjorde Per Unckel, landshövding i Stockholms län, för den utredning han gjorde efter förra årets tågkaos.
Unckel pekade på att man först och främst måste se till att järnvägsföretagens planerade åtgärder verkligen genomförs. Erfarenheter visar att så inte alltid blir fallet, enligt honom.
Utredningen har också pekat på att det saknas snöplogslok och anläggningar för avisning av fordon.
Andra mer kortsiktiga åtgärder, som till stor del redan håller på att genomföras, är till exempel beredskapsplaner, bättre väderprognoser och planer för trafikreducering, så att avgångar ställs in för att den övriga trafiken ska flyta på bättre.
SJ:s vd Jan Forsberg uppgav att det åtgärdsprogram på 80 punkter som upprättades efter förra vintern i stort är genomfört.
– Vår akilleshäl är att vi har skadade fordon, som gör att vi har ett känsligt läge, sade han.
Forsberg påpekade att X2000 tågen är 17 år gamla och i stort behov av omvårdnad. För närvarande är tre fordon tagna ur trafik. SJ har också tagit andra lok ur trafik, efter att ett lok fått spruckna hjul i Norge tidigare i höst.
SJ:s vd nämnde bland annat att man ökat avisningskapaciteten, förbättrat skyddet för tågens underrede, förstärkt lokens nospartier mot älgkrockar och förberett sig bättre på att informera resenärer när trafikproblem
uppstår.
SJ har också tagit fram trafikreduceringsplaner.
– Skulle vi få en vinter som i fjol, så kommer vi att gå med 20 procents reducering, sade Forsberg.
Är fordonsläget sämre än inför förra vintern?
– Ja, det är det dessvärre, säger Forsberg.
Ett X 2000 har slagits ut på grund av tågolyckan i Östergötland i september. Dessutom har tre X 2000-tåg tagits ur bruk för genomgång, eftersom det är de tre fordon SJ haft mest problem med. Sju till åtta loktåg (intercitytåg) står också stilla efter att sprickor i hjulen upptäcktes i ett lok i Norge i höstas.
– Detta innebär naturligtvis att när det blir trafiksvårigheter så ligger vi precis på kanten av vad vi behöver, eller egentligen har vi mindre än vi behöver, säger Forsberg.
Är du oroad för hur ni ska klara jultrafiken?
– Vi sätter till alla resurser vi har för att säkerställa att tåg i trafik ska gå så bra som överhuvudtaget är möjligt, säger Forsberg.
Hur stor är risken för att inte komma fram i tid i jul?
– Det törs jag inte sia om. Vårt fokus på att detta ska fungera har aldrig varit så stort under min tid på SJ.
Kan politikerna göra något för att tågen ska fungera i vinter?
– I vinter är svårt att säga, för det borde vara gjort redan. Man får ju bara konstatera att Sverige har det sämst underhållna tågnätet i Europa. Jag menar att vi inte kan ha det så. Vill vi ha en fungerande tågtrafik så måste det också kosta pengar, säger Forsberg.
De senaste veckornas tågkaos har varit påfrestande för svenska tågresenärer.
Sajten senatag.se har tillsammans med Expressen tagit fram statistik över hur mycket förseningar det har varit de senaste veckorna.
Statistiken visar att på de populäraste sträckorna uppgick förseningarna mellan den 22 november och den 5 december till nästan 1 340 timmar. Till det ska läggas ett stort antal inställda tågavgångar.
SJ vill inte kommentera förseningsstatistiken.
– Vi kan inte gå i god för att de siffrorna stämmer, säger Dag Rosander, presschef vid SJ, till TT.
Enligt honom blir SJ:s egen punktlighetsstatistik för november klar inom kort.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.