Den senaste krisuppgörelsen räddar inte SAS och när bolaget har bränt de nya pengarna återstår nedläggning hävdar analytiker.
Sista chansen för SAS
Mest läst i kategorin
Men SAS-aktien lyfte på börsen.
SAS blöder och förra årets förlust landade på 3 miljarder kronor. Därför behöver bolaget spara ytterligare en halv miljard kronor och ägarna har lovat skjuta till ytterligare fem miljarder kronor. Men kravet från ägarna var att facken accepterade det senaste sparpaketet på en halv miljard kronor.
Och det blev till sist en uppgörelse sedan det danska kabinfacket, CAU, gett vika efter hårda påtryckningar från de övriga kabin- och pilotfacken, som tidigare accepterat de hårda sparkraven.
– Det har varit en tung och slitsam process och vi har i det här sparpaketet accepterat försämringar i form av lön och pension i storleksklassen 10 procent. Sammantaget under de senaste tolv månaderna handlar det om försämringar för oss piloter i storleksklassen 25 procent, säger svenska pilotfackets ordförande Sören Skog till TT.
– Vi har gått med på det här för att det är nödvändigt för företagets överlevnad och i den här förhandlingen har trycket varit extra stort då ägarna villkorat försämringarna för att ställa upp på nyemissionen på fem miljarder kronor, säger Sören Skog.
De svenska, norska och danska regeringarna har flaggat för att det kan vara läge att sälja bolaget.
– Men med SAS nya affärsplan och kostnadsläge finns det en framtid för bolaget, säger Sören Skog.
Den senaste uppgörelsen med facken innebär att SAS har pressat ner sina kostnader med sammanlagt 7,8 miljarder kronor bara under det senaste året.
– Det här avtalet ger oss en starkare plattform och är en viktigt bit på väg, säger Sture Stölen, chef för investerarrelationer på SAS Group, till TT.
– Vi har nu till viss del lyckats reducera differenserna i vårt kostnadsläge jämfört med våra konkurrenter.
Men flyganalytikern Anders Lidman ser dystert på SAS framtid.
– Den här uppgörelsen förändrar ingenting. SAS tjänar inga pengar och lågprisbolag som exempelvis Norwegian fortsätter att ta marknadsandelar från SAS, säger flyganalytikern Anders Lidman.
– När de nya pengarna, nyemissionen på fem miljarder kronor, har gått åt återstår sannolikt nedläggning. För några nya pengar från ägarna blir det inte.
Men aktiemarknaden gjorde tummen upp och hade vid lunchtid skickat upp SAS-aktien med 6 procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.