Trots strejker och dyrbara konflikter med facken i början av förra året tror bedömare som TT talat med att SAS kommer att redovisa en vinst på upp mot en miljard kronor för 2006.
SAS har vind under vingarna igen
Mest läst i kategorin
Fallande bränslepriser och fler passagerare har gett hela flygbranschen ett tillfälligt andrum.
Förväntningarna är stora på nye SAS-chefen Mats Jansson, som vid årsskiftet tog över spakarna för bolaget. Han tar över ett bolag som trimmats hårt de senaste åren och som i takt med den starka konjunkturen är på väg att lyfta rejält.
SAS-aktien har det senaste halvåret fördubblats till 135 kronor i takt med att bolagets lönsamhet förbättrats och rykten om en fusion med Lufthansa.
Fusionsryktena som dyker upp med jämna mellanrum har dock även denna gång dementerats.
Analytiker som TT talat med räknar med att SAS kommer att redovisa en vinst på upp mot en miljard kronor, när bokslutet presenteras på torsdag. Det är i så fall en fördubbling jämfört med 2005, som var det första året sedan 2001 som bolaget klarade av att redovisa svarta siffror.
Högkonjunkturen har rejält ökat antalet passagerare för SAS och de andra flygbolagen. SAS har bättre lyckats anpassa antalet avgångar till efterfrågan och därför lyckats fylla flygplanen bättre.
Men effekterna av de hårda sparprogrammen och fallande bränslepriser är också viktiga faktorer som drivit upp lönsamheten.
SAS första kvartal blev ett rejält bakslag. Bolaget tvingades redovisa en förlust på knappt 1,4 miljarder kronor bland annat efter de kostsamma strejkerna i början av året. Men därefter har det pekat stadigt uppåt.
Satsningen på Europaflyget har blivit en framgång och dessutom har SAS liksom konkurrenterna Malmö Aviation och Flynordic lyckats nå lönsamhet på den svenska inrikesmarknaden.
Försäljningen av aktierna i hotellbolaget Rezidor som gav ett tillskott i SAS-kassan på 4,2 miljarder kronor har också minskat skuldbördan rejält.
Det har sammantaget inneburit ett visst andrum för SAS. Men lågprisflygets fortsatta framgångar och den allt hårdare konkurrensen på framför allt Asienlinjerna kommer tvinga fram fortsatta besparingar och effektiviseringar.
Alla prognoser pekar på fortsatt goda tider för flyget. Men när konjunkturen dämpas slår det omedelbart hårt mot hela flygbranschen.
Hårt förlustdrabbade Alitalia är på väg att säljas. Huvudägaren italienska staten försöker nu sälja sina aktier och grekiska Olympic Airways och österrikiska Austrian Airlines ligger riktigt illa till.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.