UPPDATERAD SAS beslut att sluta flyga med den olycksdrabbade flygplanstypen Dash slår hårt mot bolaget. Över 60 avgångar i dag ställs in till och från Köpenhamn och aktien rasade på morgonen med nära sex procent.
SAS-flyg ställs in och aktien rasar
Mest läst i kategorin
Knappt tio minuter efter Stockholmsbörsens öppning hade SAS-aktien fallit med 5,7 procent.
I går beslutade bolaget att sluta flyga med de olycksdrabbade Dashplanen.
Knappt tio minuter efter Stockholmsbörsens öppning hade SAS-aktien fallit med 5,7 procent till 107:25 kronor, efter gårdagens besked att bolaget slutar flyga med de olycksdrabbade Dashplanen.
SAS beslutade i går att för gott upphöra med all trafik med den olycksdrabbade flygplanstypen Dash Q 400 efter lördagens haveri med ett Dashplan på Köpenhamns flygplats.
Till följd av beslutet ställer SAS Danmark i dag in 55 avgångar till och från Köpenhamn, och SAS Sverige ställer in åtta flygningar.
SAS räknar med att det kommer att dröja fram till andra halvåret 2008 innan bolaget fullt ut har hunnit ersätta Dashplanen, som stått för fem procent av koncernens passagerarmängd.
”Ett tidigt estimat av den negativa resultatpåverkan för koncernen är 300-400 miljoner kronor för resterande delen av året”, skriver SAS i ett pressmeddelande.
”SAS koncernen är i dialog med Bombardier gällande möjliga lösningar för den rådande situationen för Q 400 flottan inkluderande kompensation”, skriver SAS vidare.
En extrainkallad styrelse ställde sig i går bakom beslutet att för alltid sluta flyga med Q 400. Ett unikt beslut i flygindustrins historia, enligt SAS koncernchef Mats Jansson.
Han anger tre huvudskäl: att kunderna inte längre har tillit till planet, att medarbetarna får en ohanterlig arbetsmiljö samt att skydda SAS varumärke.
– Den sammanlagda kostnaden för alla problem under hösten med Dashplanen hamnar sannolikt på nästan en miljard kronor, säger Mats Hyttinge, analytiker på mäklarfirman Glitnir till TT.
SAS begärt 500 miljoner kronor av den kanadensiska tillverkaren Bombardier, varav 200 miljoner är uppskattad varumärkesskada.
Först mot slutet av nästa år beräknas SAS ha hunnit få fram nya ersättningsplan.
SAS var först med att börja flyga den här olycksdrabbade modellen av Dash hösten 2000.
– Det betydde att SAS var det bolag som lanserade flygplanstypen på flygmarknaden. Det hade andra bolag som exempelvis Quantas glädje av då de problem som SAS haft med planen snabbt kunnat korrigeras i Bombardiers tillverkning av Dashplanen, säger Mats Hyttinge.
SAS äger bara ett av de 27 Dashplanen. Resten hyrs via ett leasingbolag.
Enligt Bombardier används cirka 150 flygplan av modellen Q-400 av 22 flygbolag runt om i världen. Även Bombardieraktien föll rejält när Torontobörsen öppnade, med över sju procent. Bombardier är ett kanadensiskt bolag med över 55.000 anställda. Förutom flygplan tillverkar bolaget även snöskotrar och tåg.
I lördags fälldes ett landningsställ på ett Q 400-plan inte helt ut vid landningen på Kastrup. Planets högra vinge tog i marken vid landningen. De skandinaviska luftfartsmyndigheterna och SAS belade omedelbart alla 27 Q 400-plan med flygförbud.
SAS skaffade sina första Q 400-plan 2000 — och har förföljts av problem med modellen. Kulmen kom med haverierna i Ålborg den 9 september och Vilnius tre dagar senare, då utfällda landningsställ vek sig. Efter tre veckor kunde planen återtas i trafik sedan delar i landningsstället bytts ut.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.