Under måndagen blossade uppgifter upp om att tyska mediakoncernen ProSieben Sat1 vill sälja ut svenska Kanal 5 och Kanal 9. Här är den korrekta beskrivningen av dramat.
Sanningen bakom Kanal 5 och Kanal 9
Mest läst i kategorin
Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev TMT varje vecka via e-post.
Det är det tyska bolaget ProSieben Sat1 som äger Kanal 5 och Kanal 9, och bolagets vd har varit ute i tysk press och gjort uttalanden som tolkades som att Kanal 5 och Kanal 9 ska säljas ut.
Frågan är då vem köparen skulle vara.
Bonnier har tidigare köpt TV4-gruppen och Canal Plus och kanske skulle vara intresserat av att utöka sin tv-verksamhet ytterligare, särskilt som Bonnier ser ut att gå miste om TV2 Norge .
Och ProSieben äger inte bara Kanal 5 och 9 i Norden, utan har även andra tv-kanaler här och även radiokanaler.
Stenbecks-kontrollerade mediakoncernen MTG med sin paradkanal TV3 samt Viasat skulle kunna vara en annan köpare av ProSieben-verksamheter i Norden.
ProSieben-vd:ns uttalanden fick många journalister från halva Europa att ringa upp ProSieben och fråga vad som egentligen var sagt.
Och enligt vad Realtid.se erfar är historien lite annorlunda.
ProSieben kan inte bekräfta att Kanal 5 och Kanal 9 ska säljas ut.
Studerar man tidningsuppgifterna noga, och särskilt den ursprungliga tidningsintervjun som vd:n gjorde, så sa han att ”i en process med en strategisk översyn, så utreder bolaget alla sina kanaler i Belgien, Holland och i Norden.”
Processen kan liknas vid vad ProSieben redan har gjort under 2010 i Tyskland. Bolaget har redan haft en sådan process där.
Och resultatet från den processen var att ProSieben flyttade en kanal från Berlin till München, sålde en kanal (en nyhetskanal), men startade även en ny kanal (en kvinnokanal), och så köpte ProSieben en ”video-on-demand”-plattform.
Så en sådan här process innebär alltså inte nödvändigtvis att ProSieben kommer att sälja de två svenska kanalerna – absolut inte.
Men vad det innebär är att ProSieben kommer att utvärdera hur bolaget ska fortsätte utveckla sina kanaler i de länderna.
ProSieben har anlitat en investmentbank (JP Morgan) för att genomföra utredningen, och skälet till det är enkelt: Självklart måste man utreda om det finns någon logik i att sälja kanaler. Och för det behövs det en bank för att utvärdera det.
Frågan är om JP Morgan de facto kommer att arrangera auktionsprocesser för ProSiebens kanaler, för att se hur höga bud som kommer in.
Realtid.se har tidigare skrivit flera gånger om att det av Ratos och Bonnier delägda informationsföretaget Bisnode blev föremål för en auktionsprocess i JP Morgans arrangemang .
Det kan underlätta kontakterna mellan ProSieben och Bonnier – via JP Morgan.
Skälet till att ProSieben inleder utredningen, är inte att ProSieben behöver minska sina skulder.
Bolagets skuldsättning (skulder/ebitdaresultat) ligger på precis under 4. Kvoten ligger på 3 någonting, vilket är ok.
I slutet av 2010 kommer ProSieben vara nere på skulder på 3,1 miljarder euro, vilket ganska högt men inte orimligt högt.
Och ProSiebens själva verksamheter går riktigt bra. Bolaget kommer att ha ett ebitdaresultat på över 880 miljoner euro i år.
Så det är inte alls så att ProSieben måste sälja något för att hantera skuldsättningen.
Bolagets låneavtal löper till och med 2014 och 2015, så det finns gott om tid.
Huvudsyftet med processen är alltså att strategiskt utveckla och skapa värden i ProSiebens befintliga portfölj av kanaler.
Tidsperspektivet för den nya processen är svår att precisera. Den inleddes i torsdags .
I Tyskland tog processen cirka 6 månader. För den här nya processen kan det ta 3-6 månader innan ProSieben har fått ”grepp” om saker och ting, och fattat beslut om fortsättningen.
JP Morgans Londonkontor har anlitats specifikt för att utreda eventuella försäljningar.
ProSieben är börsnoterat på Frankfurtbörsen i Tyskland, men har två riskkapitalbolag som huvudägare; KKR och Permira.
ProSieben har både stamaktier och preferensaktier. KKR och Permira har en dominerande ägarandel i bolaget, och äger 88 procent av stamaktierna och cirka 35 procent av preferensaktierna.
Men det är inte huvudägarna som tagit initiativet till att inleda den strategiska utvärderingen. ProSieben är ett börsnoterat bolag där företagsledningen fattar besluten som godkänns av styrelsen.
En del spekulerar dock om ifall beskedet om den nya utvärderingen/processen är inledningen på att KKR och Permira kommer att sälja sina ägarandelar i ProSieben.
Men det är inget som ProSieben kan kommentera, eftersom det är en fråga för huvudägarna och har inget med skötseln av bolaget att göra.
En tolkning är absolut att beskedet kan tolkas som en inbjudan till aktörer som vill lägga bud på hela ProSieben.
Man kan inte säga att det är en inbjudan, men det kan tolkas som en sådan inbjudan till budgivning på hela ProSieben.
Riskkapitalbolag som KKR och Permira investerar via särskilt uppsatta riskkapitalfonder som brukar ha begränsad livslängd. Börjar det gå mot slutet av fondernas livslängd, så måste tillgångarna säljas ut.
Men så är det inte här. KKR och Permira har varit storägare i ProSieben i mindre än tre år. Så de måste inte sälja ut sina ägarandelar i ProSieben nu.
Det viktiga för ProSieben, särskilt i Norden är att verksamheten går jättebra.
Alla länderna går bra och cheferna gör ett jättebra jobb, så det är ingen ”kris-historia”.
ProSieben har alltså flera andra tv-kanaler i Norden utöver Kanal 5 och Kanal 9. Det är ganska många, och radiokanaler också i Norden.
Totalt har ProSieben kring 25 tv-kanaler över hela Europa, och över 100 radiokanaler.
I Sverige är Kanal 5 och Kanal 9 ProSiebens enda tv-kanaler.
ProSiebens aktiekurs utvecklas jättebra på Frankfurtbörsen. Aktien är med god marginal den som har gått bäst på sistone av aktierna i de stora tyska bolagen. Den har gått riktigt bra och ligger nu kring 25 euro.
ProSiebens huvudsakliga intäktskälla är annonsintäkter.
Enligt Bloomberg slutade ProSieben-aktien i 23,125 euro under måndagen. Det var en uppgång med 0,8 procent jämfört med fredagens slutkurs.
Med den aktiekursen är hela ProSieben värt över 5 miljarder euro enligt Bloomberg.
Sommaren 2007 hade aktien en topp kring 30 euro. Sedan föll den nästan ner till 1 euro i början av 2009, varifrån den skjutit i höjden till nuvarande nivå.
För Kanal 5 är huvudmålgruppen folk i åldern 15-44 år, medan Kanal 9 har huvudmålgruppen 30-59 år.
Kanal 5:s devis är ”roligare tv”, medan Kanal 9 har ”avkopplande tv”.
Båda kanalerna har en stor ”genre-bredd” i programmen.
Tittarsiffrorna varierar från program till program, men totalt är Kanal 5 den näst största kanalen i sin huvudmålgrupp.
Kanal 9 är den nionde största kanalen i Sverige.
Sammantaget handlar det alltså inte om att Kanal 5 och Kanal 9 ska säljas, utan att de ska genomgå en ”strategisk översyn”.
Det innebär att det inte är uteslutet att de ska säljas, men det är långt ifrån uteslutet att det blir status quo – att den sammansättning av verksamheter som idag finns inom ramen för ProSieben består.
Det är en översyn där man går igenom helt enkelt vad som ska ske.
Vad gäller radiokanaler så ägs SBS radiokanaler av ProSieben Sat1 Sverige sedan ett snart år tillbaka.
Där ingår exempelvis radiokanalerna Mix Megapol och The Voice.
Närmare 80 procent av de svenska hushållen kan få in Kanal 9 och närmare 90 procent kan få in kanal 5.
Det är inte kanaler man kan se direkt från luften, utan det är satellit-kanaler som sänds från London och som man kan se i Sverige via exempelvis kabel-tv-bolaget Comhem eller andra distributörer.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.