Om Saab läggs ned innebär det potential för Mekonomen som säljer bilreservdelar till bland annat just Saab-bilarna.
Saabs död är Mekonomens bröd
Mest läst i kategorin
– Vi servar många Saab-bilar idag. Saab är ett stort bilmärke, och vi har ett komplett sortiment med originalreservdelar till Saab, säger Mekonomens vd Håkan Lundstedt.
Mekonomen-aktien har redan stigit från cirka 60 kronor i slutet på förra året till runt 85 kronor i dagsläget.
10-12 procent av totala bilparken i Sverige är Saab och ungefär en lika stor andel av Mekonomens reservdelsförsäljning är Saab-delar.
En konkret positiv effekt är att ett antal märkesverkstäder för Saab-bilar, redan bedöms ha gått över till Mekonomens franchisekedja för bilverkstäder. Och fler lär det bli.
Mekonomen säljer en stor del av sina reservdelar via franchiseverkstäderna som använder nya delar i samband med sina bilreparationer.
– Vi ser väl att Saab kommer att vara ett stort bilmärke i Sverige under många år framåt, så Saabs kris drabbar inte oss negativt.
– Vi kommer att fortsätta leverera Saab-reservdelar och serva Saab-bilar på våra verkstäder, så för vår del innebär det här ingen förändring.
En Saab-nedläggning borde väl innebära att det köps mer Saab-reservdelar från er?
– Vi har redan en stor marknadsandel på Saab-delar. Det är ett väldigt stort bilmärke för vår affär. Så det kommer inte att påverka oss nämnvärt.
Mekonomen har totalt en omsättning på knappt 3 miljarder kronor per år. Härav utgör närmare 80 procent reservdelar. Resten är försäljning av övriga biltillbehör.
Mekonomen har ett komplett sortiment av reservdelar till alla bilmärken, även helt nya bilar.
– Vi har direktkontakt med samma leverantörer som levererar till bilindustrin. Över 90 procent av alla våra reservdelar är original.
Även på det sättet menar Lundstedt att man inte kan räkna med någon stor ”Saab-effekt” för Mekonomen.
– Saab är bara ett av många bilmärken vi levererar delar till.
Mekonomen har ett franchisekoncept för bilverkstäder under namnen Mekonomen Bilverkstäder och Meko Partner.
1.051 bilverkstäder är anslutna till dessa franchisingkedjor i Sverige, Danmark och Norge som är de tre länder där Mekonomen finns.
En stor del av Mekonomens reservdelförsäljning går till de verkstäderna i samband med deras bilreparationer.
Mekonomen har som mål att öka omsättningen med 10 procent per år. I fjol blev utfallet ”bara” 6 procent.
– Men då ska man tänka på att totalmarknaden för bilreservdelar i Skandinavien föll med 5-6 procent, så vi ökade vår marknadsandel kraftigt i fjol.
270 nya bilverkstäder anslöt sig till Mekonomens verkstadskedja i Skandinavien förra året. Härav var det 50 märkesverkstäder, varav alltså en del bedöms vara Saab-verkstäder.
Den trenden att märkesverkstäder generellt ansluter sig till Mekonomen, fortsätter under år 2009.
– Vi är öppna för sådana samarbeten, säger Lundstedt.
Dessutom sker en utveckling av Mekonomens 207 butiker. Tanken är att flytta ihop butiker med Mekonomens bilverkstäder så att de finns på samma plats, och att denna plats ska vara i anslutning till stora köpcentra så att kunderna lätt kan hitta dit.
I linje med det köpte Mekonomen åtta Microbutiker i slutet av år 2008 i sådana bra lägen.
Historiskt har Mekonomen haft många kunder bland proffs och ”halvproffs” som mekat själva, och verkstäderna och butikerna har varit undangömda i industriområden och liknande.
I linje med att nå ut till konsumenterna, vidtas även åtgärder för att lättare komma i kontakt med Mekonomen och boka tid för bilreparation.
Genom konceptet Mekonomen Direkt ska man kunna boka tid via telefon dygnet runt.
Mekonomens butiker och verkstäder som är anslutna till konceptet Mekonomen Mega, ska vara öppna även på kvällar och helger.
Mekonomens lönsamhetsmål är att ha en rörelsemarginal på minst 8 procent. Utfallet i fjol blev 9,5 procent.
Vad gäller omsättningstillväxten ser cykeln ut så att när det blir sämre tider och försäljningen av nya och begagnade bilar faller på marknaden, blir det till att börja med en negativt även för Mekonomen för att färre bilar kommer in till verkstäderna.
Men sedan kommer en positiv effekt av att folk underhåller sina befintliga bilar mer för att de behålls längre.
Tidigare räknade Mekonomen med att den positiva effekten skulle komma vid halvårsskiftet 2009, men den har redan börjat visa sig sedan i december.
Mekonomen är i princip skuldfritt.
Aktiekursen ligger alltså kring 85 kronor, och vinsten per aktie i fjol blev knappt 6 kronor.
Utdelningen ska normalt ligga på minst halva vinsten, men nu föreslår styrelsen att utdelningen blir 6 kronor – i princip hela vinsten.
– Vi har starka kassaflöden, säger Lundstedt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.