Biltillverkaren Saab är på väg ut ur GM-familjen och hotas av rekonstruktion.
Saab ut i kylan 2010
Mest läst i kategorin
Innan GM säljer Saab vill den amerikanska ägaren se stöd från Sveriges regering. Siktet är inställt på ett självständigt Saab 2010.
GM-ledningen har försökt sälja Saab sedan i fjol och är nu på väg att dra in allt finansiellt stöd.
Från och med 2010 måste Saab klara sig som ”en självständig affärsenhet”, enligt den rekonstruktionsplan Saab-ägaren lämnade in till USA:s finansdepartement på tisdagen.
Nattens besked från GM var en icke-nyhet, tycker Sven-Åke Berglie som är vd för underleverantörernas organisation FKG.
– GM skickar över ansvaret för Saab på någon annan och det är ju ingen lösning. Men deras agerande när det gäller Saab har ju varit en katastrof i tjugo år. Därför var det här väntat. De har ju inte pengarna, säger han.
Att regeringen vägrar skjuta till pengar till företaget tycker han är svårt att uttala sig om eftersom han inte vet hur mycket pengar det skulle handla om. Men rör det sig bara om att ge lånegarantier för lån hos Europeiska investeringsbanken kan sådana vara rimliga.
Det har talats om att man i en rekonstruktion ska få fordringsägare, som underleverantörer, att avstå från att få in sina pengar för att rädda Saab. Det tycker Sven-Åke Berglie är en väg som man skulle kunna pröva.
– Men det ser ju väldigt mörkt ut. Det måste ju komma fram en intressent med stor tillverkning som är beredd att satsa pengar.
Att försöka rekonstruera Saab för att få företaget livskraftigt är enligt Sven-Åke Berglie en mycket svår uppgift, men han tycker att det är värt att försöka.
Camilla Mattsson, Saabanställd som kom till jobbet på onsdagsmorgonen, har varit på företaget i 22 år.
– Det har ju varit en del turer fram och tillbaka förut så man har blivit lite luttrad.
Hon vågar dock tro på Saab även i framtiden.
– Hur det än har varit förut så har vi alltid landat på fötterna. På något sätt tror jag att det fixar sig nu också.
Läget för Saab är ”brådskande” och det handlar om ett omfattande behov av pengar som måste till, slår GM fast. Och pengarna vill GM se på bordet innan en försäljning.
GM-chefen Rick Wagoner tycker pengarna ska komma från Rosenbad.
Blir det inget stöd från svenskt håll kan det sluta med en ansökan om ”rekonstruktion” redan i februari.
– Spontant så är vår reaktion att det vi nu ser är att GM har övergett Saab och inte längre tror på verket och i stället tycker att skattebetalarna i Sverige ska ta över ansvaret, säger näringsministerns statssekreterare Jöran Hägglund.
– Vi har varit tydliga från dag ett att det inte kommer att vara aktuellt. Vi har andra saker som skattebetalarnas pengar ska gå till. Är de beredda att ta ansvar så var vi beredda att diskutera. Men om inte ens de tror på Saab som företag, varför skulle vi vara bättre ägare?
TT: Är GM:s plan att Sverige ska köpa Saab?
– Det är alldeles uppenbart att när de nu begär att vi ska gå in med fem miljarder kronor och de säger att de ska ha lämnat Saab 2010, vem sitter där med skägget i brevlådan?
Från oppositionen kommer krav på statligt stöd.
– Det här innebär fortsatt osäkerhet för Saab och tusentals anställda i Trollhättan. Samtidigt lägger det ett allt tyngre ansvar på den svenska regeringen, säger Tomas Eneroth, näringspolitisk talesman för Socialdemokraterna.
Matts Carlsson, bilanalytiker på Göteborg Management Institute, anser att GM med en rekonstruktion hittat en ”finurlig” lösning på Saab-problemet.
– Från GM:s sida blir det en form av riskspridning. Men det är tveksamt om alla leverantörer orkar med detta.
Att dessutom säga att Saab ska blir självständigt nästa år tycker Carlsson är ”en vettig lösning” som kan ge fler jobb i Trollhättan.
Globalt planerar GM att göra sig av med 47.000 anställda i år. Därtill ska ytterligare fem fabriker i USA läggas ned inom loppet av tre års tid.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.