Realtid

Saab tog blåljusradio

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 nov. 2004Publicerad: 05 nov. 2004

Saab vann miljardstriden om den nya svenska blåljusradion. Konkurrenterna Motorola och Ote fick nej av länsrätten. Affären är värd två miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Saab vann miljardstriden om den nya svenska blåljusradion. Konkurrenterna Motorola och Ote fick nej av länsrätten.

Rakel, det nya radiokommunikationssystemet för polis, räddningstjänst och försvar, är en affär på över två miljarder kronor som beställaren FMV gav till Saab i våras. Men de två huvudkonkurrenterna, amerikanska Motorola och italienska Ote, krävde upprört att länsrätten i Stockholm skulle riva upp affären.

Motorola och Ote hävdade att Saab gynnats på ett otillbörligt sätt av FMV och att Saab fått uppdraget trots att man inte kan uppfylla de absoluta krav som ställts. Saabs anbud borde i själva verket ha diskvalificerats, anser de.

Dessutom beskylldes FMV för att ha brutit mot lagen om upphandling och förlorarna klagar över bristande transparens och förutsägbarhet.

Men länsrätten konstaterar i sin dom att upphandlingen varit omfattande och även om ”mindre brister skulle kunna identifieras” så finns det ingen anledning att riva upp FMV:s beslut.

Konsortiet med Saab, Nokia och Swedia Networks välkomnar förstås beslutet i länsrätten.

”Länsrättens beslut är bra för skydds- och säkerhetsmyndigheterna och för medborgarna. Tack vare att det nya radiokommunikationssystemet införs kommer snabbare och bättre insatser att kunna göras. Det gäller vid såväl stora som små olyckor, sjukdomsfall, bränder och andra händelser där blåljusmyndigheternas insatser behövs”, skriver bolagen i ett pressmeddelande.

– Det är bråttom, nu gäller det att komma igång. Från byggstart kommer det att ta cirka nio månader innan nätet kan tas i operativ drift i södra Sverige, säger Hans Brohmé på Saab, talesman för konsortiet.

ANNONS

Utbyggnaden av det nya radiokommunikationssystemet ska vara klart 2009. Riksdagen har avsatt totalt 2,3 miljarder kronor som fram till 2011 också ska inkludera drift och underhåll av systemet.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS