Regeringens statssekreterare Jöran Hägglund (C) följde hela processen från insidan och har skrivit boken "Saabaffären inifrån" utgiven på Ekerlids Förlag. Här är bokutdrag.
Så gick det till när Saab räddades
Mest läst i kategorin
I bokutdraget nedan inleds handlingen veckorna före holländska Spykers köp av Saab Automobile, med förberedelserna och turerna inför uppgörelsen:
KAPITEL SEXTON
Affären fortsätter
(baksmällan 19 december)
Jag vaknade på lördag morgon den 19 december med huvudvärk och en väldigt trött kropp. Allting kändes olustigt och det var till och med motigt att ta sig ur sängen. Det kändes ungefär som efter
en väldigt sen natt med en alltför tidig morgon. Som att vara bakis, men det kunde definitivt inte bero på det enda lilla glas whisky jag drack kvällen innan. Det var anspänningen under de
senaste månaderna som nu tog ut sin rätt sedan GM stoppat försäljningen och avbrutit allt arbete med den.
Eftersom Sverige var ordförande i EU under hösten hade vi pratat en del om fenomenet post presidency depression, det vill säga den berömda tomhet som brukar uppkomma efter en särskilt intensiv
period där man varit i fokus och ansvarat för saker som berört många människor och där medie-exponeringen varit stor. Inom regeringskansliet hade vi förberett oss på hur detta skulle
kunna bli efter årsskiftet då Spanien tog över ansvaret för EU. Nu insåg jag plötsligt att det måste vara precis den känslan jag hade denna lördag sedan Saabaff ären avbrutits.
Tidningarna var naturligtvis fyllda med stora svarta, dramatiska rubriker. Dagens Industri toppade med en förstasida som var utformad som en dödsannons. Alla beskrev det som hänt som Saabs dödsdom och att en epok nu skulle gå i graven. Det fanns självklart spekulationer om varför och huruvida GM under fredagen uppgivit den riktiga versionen av händelsen.
Jag tänkte att om jag kände det så här, hur skulle då inte Jan
Åke Jonsson känna sig? Jag beslöt mig därför för att ringa honom.
När jag beskrivit mitt tillstånd sken han upp något och bekräftade
att han kände det ungefär likadant. Han hade fortfarande
mycket svårt att förstå det som hänt och kunde inte förstå
GM:s agerande. Han var mycket besviken men såg just då ingen
positiv lösning för Saab. Vi bestämde i alla fall att fortsätta hålla
kontakten de närmaste dagarna.
Denna min känsla av tomhet och uppgivenhet höll i sig under
förmiddagen på lördagen. Sedan började telefonerna ringa.
Jag fick samtal från anställda på Saab som menade att så här fick
det verkligen inte sluta. Till en av dem, en högre tjänsteman,
ställde jag frågan under vårt samtal om de aldrig under hela
denna period hade pratat om ett så kallat management buy out,
att ledningen för företaget skulle köpa det av GM. Hans svar var
kort: ”det har vi inte haft tid att tänka på”. ”Och det skulle inte
fungera med nuvarande management” lade han till. Och så utvecklade
han sina tankegångar om chefskapet inom Saab Automobile
AB. Vårt samtal avslutades ändå med att han lovade att på allvar
pröva frågan bland sina chefskollegor.
Så förflöt lördagen med ett antal samtal, både från journalister som
undrade vad som kunde hända nu och från anställda och engagerade
människor som inte ville tro på att Saabs öde nu var beseglat.
När jag summerade dagen konstaterade jag att det måste ha
varit den kortaste post presidency depression någon känt av. För
min del hade den varat under en förmiddag, sedan började arbetet
igen.
Inställd julhandel
Jag hade tidigare bestämt att söndagen den 20 december skulle
bli den dag då jag skulle ha tid att inhandla årets julklappar. Julhelgen
närmade sig med stormsteg och jag hade inte haft en
chans att göra några som helst inköp förrän dess. Men det skulle
snart visa sig att det inte blev riktigt som jag hade tänkt. Det första
samtalet för dagen kom vid 9-tiden på morgonen och sedan
ringde det oavbrutet, och jag menar verkligen oavbrutet, i tre
olika telefoner fram till 23-tiden på kvällen. Jag förstod tidigt att
det inte var någon mening med att jag skulle ge mig ut på shopping.
Jag skulle ändå bara få svara i telefonen. Men att det skulle
vara så otroligt intensivt som det blev hade jag aldrig kunnat föreställa
mig. Jag kom på mig själv under eftermiddagen med att
jag varken hunnit äta någonting eller ens hunnit dricka kaffe.
Till skillnad från lördagen var samtalen nu i huvudsak inriktade
på att föreslå nya lösningar för att rädda Saab.
Jag pratade med enskilda Saabanställda. Jag pratade med fackliga
representanter. Jag fick samtal från flera av de intressenter
som varit aktuella under resans gång. Jag pratade med Jan Åke
Jonsson. Jag hade fl era långa samtal med Victor Muller. Och jag
pratade med GM.
Relativt snart ringades problemet in till att omfatta närvaron
av Vladimir Antonov som ägare av Saab Automobile. Om det
gick att förhindra skulle GM nog kunna tänka sig att fortsätta
förhandlingarna igen. Men tidsbristen var akutare än någonsin
tidigare. Klockan tickade obönhörligt mot årsskiftet, den tidpunkt
som GM satt upp som gräns. Fanns det inget avtal då var
avveckling det enda möjliga alternativet. Återigen pratade jag
med GM om vad som var för dem det mest generösa alternativet.
Och det var självfallet att lyckas genomföra en aff är där de kunde
minimera sina kostnader för Saab och i bästa fall till och med att
kunna räkna med en ekonomisk återbetalning efter en tid.
Victor Muller konstaterade under dagen att han inte tänkte
ge upp. Han skulle göra det som krävdes av honom för att kunna
ge GM ett nytt bud som skulle vara så intressant att de måste
fortsätta förhandla med honom igen.
”På onsdag (23 december) ska vi åka till Trollhättan och berätta
att vi räddat Saab. Det kommer att bli den bästa julklapp de anställda
kan få”.
Senare under söndagen tog också Victor Muller ett nytt initiativ
som för vår del var väntat men som överraskade i sin utformning.
Han gick helt enkelt ut i ett pressmeddelande och förklarade
att Spyker Cars lade ett nytt bud på Saab Automobile och att
GM nu fick en tidsfrist till måndag 21 december kl 23 på sig att
reagera på budet.
”Våra ansträngningar bygger på vår passion för att rädda ett legendariskt
märke som vi skulle vara stolta över att förvalta”, skrev
Spyker Cars i sitt pressmeddelande.
Vår förvåning gällde dock den utsatta tidsfristen. Vi såg det
som ett djärvt grepp från Victor Muller men var oroliga för hur
GM skulle reagera på initiativet. Det hörde inte direkt till vanligheterna
i hela den här affären att GM:s motpart gick ut offentligt
och satte ett klockslag som gräns för GM:s agerande. Dessutom
var det ju i sammanhanget ologiskt eftersom det var GM som
höll i taktpinnen i och med att de ägde Saab och hade bestämt
sig för att avveckla företaget. Det var inte direkt den försmådde
friaren som satte villkoren för en uppgörelse.
Precis som vi kunde förvänta oss tvingades Victor Muller se-
nare också att backa från sin ensidigt uppsatta tidsgräns.
Hur som helst kom det under denna kaotiska helg in nya intressen
för Saab Automobile till GM som de förklarade att de
skulle titta på, vart och ett av dem.
Efter en ny kontakt med GM sent på söndagskvällen insåg jag
att de kommande veckorna skulle bli mer arbetsfyllda än vad jag
trodde under några få timmar på lördagens förmiddag. Affären
levde vidare men nu med flera intressenter inblandade igen.
Det var också under söndagen som förre vice statsministern Jan
Nygren ringde mig för att boka in en tid för att träffas. Han hade
en idé kring hur Saab Automobile kunde räddas, berättade han.
KAPITEL SJUTTON
Slutet på december blev
händelserikt
Jan Nygren hade en lång och framgångsrik karriär inom politiken
och svenskt näringsliv bakom sig. Som före detta ordförande
i Socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU, tidigare statssekre
terare i både Civil- respektive Försvarsdepartementen och
samordningsminister under Ingvar Carlsson var han väl förtrogen
med det politiska beslutsfattandet. Efter den politiska karriären
blev han först vd på Riksbyggen och sedan Senior Advisor
och vice vd på Saab AB, försvarsindustrikoncernen.
Nu var han senior konsult.
Jan Nygren var född i Trollhättan och ordförande i styrelsen
för Högskolan Väst och ville verkligen försöka göra en insats för
att rädda ett historiskt svenskt industriföretag.
Vi träffades på Näringsdepartementet och Jan berättade för
mig om sin bakgrund och vilka intressen han hade av att hitta en
lösning. Han var självklart nyfiken på att få veta det mesta om
processen och vilka förväntningar som kunde finnas på nya budgivare.
Vi gick igenom de olika stegen, den oerhört pressade tidtabellen
och vad som krävdes av nya spekulanter i det här läget.
Därefter lovade Jan Nygren att återkomma till mig med mer information.
Det gick inte länge innan han hörde av sig igen och ville ha en
ny träff, den här gången tillsammans med ytterligare ett antal
svenskar som han sa var intresserade av att delta i en räddningsaktion.
Vi kallade därför samman vår förhandlingsgrupp och träffade
gruppen, de var fyra stycken, en tidig kväll samma vecka för att
gå igenom läget. I gänget fanns också Håkan Samuelsson som varit
vd på tyska lastbilstillverkaren MAN, Göran Kroon med Saabbakgrund
och Lars Carlström, en finansman med diverse olika
affärer bakom sig.
Ännu en gång fick vi detaljerat berätta om förväntningarna,
hur vi såg på GM och deras agerande och vad som krävdes för att
GM över huvud taget skulle bry sig om nya bud i det här sena
skedet.
Vi förklarade mycket tydligt att vi uppfattat att GM var väldigt
måna om den satta tidsgränsen 31 december. Vi trodde i och
för sig inte att en affär måste vara helt avslutad då, det krävdes
mycket återstående arbete för ett avslutande. Men att eventuella
nya bud måste vara färdiga och att en ny intressent var beredd att
i stort sett ta över affären så långt den kommit till årsskiftet. I
princip undertecknande av avtal om aktieöverlåtelse kring årsskiftet,
med liggande underlag som grund.
Någon bland de svenska intressenterna sa att han trodde att
det räckte om någon av dem mötte GM tillsammans med ett par
jurister för att hinna skriva ett Memorandum of Understanding
innan årsskiftet, men det förklarade vi vara helt otillräckligt. Då
tittade gänget på varandra och undrade uppriktigt hur de skulle
ha råd med de advokatkostnader som uppenbarligen krävdes för
en affär. Vi konstaterade lakoniskt att om de inte hade råd med
advokatkostnaderna föreföll det ju mindre troligt att de skulle ha
råd med själva affären som sådan. Efter ett par timmars möte
skiljdes vi åt.
För vår del kändes det inte som om det här var något spår
som skulle kunna leda framåt. Vi var trots allt i julveckan och det
återstod mindre än tio dagar innan GM:s uppsatta tidsgräns var
nådd.
Under tiden arbetade Victor Muller vidare med sitt bud och försöken
att köpa ut Vladimir Antonov både ur Spyker Cars och
själva Saabaff ären. Vi höll tät kontakt med såväl honom som med
Scott Mackie på GM för att hålla oss uppdaterade om det fortsatta
arbetet.
För GM:s del handlade det ju om de skulle gå vidare fullt ut
med avvecklingen av bolaget och parallellt förhandla med de intressenter
som fanns. För oss var det viktigt att hålla alla dörrar
öppna och att förmå GM att göra detsamma.
Måndagen den 21 december följde vi också upp den träff vi hade
i Trollhättan några dagar tidigare. Nu gällde det att formera de
gemensamma styrkorna och ha beredskap för snabba insatser om
GM:s beslut att lägga ned Saab skulle fullföljas.
Maud Olofsson och Sven-Otto Littorin träff ade ett flertal representanter
för Trollhättans kommun, Västra Götalandsregionen,
Saab Automobile inklusive de fackliga representanterna.
Det var ett bra möte som för första gången klarade av att hantera
två scenarier samtidigt. Naturligtvis fortsatta ansträngningar
för att förmå GM att slutföra en försäljning av Saab Automobile
och, om detta inte skulle lyckas, en planering för vilka insatser
som olika parter skulle behöva sätta in för att återge Trollhättan
och dess invånare framtidstron.
På kvällen den 21 december var Centerpartiets statsråd och statssekreterare
hembjudna till infrastrukturminister Åsa Torstenssons
lägenhet för en julavslutning. Det var också ett sätt för oss att
summera en ovanligt intensiv höst, inte minst med ordförandeskapet
i EU.
Samtidigt var det bestämt att hållas ett telefonmöte med mig
själv, Hans Lindblad, Scott Mackie och Enrico Digirolamo för
att få en möjlighet att prata igenom allt som hänt sedan fredagen.
Under en och en halv timme gick vi noga igenom GM:s syn, hur
de tänkte, våra möjligheter att bidra i det här läget. Jag kunde
med eftertryck förklara hur näringsministern såg på den uppkomna
situationen, eftersom hon under hela samtalet satt i
samma lägenhet, strax intill mig.
Så småningom kunde också jag delta i den trevliga julfesten
fullt ut.
Victor Muller arbetade på alla fronter samtidigt.
Förutom att hålla kontakten med oss så arbetade han naturligtvis
hårt för att lösa de frågor som krävde svar för att GM
skulle ta hans nya bud på allvar. Och samtidigt lade han in en
charmoffensiv gentemot svenska medier och de anställda i Trollhättan
för att visa att han var deras räddning.
Det var därför inte överraskande, även om vi inte helt förstod
hans prioritering av tid och insatser, när han gjorde ett blixtbesök
i Trollhättan den 22 december för att träffa företaget och fackliga
organisationer. Stefan Löfven, IF Metall:s ordförande som var
med på mötet, var lyrisk efteråt och tyckte att Spykers plan för
Saab Automobile var sådan att den skulle hålla. Det var i sig en
rätt intressant bedömning eftersom den planen reviderades hela
tiden och vi, liksom GM, fortsatte vårt arbete med att utvärdera
den. Dessutom var det inte Victor Mullers planer för Saab som
var det stora problemet, utan hur dessa, liksom själva köpet av företaget,
skulle finansieras.
Vi hade ytterligare några träffar med de svenska intressenterna
innan julhelgen inleddes. Själv åkte jag till Östersund under onsdagskvällen
den 23 december och hann med ett antal telefonsamtal
under resan. Stefan Löfven ville förmedla en kontakt han
hade i det amerikanska finansdepartementet. Vid kontroll visade
det sig vara en anställd på en betydligt lägre nivå än de kontakter
vi själva hade utvecklat. Den svenska regeringen hade ju etablerat
direktkontakt med Ron Bloom som var president Obamas specielle
bilansvarige och den som ytterst påverkade den amerikanska
regeringen. Han var också den som hade regeringens kontakter
med GM.
Jag hann även med att prata med Enrico Digirolamo och med
Scott Mackie på vägen upp till Östersund.
Annars var det bara under juldagen som jag inte hade kontakter
i frågan utan kunde ägna den till julfi rande tillsammans med
mina barn.
Direkt efter juldagarna återupptog vi de fysiska mötena med
olika intressenter. Tiden fram till årsskiftet var kort och det gällde
att ha prövat alla möjligheter i botten innan fristen gick ut.
Vi förstod nu att den svenska gruppen inte kunde samordna
sina intressen utan att den delades upp i två stycken intressentgrupper.
Lars Carlström sökte ytterligare finansiärer och valde
därför att gå vidare på egen hand medan de övriga fortsatte i
hopp om att kunna övertyga den svenska regeringen om att ställa
upp med pengar.
Det var också den sista information jag skickat med Jan Nygren
innan vi skildes den 23 december, att det var lönlöst för dem
att lägga kraften på att leta statliga pengar eftersom vårt engagemang
var begränsat till lånegarantier. Gruppen påstod dock att
de varit i kontakt med en rad olika finansiärer som alla sagt att de
självklart skulle ställa upp, bara någon annan gick först och tog
den största risken.
Vi blev irriterade på denna uppsplittring av de olika intressena
och förklarade för dem att om de över huvud taget ville vara
seriösa och tro sig kunna nå framgång gentemot GM så var det
mer än hög tid att de kunde kraftsamla och presentera hållbara
idéer för hur ett övertagande av Saab Automobile skulle gå till.
En annan som plötsligt hörde av sig under mellandagarna var
Mark Bishop som nu ville träff a oss för att tala om en lösning där
han skulle vara inblandad.
Vi lät en av regeringskansliets medarbetare träffa honom och
göra klart att det inte kunde komma ifråga. Hans förtroende var
förbrukat såväl hos oss som hos GM.
Under mellandagarna fick vi också en tydlig känsla av att GM:s
ansvariga var beredda att skjuta på tidpunkten för när olika bud
skulle utvärderas. Egentligen inte konstigt alls. Efter en otroligt
intensiv höst förstod vi mer än väl om de ville ta jul- och nyårshelgerna
lediga för att ägna tiden till annat. Det var helt enkelt
inte möjligt att fatta nödvändiga beslut under dessa dagar. Och
för deras del gjorde det ju detsamma. Det hände ingenting som
direkt påverkade deras ställningstagande. Och i kontakter med
oss hade de försäkrat att inga praktiska beslut eller insatser som
satte igång avvecklingen av Saab Automobile skulle komma att
påbörjas förrän efter helgerna. Verksamheten på Saab Automobile
hade ju också stängts, som planerat, strax innan jul.
Det finns två tidpunkter under året när fordonstillverkarna
kan genomföra nödvändiga förändringar och ombyggnader i fabrikerna.
Jul- och nyårsledigheten och under sommarsemestern.
Det är de tider som företagen installerar ny utrustning för att
starta tillverkning av nya modeller. Därför var det inte konstigt
att verksamheten hos Saab lagts ned innan julhelgen, även om
ingen med säkerhet kunde veta i vilken omfattning den skulle
starta igen efter helgerna.
Strax innan nyårsaftonen fick vi besked om att GM formellt tagit
beslut om att ge de olika intressenterna på Saab Automobile till
den 7 januari på sig att komma in med nya bud på företaget. Det
innebar även för vår del att vi skulle kunna få en möjlighet att
prata direkt med högsta ledningen för GM i samband med den
stundande bilmässan i Detroit i mitten på januari. Dit skulle vi
åka direkt efter trettonhelgen. Vi fick därför ytterligare några dagar
på oss för kontakter med de olika intressenterna. Och framför
allt: de fick några extra dagar på sig att förfina sina eventuella bud
till GM.
Copyright Jöran Hägglund och Ekerlids Förlag.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.