Brittiska Phorm är redo att börja spionera på nätsurfare för att kunna sälja riktad reklam. I Sverige hävdar Ica att kunderna jublar över att få sina köpvanor analyserade.
Riktad reklam känsligt
Mest läst i kategorin
Företaget Phorm är klara med testerna på kunder hos operatören och bredbandsleverantören BT.
Phorm har redan reklamavtal med Carphone Warehouse och Virgin Media.
I våras förbjöd EU Phorm att använda tekniken utan uttryckligt medgivande från alla som omfattas av analyserna.
En liten belöning, kanske renav en slant, skulle kunna vara ett billigt sätt att få användarna att gå med på att skänka bort en liten bit av sin integritet till kommersiella intressen.
Phorm dementerar att det skulle behövas någon uppmuntran.
– Det är spekulationer. Vi har aldrig presenterat något bonussystem, skriver företaget i en kommentar till tidningen PC Pro.
Att erbjuda möjligheten att tacka nej räcker inte. EU kräver ett uttryckligt ja.
Det är nu inte så svårt att få ett ja. Sveriges mesta reklamköpare Ica ser till att få med ett ja i de finstilta villkoren för alla som vi ha rabatt genom att skaffa sig ett kundkort.
Ica testade riktad reklam redan 2006 i Uppsala.
Reklambladet ”Mina varor” postas sedan oktober 2008 till alla med kundkort. I december fick Ica Datainspektionens välsignelse.
Magnus Wikner är marknadschef i Sverige. Han konstaterar att kunderna är ”väldigt positiva” till kampanjen.
– Vi fick också givetvis en debatt kring reklam och integritet. Det är viktigt, men viktigast är hur kunderna reagerar.
Bara några hundra kunder av ett par miljoner har avsagt sig reklamen. Det tolkar Ica som grönt ljus för att gå vidare.
Redan idag är det som presenteras som ”varor som du köper ofta” i själva verket varor som leverantörerna betalar för att exponera.
– Det fungerar ju så att vi gör marknadsföring tillsammans. Det bygger på ett samarbete mellan Ica och leverantörerna, säger Magnus Wikner.
Men det är farligt att lyssna alltför mycket på leverantörerna.
”Användarna vill ha vårt erbjudande eftersom /…/ det minskar mängden irrelevant reklam”, skriver Phorm.
Relevans är ledordet.
– För att det här ska bli bra måste erbjudandena bli relevanta, konstaterar Magnus Wikner på Ica.
Alkohol, amningsprodukter och preventivmedel censurerar Ica helt från reklambladen.
Ica:s hållning i integritetsfrågan speglar vad opinionen och kunderna säger – i den utstäckning de säger något alls.
– Det hänger ihop. I grunden finns det lagar som gäller, sedan kommer de policies vi har och vad vi står för, i nära dialog med kunderna, säger Magnus Wikner.
– Vi har en tydlig grundprincip. Den gäller säkert de flesta företag. All marknadsföring måste vara på kundernas villkor. Det måste tillföra ett mervärde för kunden. Med riktade erbjudanden är den ännu viktigare att man känner att det finns en trovärdighet. Att införa något i smyg som inte är öppet tror jag kan få motsatt effekt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.