Realtid

"Regeringen ställer upp i nyemissionen"

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 feb. 2009Publicerad: 03 feb. 2009

UPPDATERING (4) SAS styrelse behöver snabbt skaka fram 6 miljarder kronor i nytt kapital. Delägaren svenska staten kommer att delta i nyemissionen, säger näringsminister Maud Olofsson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I fjol gick krisdrabbade flygbolaget SAS med hela 6,3 miljarder kronor i förlust, varav Spanair svarar för 4,9 miljarder kronor. SAS gör nu en nyemission på sex miljarder kronor. SAS aktie faller 21 procent på tisdagsförmiddagen.

Den stora emissionen togs inte emot positivt av ägarna. Efter cirka 20 minuters handel hade SAS-aktien rasat med 21 procent till 34 kronor.

Emissionen stöds av de tre statliga ägarna samt den största privata aktieägaren Wallenbergstiftelserna, enligt SAS. Bankerna JP Morgan, Nordea och SEB garanterar att under vissa förutsättningar stå för resten av emissionen.

Sveriges regering avser att överlämna en proposition till riksdagen med förslag om att svenska staten ska delta i den av SAS beslutade emissionen. För att bibehålla statens nuvarande ägarandel om 21,4 procent innebär det en investering om cirka 1,28 miljarder kronor för svenska statens del, enligt näringsdepartementet.

Enligt SAS bokslutsrapport kommer ytterligare 14 flygplan att ställas av. Kostnadsåtgärder på totalt fyra miljarder kronor kommer att ge effekt på resultatet under de närmaste åren.

Den största förändringen i SAS omorganisation ligger i avbolagiseringen av de nationella bolag som fram till nu haft ett helhetsansvar för verksamheten i respektive land.

– Det blir ett fortsatt sparande, men man väntar fortfarande på vad SAS offensivt ska hitta på för att tjäna mer pengar och bli ett livskraftigt bolag. SAS måste hitta en marknad där företaget kan överleva, säger flyganalytikern Anders Lidman.

Han har i samband med de tidigare sparpaketen påpekat att SAS måste hitta en samarbetspartner.

ANNONS

– Nu mer än någonsin. SAS visar med ännu större eftertryck att det inte kan klara sig själv.

Enligt Anders Lidman finns det egentligen bara en tänkbar partner.

– Det är fortfarande Lufthansa, säger han till TT.

– Vi tycker det är bra, en återgång till det gamla SAS och ett mindre bolag som förhoppningsvis kan vara konkurrenskraftigt, säger Pelle Gustafsson på Kabinfacket på SAS.

– Det är en exit av Spanair och man tar en engångsavskrivning på över 5 miljarder där. Det är hiskeligt mycket pengar och man får litet ont i magen.

– Men det är bra i den hårdare konjunktur vi har nu, att man ändrar inriktningen och slår ihop SAS till ett bolag, säger Gustafsson.

SAS långlinjeverksamhet, SAS International, kommer att upphöra som egen affärsenhet. I stället bildas tre nya basorganisationer i Köpenhamn, Stockholm och Oslo som får ansvar för både kort- och långlinjetrafik.

Omorganisationen av SAS berör närmare 9 000 anställda i koncernen. Enligt SAS kommer 3 000 att bli övertaliga. Dessutom kommer ytterligare 5 600 att lämna koncernen i verksamheter som ska säljas eller läggas ut på andra företag. Av dem utgör Spanair, som nu sålts, 3 000 personer, skriver SAS i rapporten.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]