Realtid

"Räkna med fler korsbefruktningar"

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 mars 2010Publicerad: 23 mars 2010

Googles Sverige-vd Stina Honkamaa går in i styrelsen för TV4. Sveriges publicister och internetexperter häpnar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förslaget kom fram under en extra bolagsstämma i TV4 under måndagen. TV4 med vd Jan Scherman är helägt av Bonnier.

Googles informationschef Andreas Svenungsson konstaterar att ”det finns många olika kombinationer där folk sitter med på olika ställen” i mediasfärernas styrelser.

– Att det blir mer korsbefruktningar är väl ingen vild gissning.

Innebär korsbefruktningen också intressekonflikter?

– För vem? replilkerar Stina Honkamaa själv till Realtid.se.

– Både Google, TV4 och Stina har utvärderat det, säger Andreas Svenungsson.

– Ingen ser att det skulle innebära någon intressekonflikt.

Håller du med om att maktbalansen i Mediasverige förändras?

ANNONS

– Det är inte alls av de skälen hon accepterat.

Philipp Schindler är Googles säljchef för Europa. Han är Stina Honkamaas chef och den som gett henne klartecken att tacka ja. Han är i sin tur underställd den globala säljchefen Nikesh Arora.

Nu får de en direktkanal in i ett av Sveriges största mediahus. Måste Sveriges journalister tänka sig för innan de fortsätter att slentrianmässigt misstänkliggöra Google?

Andreas Ekström är reporter på Sydsvenskan. Han har just skrivit en bok om Google och brukar inte behöva många sekunder för att leverera en rubrikvänlig oneliner om internetjättens senaste tilltag.

Men den här gången är annorlunda.

– Kan det bli problem? Jag är ju Bonnieranställd, säger han spontant.

Han påminner om att Googles styrelseordförande Eric Schmidt lämnade Apples styrelse i fjol för att maktbalansen blev fel. Men Google ser ingen likhet.

– Det handlade om produkter där de såg att företagens affärsstrategier så att säga touchade varandra. Det ser vi inte alls i det här fallet, säger informationschefen Andreas Svenungsson.

ANNONS

I USA går det att köpa reklamtid i tv genom Google, precis lika smidigt som det går att betala för att synas i sökmotorn på webben.

100.000 potentiella tittare kostar 100 dollar.

”I väntan på att broadcast-tv går under helt är det här superintressant”, bloggar nya medier-bolaget Mindparks vd Joakim Jardenberg.

– Google är definitivt intresserade av att komma in i tv-apparaterna på många sätt.

– Den dagen Google börjar göra samma sak här i Sverige som i USA kan de bli en konkurrent till TV4:s eget sälj.

– Men jag tror att TV4 inser att det gäller att ha den starke på sin sida. Google är ju fenomenala. TV4 ser att de har mer att lära sig av Google än de har att vinna på att konkurrera.

– Om man inte ska se det som att mediekoncentration är galet så tycker jag det här är bra. Det är win-win för Google och TV4.

– För alla andra blir det tuffare.

ANNONS

– MTG hade nog gärna varit de som knöt band med Google. Men Google är smarta. Det finns inget som säger att det här är exklusivt med TV4.

MTG:s Per Lorentz har ”ingen som helst kommentar” (ett uttryck som hans chef Bert Willborg ofta använder) till vad det innebär för den svenska mediamarknaden att Google får insyn och inflytande i ärkerivalens styrelse.

Det har däremot Medievärldens tidigare mediagranskare och chefredaktör Anders Ahlberg som från juni är både chefredaktör och vd på Kyrkans Tidning.

– Jag tycker att vi redan har en oklar rollfördelning i media. De flesta tycker med rätta att Google tar en väldigt stor del av vår marknad, framför allt med sökordsannonseringen.

– Varför tar då TV4 in henne i styrelsen? Det verkar som om de inte ser det på det sättet. Dessutom skulle då inte Google göra det. Jag är förvånad. Här finns det något i marknaden som jag inte förstår.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]