Investmentbolaget Öresund som var huvudägare i kraschade aktiemäklarfirman HQ, kan istället glädjas åt sitt stora aktieinnehav i skidanläggningsföretaget Skistar som kom med stark resultatrapport. Realtid.se har talat med Skistars vd Mats Årjes.
Plåster på såren
Mest läst i kategorin
Skistar kom under måndagen med sin resultatrapport för sitt gångna bokföringsår 2009/2010 som varar från september 2009 till och med augusti 2010.
Enligt rapporten ökade bolagets vinst per aktie från 6,96 kronor till 8,52.
Och föreslagen aktieutdelning höjdes från 5 kronor för 2008/2009 till 5,50 kronor för 2009/2010.
Det innebär en direktavkastning (utdelning/aktiekurs) vid rådande aktiekurs för Skistar kring 135-136 kronor.
Realtid.se får tag på Skistars vd Mats Årjes.
Spontan kommentar till er resultatrapport?
– Det är ungefär som vi har sagt i rapporten: Vi tycker att det här är ett väldigt bra resultat, säger han.
– Vi har haft en del utmaningar den senaste säsongen, med framför allt en extremperiod av kyla under jul och nyår, men också en relativt svag avslutning av säsongen.
– Mot bakgrund av det redovisar vi ett väldigt bra resultat, vilket kanske även den höjda aktieutdelningen representerar.
Ska man tolka den höjda utdelningen som en spegling av det gångna året, eller som tecken på tillförsikt om framtiden?
– Man ska tolka det som en kombination; dels resultatet av en bra säsong, men även att vi tror på det vi gör.
Är en aktieutdelning på 5,50 kronor delvis en ”extraordinär” utdelning, eller är det helt att betrakta som ordinarie utdelning?
– Man ska tolka det som en ordinarie utdelning.
– Annars hade vi angett att det var extraordinär.
Skistar har verksamhet på fem olika skiddestinationer, eller egentligen sex om man betraktar verksamheten i Sälen som två olika.
Hur ser planerna ut framöver för utveckling av verksamheterna på destinationerna?
– Vi har utvecklingsplaner på alla destinationer.
– Nästa hållpunkt är att vi öppnar upp ett väldigt stort nytt skidområde i december i Björnrike.
Hur mycket har ni investerat där?
– 91 miljoner kronor.
– Det inkluderar en ny stor expresslift som är Sveriges längsta kopplingsbara storlift på totalt 2400 meter.
Hur ser era förhoppningar ut vad gäller antalet gäster och så för det nya skidområdet i Björnrike?
– Det har vi inte sagt i form av uttalanden.
– Men det här är ett led i den utveckling av Björnrike vi har lett med rätt stark expansion de senaste åren.
– Och i och med de investeringar vi nu har gjort där, gör vi vårt erbjudande ännu mer attraktivt.
Är era 5-6 olika skiddestinationer inriktade på olika typer av skidgäster?
– Det får man väl anse, men samtidigt i vår bransch är det otroligt viktigt att vi kan tillfredsställa alla kategorier på en och samma destination.
– Så vi nischar inte de olika destinationerna så hårt mot varandra på ett sätt som man kanske skulle kunna tro.
– Men frågan är relevant, och har kanske mer bäring på respektive destinations geografiska läge och vilken huvudsaklig målgrupp man vill attrahera till respektive destination.
– Våra destinationer såsom Hemsödal och Åre har exempelvis kanske mer ”alpin” karaktär än destinationer som åtminstone historiskt har varit mer familjeinriktade; såsom Vemdalen, Sälen och Trysil.
Hur går respektive destination i förhållande till de andra? Är det någon som är ”sorgebarn” respektive glädjeämne bland era destinationer?
– Vi kan ju lyfta fram Vemdalen som haft en positiv utveckling under flera år.
– Det är en destination som kom in i Skistar kring år 2000, och har utvecklats väldigt positivt.
– Jag tror att det är den anläggning som haft den starkaste utvecklingen.
Har ni vidtagit några särskilda åtgärder för att uppnå det?
– Det är där vi haft störst nytta av att marknadsföra destinationen tillsammans med andra stora skidorter i Skandinavien.
– Och så har vi haft möjlighet att utveckla ett mer attraktivt boende och mer attraktiv skidåkning.
Är det någon destination som dominerar i storlek jämfört med de andra i termer av exempelvis intjäning?
– Sälen är ju klart störst av våra destinationer.
Är det något ni jobbar med särskilt där?
– I Sälen har vi ett väldigt väl utvecklat erbjudande.
– På senare år har vi talat mycket om att bredda vårt utbud i Sälen, och därmed kunna tillfredsställa en bredare kategori som vill besöka fjällen.
– Och det tror jag vi har lyckats med nu i Sälen, och jag kan lova att det är något som alla våra medarbetare där jobbar stenhårt med.
– Hela vår bransch bygger på att göra olika små förbättringar varje år, oavsett om det gäller service eller faciliteter eller upplevelser.
– Vi har hela tiden på bordet olika typer av utvecklingsprojekt för att göra våra destinationer mer attraktiva.
Det har varit på tal att ni arrangerar olika typer av sommaraktiviteter också för att även locka sommargäster, men nu såg man i er resultatrapport att ni ändå gick med storförlust under sommarmånaderna?
– Det är väldigt tydligt för Skistar att vi är ett företag som i princip uteslutande är fokuserat på vinterverksamheten.
– Sedan bedriver vi i mindre skala verksamhet för att attrahera folk till fjällen även under den snöfria delen av året.
– Men ur ett affärsperspektiv är det begränsade möjligheter med sommarverksamheten för oss, vilket även syns i resultatrapporten vad gäller vårt resultat under sommarmånaderna.
Vad kan du säga om vinsten per aktie för det innevarande räkenskapsåret 2010/2011?
– Vi avser att skapa en bra vinst per aktie även för innevarande helår.
Har ni sagt exempelvis om det kommer att bli högre vinst per aktie 2010/2011 än för 2009/2010?
– Vi brukar inte lämna sådana prognoser, men vi har höga ambitioner.
– vi avser jobba hårt och bra även framöver.
Har ni hört någon väderprognos för den kommande vintern?
– Nej, jag tror inte det finns sådana prognoser.
– Det är möjligt att det finns det, men då vet jag inte vad de baseras på för utgångspunkter.
Använder ni er av väderförsäkringar så att ni får kompensation om det skulle bli en väldigt mild vinter utan snö?
– Nej, några sådana försäkringar använder vi inte.
Ska man tolka Skistar som en ”kassako” som ger stabila vinster, eller ett tillväxtbolag som kan ha stor tillväxt framöver?
– Jag vet egentligen inte om jag kan svara på den frågan.
– Det är upp till aktiemarknaden att göra den bedömningen.
– Vi bedriver vår verksamhet med ambitionen att prestera så bra resultat och avkastning för aktieägarna som möjligt.
– Men sedan hur man värderar ett bolag och vilket epitet man sätter, är upp till aktiemarknaden och våra aktieägare.
– Annars är väl Skistar ett bra exempel på att man kan vara både kassako och tillväxtföretag.
– Vi har sagt att vår långsiktiga investeringsfilosofi innebär att vi varje år kommer att investera i nivå med våra avskrivningar kring 220 miljoner kronor per år.
– Och som våra kassaflöden ser ut har vi möjlighet att både utveckla våra destinationer, ge rimligt bra avkastning till våra aktieägare i form av utdelning, och dessutom ha möjlighet att stärka vår balansräkning lite vilket man kunde se i vår senaste resultatrapport.
Har ni möjlighet att köpa verksamheter på ännu fler destinationer?
– Möjligheter finns väl alltid, men vi har sagt att så länge det inte är något konkret på gång på den fronten fokuserar vi på att utveckla våra existerande destinationer vilket har gått ganska bra.
När köpte ni den senaste verksamheten på en ny destination?
– År 2005.
Och innan dess?
– År 2000.
Så då kanske det blir något nytt köp vart femte år?
– Så tror jag inte man ska tänka.
– Ser man historiskt så börsintroducerades Skistar (i form av dåvarande bolaget Lindvallen) år 1994.
– Sedan köpte vi Tandådalen och Hundfjället 1997.
– Och 1999/2000 köpte vi Åre och Vemdalen.
– Och 2000 köpte vi även Hemsedal.
Har ni finansiella möjligheter att göra ytterligare förvärv?
– Den bedömningen ska man nog göra i samband med att det är någon konkret affär på gång.
– Men jag anser att vi har en stark balansräkning utifrån den verksamhet vi bedriver.
– Så det finns möjligheter att utveckla verksamheten; och det vill vi göra, oavsett om det sker av vår egen kraft eller via köp av utomstående verksamheter.
Hur stora bankskulder har Skistar?
– 1,8 miljarder kronor.
Är ni nöjda med den nivån?
– Det tycker väl vi är en relevant nivå utifrån vår verksamhet som den ser ut i dagsläget.
Skistars aktiekurs föll med 3-4 procent under måndagen, jämfört med fredagens slutnivå?
– Det är mycket möjligt att aktieinvesterare hade andra förväntningar.
– Vad vet jag?
– Och vår aktiekurs har stigit mycket sedan en tid.
Och ni har inte förändrat era formuleringar om framtidsutsikterna eller så i rapporten?
– Nej, säger Årjes.
Men TT skriver att Skistar uppger i rapporten att ”bokningsläget inför den kommande vintern är något sämre jämfört med fjolårets rekordsäsong”.
Årjes
uppger för TT att han inte tycker att de något svagare bokningssiffrorna är något att oroa sig för. I själva verket tycker han att de är ganska bra med tanke på att det är betydligt färre röda dagar under jul- och nyårshelgerna i år än förra året.
– När kalendern ser ut som den gör i år är det rimligt att anta att man får ett senarelagt bokningsbeteende. Vi tycker inte att det är någon dramatik i det även om siffran sticker ut när man ser den, säger Årjes till TT.
Hela Skistar är värt 5,3 miljarder kronor på börsen, vid nuvarande kursnivå kring 135-136 kronor.
Investmentbolaget Öresund äger 10 procent av Skistar, så Öresunds ägarandel i Skistar är värd drygt 500 miljoner kronor.
Och hela Öresund är värt 5,9 miljarder kronor på börsen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.