Pfizer gör en helomvändning.
Pfizers nya vd om krisen i USA
Mest läst i kategorin
Nya vd:n Jeffrey Kindler påpekar nu att 47 miljoner amerikaner saknar sjukvårdsförsäkring – och att det här är ”en skandal” som måste fixas.
Pfizer är världens största och mest framgångsrika läkemedelsföretag. Det var inte mer än femton år sedan som Pfizer-försäljningen låg på 14:e plats inom läkemedelsindustrin, och idag är man nummer ett. Så det kanske inte är överraskande att Pfizers nya vd Jeffrey Kindler skapade rubriker i USA när han tog bladet från munnen och sa det som tidigare endast den amerikanska hälsovårdsindustrins kritiker vågat nämna.
Kindler uttryckte sig skarpt, och påpekade att 47 miljoner amerikaner saknar sjukvårdsförsäkring och att det här är ”en skandal” som måste fixas. Han gjorde sitt kontroversiella utspel vid ett möte på Nikkei Global Management Forum i Tokyo.
“Det här problement har blivit så allvarligt och är så viktigt, att det kan komma att överbrygga partipolitik. Beslutsfattare, ofta påverkade av allmänheten, kommer nu till insikt om att vårt hälsovårdssystem i USA helt enkelt måste rättas till. Det här är en allvarlig kris,” sa Kindler.
Detta är inte tongångar som allmänheten i USA är van att höra från företrädare från läkemedelsindustrin. Vd:arna i den här branschen har istället fokuserat på att försöka stoppa legalisering av parallellimport, som skulle ge de fattiga i USA billigare läkemedel.
Läkemedelspriserna i USA har historiskt legat på nästan dubbelt så hög nivå som i Europa och industrin har värnat om den prisnivån genom att slåss för lagar som upprätthåller en järnridå runt USAs gränser när det gäller import av läkemedel.
Men många Pfizeranställda har haft svårt att hänga med i den nya chefens uttalanden.
På Pfizers anslagstavla på CafePharma.com hävdar en upprörd säljare hävdar att hälften av de 47 miljoner amerikaner som saknar sjukvårdsförsäkring själva har valt att inte ha någon sådan. Detta för att de hellre vill ”köpa ny bil än betala premier”. Enligt den upprörda säljaren berör problemet egentligen ”bara” 23 miljoner amerikaner, och många av dem får hjälp. Säljaren anser att det här egentligen inte är något problem och att ett system som är ”95 procent effektivt skall inte rivas upp.”
En annan skribent hävdar att Pfizers vd har börjat låta som Peter Rost (författaren till den här artikeln) och undrar vad som är på gång inom Pfizer.
Ett tredje inlägg påstår att ”Kindler är en typisk, liberal, rik liten gosse” och hoppas att han snarast skall åtalas för insiderhandel och skickas till ett amerikanskt fängelse.
Det är ingen tvekan om att inom Pfizer – och även den övriga läkemedelsindustrin i USA – så är frågan om sjukvård och läkemedel till alla medborgare ett explosivt debattämne. De löntagare som täcks av sjukförsäkringar genom sina arbetsgivare är ofta försoningslösa i sina attityder gentemot dem som är mindre lyckligt lottade.
Men Kindlers senaste uttalanden bör inte vara helt förvånande.
Många amerikanska företagschefer har under det senaste året insett att vinden i det amerikanska samhället svängt kraftigt, och börjar nu stödja politiker från det demokratiska partiet därför att man tror de kan vinna nästa presidentval.
Målsättningen är att satsa på det vinnande teamet från början och dra fördel av de kontakterna när valet är över.
Faktum är att presidentkandidaterna från det demokratiska partiet har lyckats samla ihop betydligt mer pengar från sjukvårds- och läkemedelsindustrin än republikanska politiker. Detta trots att demokraterna framlagt många förslag till förändringar som gjort de här företagen oroliga.
Sjukhus, läkemedelsbolag, och försäkringsbolag gav totalt 70 miljoner kronor till olika presidentkandidater under de första nio månaderna det här året. Demokratiska presidentkandidater fick nästan 40 miljoner kronor av detta belopp, och republikanska kandidater bara 30 miljoner.
Den presidentkandidat som fått mest pengar från hälsovårdsindustrin är Hillary Clinton, trots att hon lovar att hon ska förändra hela sjukvårdssektorn, vilket skulle kunna få rejäla finansiella konsekvenser för industrin.
Allt detta pekar på en revolution i den amerikanska presidentsvalskampanjen.
För första gången i USAs historia är det inte bara realistiskt utan även troligt att en kvinna kan komma att vinna världens mest maktfulla ämbete.
Företagsledarna är naturligtvis inte dummare än att de förstår att tåget håller på att lämna stationen och försöker nu flämtande köpa biljetter för att få stiga ombord på det nya kvinnliga presidentlokomotivet.
Peter Rost
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.