Realtid.se har besökt Metromarks kontorshotell Park Venue på Engelbrektsgatan i Stockholm.
På besök i Metromarks kontorshotell
Mest läst i kategorin
Två unga och tillmötesgående receptionister, Rebecka Palmgren och Sandra Ljung, hälsar glatt på Realtid.se:s reporter vid besöket på torsdagseftermiddagen i Park Venue, kontorshotellet vid Humlegården som Metromark Hospitality Group köpte av Bernhard von der Osten-Sacken i december (och om vars köpeskilling en ”diskussion” förs, enligt prospektet.
Tjejerna håller på att fixa med Metromark-broschyrer, som just anlänt i runt 15 kartonger och som ska distribueras till hugade spekulanter och till hyresgäster. Broschyrerna är på 32 sidor, elegant formgivna och titeln är ”Join the Revolution”. Realtid.se får ta en bild på receptionisterna; se nedan.
Den nytillträdde Park Venue-chefen och vice vd:n för Metromark Jeremy Hoffmann (se pressmeddelande om tillträdet från 1 mars här) kommer ut från sitt lilla kontor efter några minuter. Han har bara arbetat ett par dagar, men tar sig an Realtid.se:s oanmälda reporter och inleder en rundvandring genom att ta hissen upp till översta våningen i huset, som tidigare rymt överklasskolan Beskowska.
– Här uppe kan man hyra rum från ungefär 10.000 kronor i månaden och uppåt, det beror lite på kontraktslängd och så, säger Hoffmann, som tidigare arbetade på den globala kontorshotellkedjan Regus, vars bestånd i Stockholm utgörs av fyra kontorshotell.
Det är lugnt och sobert med en sittgrupp i mitten av våningen och små rum som omger den. Vi går in i ett fönsterlöst litet mötesrum med tre modernt designade stolar placerade runt ett pyttelitet bord av massivt trä.
– Det är från Vitra, säger Hoffmann när jag kommenterar möblerna.
I broschyren (den som delades ut i receptionen) står att Vitra är en nära samarbetspartner.
Vi går vidare. På ett plan satt tydligen modeföretaget Boss förut, men de har flyttat till Köpenhamn nu tror Hoffmann, och byggarbetare håller på att göra om våningsplanet.
Ett annat plan har salar inredda som klassrum, med gråsvarta skrivbord placerade i rader mot varandra. Ett tiotal ungdomar sitter och arbetar. Här kan man hyra in sig på det Metromark kallar Corporate Membership: för 2.500 kronor i månaden får man den fina adressen och rätt att sitta vid första bästa lediga skrivbord (hela byggnaden, inklusive innergården, har trådlöst Internet). För 5.900 kronor får man en egen plats, dvs man kan låta sina saker ligga kvar på skrivbordet vid dagens slut.
Utanför står en stor Nespressokaffemaskin, Nespressos flaggskepp enligt Hoffmann. Vill man ha kaffe ur den får man betala. I broschyren står att hyresintäkterna bara är ”en bas i kalkylen”; de viktiga intäkterna uppstår genom olika slags tjänster.
Vi går ned till en annan sådan extratjänst: ett spa med bubbelpool och bar. För 400 kronor kan man hyra rummet en timme för fem personer (receptionisterna säger till Realtid.se:s reporter att de själva använder bubbelpoolen ibland, men inte när någon har bokat).
Så är vi tillbaka vid entrén. Några skyltar med hyresgäster har ännu inte kommit upp, men är på väg, säger Hoffmann. Om beläggningen säger han att det med ett 40-tal hyresgäster är ganska fullbelagt, men att det på grund av den typ av mer fria ”corporate membership”-hyreskontrakt som finns kan variera.
Den största hyresgästen är i alla fall enligt receptionisterna webbreklamföretaget Adtech (ägt av AOL och med huvudkontor i Frankfurt), som har 14 anställda.
Om nyemissionen
• Teckningsperiod: 5-29 mars
• Emissionsvolym: 22,6 miljoner kronor
• Lista: NGM Nordic MTF (planer finns på att flytta till First North i april, när aktierna är ”utbokade”)
Metromarks vd Joakim Lundeborg, som Realtid.se ringer efter Jeremy Hoffmanns visning, säger att emissionsbeloppet främst ska användas som ”likviditetsbuffert för lansering” av de hotellkoncept Metromark har på gång: lägenhetshotell som kallas Lundivar och som bygge i Milano pågår av enligt Metromarks handlingar, och ”Moment Hotels”, ett slags modulhotell med små rum och utan restaurang, men med anspråk på femstjärnig lyx (även om Metromark valt att låta Moment Hotels ”stå utanför rankingsystemet”).
Enligt Lundeborg ska byggnation av ett Lundivar (lägenhetshotellet) påbörjas i Malmö ”nu”, och ett annat byggs för närvarande i Milano. Ett ”Moment Hotels”-hotell byggs sedan 2008 i Malmö.
– Nittio procent av det är klart, det ska öppna under året.
Några öppningsdatum vill Lundeborg inte ge sig in på att specificera:
– Det får man bara tillbaka i så fall, haha.
Hur stor beläggning har ni på Park Venue, kontorshotellet i Stockholm?
– Vad gäller de fasta platserna är det nära 100 procent. Vad gäller de flexibla platserna kan det förändras från dag till dag. När vi körde igång för någon månad sedan var det knappt något uthyrt, men nu är det så mycket att vi har en väntelista.
Lundeborg uppger att Metromark räknar med att Park Venue ska gå med vinst i år, liksom Moment Hotels- och Lundivar-hotellen i Malmö.
Broschyren jag fick var verkligen snygg. Den verkar påkostad.
– Ja, vi ser det som att vi har två syften med vår emission: förutom att ta in kapital vill vi även lansera bolaget ordentligt nu (det har funnits i några år som ”utvecklingsbolag”).
Broschyren i fråga kommer att skickas ut till Metromarks runt 1200 aktieägare (som har företräde i emissionen). Men, förklarar Lundeborg, de broschyrer som låg i kartongerna Realtid.se såg i Park Venues reception innehöll inte broschyrer åt aktieägarna; de skickas från annat håll.
– Men det är inte så dyrt som man kanske skulle kunna tro att göra dessa broschyrer.
Enligt en artikel i Realtid.se i december sköter finansbolaget Strict Equity, som huserar bara ett par hus bort på Engelbrektsgatan vid Park Venue, bolagets IR-tjänster. Broschyren är formgiven och producerad av XXL Reklam & Kommunikation i Värnamo. Det företaget ägs av reklamaren Peter Groning (som även äger 2,63 procent av Metromark och sitter i dess styrelse).
Enligt prospektet har Metromark sju anställda, varav två i Malmö (där Lundeborg sitter), två i Milano och tre i Stockholm. Under de senaste fyra åren har bolaget omsatt sammanlagt tusen kronor.
Huvudägare före emissionen till Metromark är Joakim Lundeborg själv jämte Fredrik Ivarsson, med vilken Lundeborg sedan 2004 skissat på hotellkoncepten, som vardera äger knappt 10 procent, samt Peter Stjernberg med drygt 30 procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.