Elkonsultbolaget Bergen Energi är enligt Sverigechefen Jonas Almquist inte alls skyldigt till elkontraktsförlusten på 250 miljoner kronor som kommunägda elinköpsbolaget HBV anser sig ha drabbats av.
Outnyttjad kredit kunde räddat HBV
Mest läst i kategorin
Det uppger Almquist för Realtid.se.
Bergen Energi fick uppdrag åt HBV efter offentliga upphandlingar, och var med och skapade elhandelsstrategin för HBV som i sin tur levererar el till kommunala bostadsbolag.
Har ni på Bergen Energi i någon form medverkat till att HBV:s brakförlust uppstod?
– För det första finns det ingen brakförlust, säger Almquist.
– Det som vi jobbar med är att se till att skapa förutsägbarhet i kostnaderna för våra kunder, i det här fallet för HBV:s medlemmar.
– De behöver kunna planera så att de kan hantera sina kostnader för exempelvis underhåll på sina bostadsfastigheter.
Väljer man att ha helt rörligt elpris så kan det enligt Almquist pendla mellan 20 öre upp till 1 krona per kilowatt-timme (kWh).
– Det innebär en enorm skillnad i kostnad. Det ger ingen förutsägbarhet, utan är egentligen ren spekulation.
Bergen Energi hjälper därför kunderna med att ”skydda” sina elkostnader.
– Naturligtvis jobbar vi även för att elkostnaden ska bli så låg som möjligt.
Väljer kunden exempelvis ett fast elpris på 40 öre/kWh så vet man att det är där den ligger under kontraktets löptid, även om det kan tyckas ogynnsamt om elpriset senare skulle sjunka ner till 38 öre.
– Men ska man plötsligt börja lösa kontraktet i förtid eller så, så blir man ju tvungen att betala av mellanskillnaden mellan 40 och 38.
Hur hade HBV låst sitt elpris och vad blev marknadspriset sedan?
– Det är väldigt olika eftersom HBV:s cirka 150 olika medlemmar startade sin förvaltning vid olika tidpunkter under en fyra årsperiod. Därmed så hade medlemmarna olika elpriser.
– Det är också så att en del större medlemmar hade en helt egen individuellt framtagen elhandelsstrategi.
– Generellt så arbetar vi med en löpande handelshorisont på 3-5 år.
Men ni har inte haft skulden till den förlust som HBV säger sig ha drabbats av på grund av kontraktet?
– Absolut inte.
– Hela det som skett är enormt tråkigt.
Almquist berättar att han i efterhand blev mest chockad när han läste att HBV hade 100 miljoner kronor i outnyttjad kredit.
– Om de uppgifterna är korrekta, så hade det här inte behövt bli något problem över huvud taget.
– Då hade HBV kunnat fortsätta jobba på samma sätt som de senaste fem åren.
Det problem för HBV som uppstod var enligt Almquist att bolaget inte hade tillräckligt med kapital för att tillhandahålla den säkerhet i form av likvida medel – alternativt bankgaranti – som krävdes för att HBV:s elkontrakt skulle fortsätta gälla.
Det är elbörsen Nordpool som kräver sådan säkerhet.
Om de använt kreditfaciliteten på 100 miljoner, så hade det aldrig blivit något problem?
– Nej, då hade inte HBV hamnat i den här situationen.
Att ingen på HBV agerade med anledning av det?
– Det kan man fråga sig.
– Jag har bara läst uppgifter i tidningen och vet inte om det är sant eller inte. Men om det är sant, så hade det aldrig blivit något problem.
Och då hade man aldrig heller pratat om någon förlust på 250 miljoner kronor?
– Nej.
HBV:s företrädare har nu sagt att det som hänt kan betecknas som ”otur”.
– Men de underströk själva redan år 2005 betydelsen av att HBV måste ha tillräckliga säkerheter för att kunna fullfölja upplägget.
– De säkerheter som HBV behövde tillhandahålla Nordpool, gäller för alla aktörer oavsett storlek. Och HBV var väl insatta i detta upplägg.
Borde ni ha varnat HBV tydligare för vad som skulle kunna hända – att de skulle kunna behöva tillhandahålla mycket större belopp i säkerheter om elpriset utvecklades ogynnsamt?
– Jag kan inte gå in på vår dialog med enskilda kunder, utan kan bara hänvisa till vad som har framkommit i media och det som är publikt. I övrigt är det sekretess som gäller.
Men brukar ni generellt varna era kunder för den typen av risker?
– Absolut. Vi gör alltid noggranna beräkningar om hur det blir då marknaden rör sig, och vilka säkerheter som måste ställas om elpriset blir x eller y.
Så man kan inte lasta er för HBV:s förlust?
– Det har inte funnits några oklarheter om upplägget eller så, absolut inte.
– Och HBV:s kunder har generellt haft fantastiskt bra elpriser ända sedan 2005. Även elpriserna för åren 2009 – 2011 är generellt mycket bra.
Almquist själv minns inte exakt hur den initiala kontakten mellan Bergen Energi och HBV etablerades.
– Före den aktiva starten av samarbetet hade vi en lång process där vi gick igenom allt och noggrannt utvärderade möjligheter och modeller på elmarknaden, innan HBV valde att inleda samarbete med Bergen Energi.
– Det var en normal offentlig upphandling.
Var det ni som förslog att HBV skulle säkra elpriset med det upplägg de till slut valde?
– Vi har tillsammans med HBV tagit fram en ett par olika elstrategier som HBV:s medlemmar fått välja mellan utifrån deras egna önskemål och preferenser.
– Dessutom så har de riktigt stora HBV-medlemmarna fått skapa en individuell elhandelsstrategi som Bergen Energi sedan arbetat efter.
– I korthet så går elhandelsstrategierna ut på att skapa förutsägbarhet samt en konkurrenskraftig kostnad över tid.
Det är egentligen exakt samma sak om om man tar ett fast elpris.
Skillnaden med HBV:s upplägg var att HBV fick möjlighet att påverka saker och ting vid inte bara ett tillfälle utan flera.
– Det var inte så att de först bara tryckte på en knapp för att starta upplägget, och sedan såg om det blev gynnsamt eller ogynnsamt jämfört med det rörliga elpriset.
– I upplägget ingick att HBV mer eller mindre kontinuerligt kunde utvärdera risker, och hantera dem.
Bergens Energis affärsidé är att hjälpa till med att ge kunden en konkurrenskraftig och förutsägbar total energikostnad, utan att Bergen Energi självt är elproducent eller att Bergen Energi handlar el på ”eget konto”.
Däremot utformar Bergen Energi i samråd med sina kunder hur kunderna vill att deras elförsörjning och elriskhantering ska vara upplagd, och så kan Bergen Energi exempelvis hjälpa till att köpa in den elen på elbörsen eller via en elleverantör, och skapa prissäkringar i dialog med kunden eller utifrån kundens elriskhanteringsstategi.
– Vi ska alltid vara neutrala och oberoende. Det är vårt patos, säger Almquist.
Det är bara genom sina arvoden för tjänster åt kunderna som Bergen Energi tjänar pengar.
– Vi blir därmed kundens förlängda arm i energimarknaden.
– Vi har inget annat någonstans som vi tjänar pengar på. Vi har inga dolda intäkter eller så. Det är inga dolda påslag.
Förutom att hjälpa till med elinköp och riskhantering, kan Bergen Energi få i uppdrag att ha koll på alla elfakturor som kunden får, och hjälpa till med administrativa tjänster kring kundens el- och gasförsörjning.
Bergen Energi har jobbat i branschen sedan 1991 och varit verksamma i 14 år på den svenska marknaden.
– Vi har jättemånga kommuner, kommunala bostadsbolag, och basindustrier bland våra kunder.
– Det är ett väldigt beprövat sätt som vi hjälper dem på. Det är inga konstiga upplägg alls.
Förutom el kan Bergen Energi hjälpa kunderna med gasleveranser.
Det svenska bolaget Bergen Energi AB är helägt av det norska moderbolaget Bergen Energi A/S.
Moderbolaget grundades år 1991 och ägs av grundarna och personalen.
Koncernen har totalt verksamhet i ett 20-tal länder, men Norge och Sverige är de största länderna för koncernen där de har funnits längst.
Därutöver har Bergen Energi kontor i nio länder i Europa samt verksamhet i Singapore.
– Flera av de europeiska länderna är ju fortfarande i sin linda vad gäller sin elmarknad och våra typer av tjänster, men vi har haft god tillväxt i exempelvis Tyskland, Holland och Storbritannien.
I Sverige har Bergen Energi AB vuxit snabbt från en omsättning på 50 miljoner kronor år 2005 till 116 miljoner år 2008.
Nu är målet att nå 200 miljoner år 2013 eller 2014.
Tjänstesortimentet utökas, och nu kommer Bergen Energi även att kunna hjälpa sina kunder med hur de kan spara på sin energiförbrukning.
– Vi har alldeles nyligen skrivit avtal med två mycket stora fastighetsbolag om att arbeta med energieffektivisering och energiuppföljning.
Erfarenheter ifrån tidigare kunder i Norge visar att man enligt Almquist kan minska sin totala energiförbrukning med ungefär 30 procent under en femårsperiod.
– Detta utgör en enorm besparing både mätt i pengar och i miljöpåverkan.
Privatpersoner kan inte anlita Bergen Energi. Bolaget är inriktat på företag och offentlig sektor som kunder.
En kund till Bergen Energi bör ha en elförbrukning på minst en halv miljon kWh per år.
– Vi har både relativt små bolag som kunder, och kan med olika lösningar även hjälpa stora basindustrier vars förbrukning står för en väldigt stor del av hela den svenska elförbrukningen.
– Vi har hela spektrat av kunder.
Förutom snabb expansion, har Bergen Energi AB även hög lönsamhet med en rörelsemarginal på 16 procent i fjol. Det var klart högre än år 2007, då motsvarande marginal uppgick till 7-8 procent för bolaget.
Beror er höga lönsamhet i fjol på att ni tjänade på HBV-smällen?
– Svaret på din fråga är definitivt nej.
– Vi har ett arvode för de tjänster som vi utför åt våra kunder. Detta arvode ökar självklart inte om en kund exempelvis har ekonomiska problem.
– Konsekvensen är istället den motsatta, det vill säga om kunden av ekonomiska skäl inte kan fortsätta nyttja en tjänst ifrån oss så minskar våra intäkter.
– Så återigen, svaret är definitivt nej.
Vad gäller det svenska bolagets höga marginal i fjol,
är det enligt Almquist egentligen mer korrekt att se på hela koncernens rörelsemarginal kring 7 procent.
Orsaken är att en del av den svenska verksamhetens centrala kostnader, belastar det norska moderbolaget.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.