Realtid

Osäkert mottagande för "Trygg e-handel"

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 dec. 2007Publicerad: 05 dec. 2007

Rädslan för att bli lurad på nätet har skapat behovet av en kvalitetsmärkning för e-handel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pricerunner hann först. Elgiganten, Siba och Comhem är entusiastiska, men Ryanair vill inte vara med.

Prisjämförelsesajten Pricerunner har fått med sig Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden, tidningen Råd & Rön och branschorganisationen Svensk Handel i lanseringen av ”Trygg e-handel”, en märkning för annonsörer på sajten Pricerunner.

– Vi ska vara med, säger Sara Widman som är informationsansvarig på Siba.

– Vi har redan börjat att fylla i den ansökan som krävs för att vara med. Det är viktigt för oss att kunderna känner sig trygga.

Elgigantens vd Anders Nilsen har inte hört talas om märkningen.

– Men vi kommer att titta på det. Det låter intressant.

Bredbandsoperatören Comhem vill också vara med.

– Ja, vi tycker att det här är ett bra intitiativ. Vi kommer att anmäla oss och vi tror att vi har god chans att uppfylla kraven för att bli godkända, säger marknadschefen Yvonne Pils.

ANNONS

Hans Haraldsson är vd för Ginza som säljer cd och dvd på postorder. Han har inte heller hört talas om idén och har inte tagit ställning till om Ginza ska vara med.

Han upplever inte att kunderna tvekar för att handla över internet.

– Jag har inte ens hunnit tänka tanken. För oss är det en självklarhet att vara seriösa. Vi har funnits i 40 år och har aldrig varit i blåsväder. Jag vet inte vad man ska göra mer.

Kundernas ovilja mot att lämna ut sitt kreditkortsnummer har Ginza kringgått.

– Mer än 60 procent av kunderna väljer att betala mot faktura, säger Hans Haraldsson.

Alla är inte eld och lågor. Wilhelm Hamilton är Nordeuropachef för Ryanair. Ett av kraven som Pricerunner ställer är att det ska vara ”lätt att se vad totalkostnaden blir och hur länge ett erbjudande gäller”.

– Vi har ett extremt tydligt totalpris. Jag har inget behov av att delta i en reklamkampanj för Pricerunner, säger Wilhelm Hamilton till Realtid.se.

Initiativet kommer från Victor Dahlborg som är marknadschef på Pricerunner. Ett femtiotal företag har redan anmält intresse.

ANNONS

– Ja, faktiskt, det här gick ut i dag, men det hade läckt ut innan. SVT hade ett inslag i Rapport den 25 november.

Victor Dahlborg har bett Upplysningscentralen kontrollera att de 50 företag som redan ansökt har stabil ekonomi.

Han kan ju inte låta alla få vara med som vill – då fyller märkningen ingen funktion.

Han vill inte berätta vilka som sökt. Men det är inte bara de små som riskerar att uteslutas.

– Även stora e-handlare kan ha tolkat konsumentköplagen på ett någorlunda eget sätt. Man säger till exempel att man har en ångerrätt på 10 dagar från fakturadatum. Det strider mot lagen – du har ju 14 dagar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]