Medan finanskrisen slår hårt mot andra bolag går Odd Molly med rasande fart framåt.
Odd Molly gasar trots lågkonjunktur
Mest läst i kategorin
– Det är viktigt att satsa när andra inte gör det. Vi har en stark likviditet som gör det möjligt för oss att gasa, säger Odd Mollys vd Christina Tillman.
I Carlshamns punschs gamla lokaler i Stockholm finns Odd Mollys huvudkontor. Där arbetar 30 anställda i rum med stora ljusa fönster som vetter ut mot Slussen.
Den gamla hissen upp till andra våningen rymmer precis två personer. Inne på kontoret trängs mängder av lådor av fjolårets provkollektioner som ska inventeras inför en lagerutförsäljning framöver.
Tillman möter Realtid.se med stora snabba steg vid receptionen.
Hon blev vd för Odd Molly 2005 då klädföretaget hade funnits i knappt tre år.
– Jag trodde redan då jättemycket på företaget. Men jag trodde nog inte att det skulle gå så snabbt som det nu har gjort, med den ökning vi haft och att det skulle gå så fort att komma till börsen, säger Tillman.
Odd Molly börsintroducerades på First North-listan i mitten av 2007. Nyemissionen gjordes på 40 kr och aktien gick direkt upp till 60 kr. När börsen gick som bäst låg aktien på runt 200 kronor och som sämst runt 35 kronor. Under fredagen handlades aktien i 60-70 kronor.
Själv äger Christina Tillman 9.000 aktier i bolaget, värda knappt 600.000 kronor, och hennes man Patrik är företagets andra största ägare (969.763 aktier, värda drygt 60 miljoner kronor) och sitter i styrelsen som ledamot. Hon erkänner att det blir en del snack om Odd Molly hemma vid middagsbordet.
– Lite grann, jo, det är klart att det blir. Vi snackar både om hans jobb och mitt jobb. Han är ett bra bollplank, men han jobbar inte operativt i verksamheten. Han är klok så oavsett var jag skulle jobba så skulle jag bolla med honom ändå, säger hon.
Christina och Patrik har varit ett par i 22 år, sedan gymnasiet, och har samma bakgrund med en civilekonomexamen. Medan Patrik valde att arbeta med aktier och corporate finance valde Christina att jobba med kläder. Tidigare har hon jobbat i olika positioner på Indiskas inköpsavdelning, senast som inköpschef, därefter vd för internetbolaget Webupdate (I dag heter företaget Cloud Nine) och operativ chef på sminkföretaget Face Stockholm innan Odd Mollys styrelseordförande Christer Andersson tillfrågade henne.
– Jag funderade lite men tackade ja nästan direkt, säger Christina Tillman.
Inne på hennes kontor släpper de två stora fönstrena in ljuset från morgonsolen. Skrivbordet är fullt med papper och på skänken mittemot står Odd Mollys nya hudvårdsserie i rosa kartonger som kommer ut i höst. På väggen ovanför hänger tre tavlor med vita ramar som visar tidigare kollektioner.
Trots att klockan bara är tio på förmiddagen berättar Christina att hon har hunnit med ett träningspass halv sju på morgonen och en andningslektion innan hon kom till jobbet.
Vi dyker direkt in på det mest aktuella som händer i företaget just nu. I början av förra veckan kom nämligen Börsveckan med tipset om ”köpläge för Odd Molly”. Där de nämner en bra lönsamhet, en stark balansräkning och en stabil orderingång för första halvåret 2009 som ett argument till att aktien är ett stekhett tips att satsa på.
På tre dagar, efter att analysen gick ut, steg aktien cirka nio kronor på börsen.
Vad gör er så attraktiva på börsen just nu?
– Jag brukar aldrig kommentera aktiekursen och får heller inte göra det. Men om jag tittar på analyserna så har ju någon räknat på bolaget. Det började från början med att Swedbank gjorde en sektoranalys där de tittade på bolagens omsättning och vad de trodde det skulle bli för resultat och vinst per aktie.
– De har gått igenom väldigt många aktier och i den analysen ansågs vi vara köpvärda.
– Det är alltid kul när någon tror på oss. Men jag fokuserar på verksamheten. Levererar vi bra, har bra resultat och säljer bra så kommer aktien gå upp förr eller senare ändå.
Det som för närvarande är intressant för aktörerna på börsen är hur ordervärdet för andra halvåret 2009 kommer se ut. Den rapporten offentligörs den 8 april.
Hur ser det ut nu?
– Det vet jag inte, det är väldigt, väldigt tidigt att säga. När jag har varit ute på mässor så har jag hört att de tycker att kollektionen är väldigt fin, men det beror ju på hur deras budgetar ser ut och det tar en stund innan man får en bild på hur ordrarna kommer se ut. Någonstans i mars så börjar man få en liten känsla av hur det kommer gå. Men ofta kommer de flesta ordrarna sista veckan.
Att Odd Molly klarat sig så pass bra på börsen medan andra aktier har påverkats av lågkonjunkturen kan förklaras med att Odd Mollys införsäljning av vår- och sommarkollektionen 2009 resulterade i en ökning av ordervärdet med 12 procent till 138 miljoner kronor.
Trots de goda siffrorna vill Christina Tillman inte sätta en prognos för den kommande höst- och vinterkollektionen.
– Jag vet inte hur det ser ut och skulle jag vetat det så skulle jag inte kunnat berätta det. Men det som är positivt för oss är att – trots att det är en tuff marknad nu – så säljer vi väldigt bra i butikerna.
Men det är inte bara i butikerna som Odd Molly säljer bra. Enligt ett pressmeddelande från Tradera är Odd Molly det tredje mest sökta ordet på sajten näst efter vintage och iPhone.
– Ofta kostar plaggen mer där än vad de skulle göra i butik eftersom de är slut i butikerna. Sedan säljs en del vintage från Odd Molly där också väldigt dyrt, säger Christina Tillman som också påpekar att de brukar ha uppsikt så att inte några av deras återförsäljare säljer deras kläder på Tradera.
På den internationella otursdagen fredagen den trettonde februari ska Odd Molly inviga sin första butik. Dagen efter, på alla hjärtans dag, öppnas portarna för allmänheten.
– Det var ett medvetet val att ha invigningen den trettonde – det är vår turdag, säger Christina Tillman och skrattar.
– Och alla hjärtans dag tyckte vi var passande då vi tycker att värme och omtanke är viktigt.
Förväntar ni er en folkstorm?
– Det hoppas vi på.
Varför öppnar ni butiken nu och inte tidigare?
– Vi var mogna nu för det. Det var ett naturligt steg för oss. Det är också viktigt att satsa när andra inte gör det. Då har man ju chans att ta marknadsandelar.
– Vi satsar hårt nu. Vi drar på när andra drar ned. Vi har ju den möjligheten eftersom vi sitter på en stark kassa. Vi har en stark likviditet som gör det möjligt för oss att gasa.
Hon berättar att butiken ska ses som ett komplement och ett stöd till de övriga återförsäljarna och främst är tänkt för att stärka varumärket.
Men Christina Tillman är försiktig med att öppna fler än en butik i taget.
– Först gör vi så att vi öppnar den här butiken och sedan utvärderar vi den. Går den bra, vilket vi hoppas så kommer vi öppna fler – men det beslutet är inte fattat än. Vi kommer i såfall öppna även utomlands – det är tanken.
Hon berättar även att det inte kommer behövas en nyemission för att öppna fler butiker – om det blir aktuellt – eftersom företaget sitter på en bra kassa, kassaflöden och resultat. Detta beror själklart på hur många butiker vi beslutar att öppna.
På grund av lågkonjunkturen som framförallt har drabbat USA förlorade Odd Molly sin största kund på andra sidan Atlanten, vilket resulterade i att försäljningen till USA minskade med 29 procent jämfört med motsvarande period året innan.
– Vi satsar fortfarande hårt där och trots konjunkturen gör vi ett positivt resultat i USA och vi ser en jättepotential där. Just nu har hela det landet en jättetuff situation. Jag tror att när det väl börjar lätta där och vi har klarat oss ur det då har vi ganska väl förspänt.
– Man kan ju hoppas på att det vänder tidigare där eftersom det började tidigare där, säger Christina Tillman.
Samtidigt som hon berättar att Odd Mollys försäljning ökar i Tyskland och i södra Europa berättar hon även att företaget inte vill öka sitt ordervärde varken i Sverige, Norge eller i Danmark.
– Vi vill inte finnas överallt och det handlar också om en lojalitet till dem som trodde på oss från början. Det ska finnas en känsla av exklusivitet och och magi över märket.
Förutom att Odd Molly kommer med en ny hudvårdserie till hösten kommer företaget även med en kollektion med solglasögon till våren 2010. Men inte nog med det – det sker fler förändringar i företaget. För första gången någonsin ska bolaget börja annonsera för att locka kunder. Det gör de med den danska modellen Helena Christensen som ansikte utåt.
Varför har ni inte tidigare annonserat?
– Vi har inte behövt det. Vi har jobbat mycket med PR i stället och media och mässor – det har räckt. Vi har också jobbat en del med produktplaceringar men jag vill poängtera att många kändisar köper sina plagg själva också.
Hon vill dock inte berätta vilka kändisar som bär Odd Molly, utan det får läsarna titta efter själva.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.