UPPDATERAD Ett Dashplan som nödlandade på Kastrupflygplatsen i lördags hade inte samma fel som orsakade haverierna med flygplanstypen i Ålborg och Vilnius i september.
Nytt fel bakom Dashhaveri
Mest läst i kategorin
Det säger haverikommissionen i Danmark.
Vid landningen i lördags vek sig höger landningsställ på ett Dash-8/Q400-plan liksom vid haverierna den 9 och 12 september.
Orsaken till att planet kantrade åt höger på Kastrup är ännu inte helt klarlagd men det är fastslaget att landningsstället blockerats och därför inte kunde fällas ut helt. Samtidigt är samma tekniska delar inblandade i de tre haverierna.
Vid den senaste händelsen, till skillnad från de två andra, ska det dock inte ha berott på rost på en bult i hydraulsystemet som sköter in- och utfällning av landningsställen. I lördags var det själva hydrauliken som inte fungerat på grund av ett stopp i systemet, enligt en chef vid haverikommissionen.
– Vad som orsakat stoppet vet vi inte ännu men det är självklart viktigt att fastställa.
En passagerare, som själv är flygförare, hade uppmärksammat kabinpersonalen på att landningsstället på högersidan inte fällts ut helt inför landningen.
Före nödlandningen i lördags stängdes höger motor av. De 40 passagerarna kunde evakueras inom en halv minut via nödutgångarna på vänster sida.
Haverikommissionen fortsätter nu sin utredning av olycksorsaken.
SAS har beslutat att sluta flyga med de olycksdrabbade Dashplanen. Och redan har bolaget fått förfrågningar från andra flygbolag som är intresserade av att överta leasingkontrakten.
Men många frågor återstår att reda ut med den kanadensiska flygplanstillverkaren Bombardier innan det kan bli aktuellt med någon överlåtelse.
Den europeiska luftfartsmyndigheten EASA har kallat till krismöte under tisdagen i Bryssel med både ledningen för den kanadensiska Dashtillverkaren Bombardier och representanter för den kanadensiska luftfartsmyndigheten.
Även sedan SAS ställt sina 27 Dashplan på marken finns 140 plan av samma typ i trafik på andra håll i världen, varav ett stort antal i Europa. EASA vill inte utesluta att ett europeiskt flygförbudet för planet kan bli aktuellt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.