Fler komplexa produkter höjer kravet på information och utbildning av kunder, enligt NGM.
NGM försvarar komplexa produkter
Mest läst i kategorin
Intresset för mer komplexa strukturerade produkter på marknaden har ökat men det viktiga är att utbilda konsumenterna och minska kunskapsgapet.
Det uppger börsen Nordic Growth Markets vice vd Tommy Fransson i en kommentar till Finansinspektionens senaste studie om marknaden.
– Det finns en efterfrågan på marknaden av mer komplexa produkter, varför även dessa har en roll att fylla. Det viktiga är naturligtvis att säkerställa att kunskapen hos köparen finns för att kunna förstå produkten, säger Tommy Fransson.
Finansinspektionen tycker bland annat att trenden där mer komplexa produkter ökar är problematisk och att mer exotiska inslag i investeringarna inte alltid ger utslag i avkastningen. Det framkom vid ett seminarie förra veckan, som Realtid.se tidigare rapporterat.
Invändningen mot den ökade komplexiteten var att konsumenten får det svårt att bedöma rimligheten till ett visst utfall. Dessutom kunde det även skapa problem i rådgivningssituationer.
Därför är mer utbildning av både konsumenter och rådgivare viktigt, enligt NGM.
– Alla aktörer som på något sätt arbetar med dessa produkter har ett ansvar för att utbilda kunderna i hur de fungerar. Ju mer kunskap kunderna har desto nöjdare kommer de att vara med sin investering. Då kommer deras förväntansbild överensstämma med den slutliga avkastningen, säger Fransson.
– Även om mycket görs så finns det självklart mycket mer att göra och ett företag som vill bygga en hållbar tillväxt bör se utbildning för kunder, och även sina egna rådgivare, som en självklarhet. Det är när det är ett samspel mellan kund och företag som affärerna går bra, fortsätter han.
Under seminariet framförde Finansinspektionen kritik gällande transparens kring inhämtning av information om kundintresse samt det slutgiltiga rådet som gavs till kunden.
FI:s uppmaning till kunden var att alltid ifrågasätta rådgivarens incitament, kräva tydlig redovisning av ersättningar och kostnader och förstå det som köps till fullo. Dock betonades att förbättringar inom området har skett.
– Transparensen kan alltid förbättras vilket kan göras på flera olika sätt. För att hjälpa till och verka för ökad transparens har vi som börs till exempel gått ihop med flertalet andra länder och introducerat en kategorisering av strukturerade produkter utifrån risk och funktion. Vi har även utökat möjligheterna för att hämta data i vårt börssystem vilken kan användas för att skapa större transparens gentemot slutkunderna, säger Fransson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.