Börsras, räddningspaket och bankkrascher stod som spön i backen 2008. Det hindrade inte affärskändisarna från att köpa nya, ännu dyrare bilar.
Näringslivskändisarnas lyxbilar 2008
Mest läst i kategorin
Panduro Hobby AB omsatte 358 miljoner kronor under 2007 men gjorde plötsligt förlust efter flera lönsamma år. Jörgen Panduro som grundade verksamheten 1958 plockar ut ett par miljoner kronor om året. Det räckte till en ny Ferrari Spider.
Ola Ahlvarsson grundade torget-ägaren Result och cd-butiken Boxman liksom konkursade talarförmedlingen Reality Club. I fjol blev han ordförande i Nöjesguiden och köpte en Jaguar. I år delar han med sig av sina erfarenheter i SVT:s BBC-kopia Draknästet.
Anders Walldov grundade finansbolaget Amco 1988 och är huvudägare i Wellnet. I fjol köpte han en Bentley Continental strax innan han som huvudägare tog över klubban i Followit, noterat på Aktietorget. Han anklagade omedelbart sin företrädare för att på egen hand försett den avgående vd:n med en rejäl fallskärm.
Realtid.se uppmärksammade i december när modefenomenet Odd Mollys medgrundare Per Holknekt luftade den nya Maseratin kring Stureplan.
Staffan Wittmark blev rik som ett troll när han var med och satte klädföretaget Gant på börsen. Hans kläder matchas av en stryktålig Land Rover RR TDV8, som han kör omkring med i Saltsjöbaden, där han bor.
Familjeägda Langley med varumärket Ski Tignes skeppar tiotusentals svenskar till alperna varje år. Pontus Langley upptäckte 1984 ”ett bra sätt att få åka skidor utan att betala för det” som han själv beskriver saken. 24 år senare har han hittat ett bra sätt att plocka ut en Porsche 911 Carrera.
Joakim Christiansson var med och chansade med andras pengar i Bernhard von der Osten-Sackens högt belånade fastighetsbubbla Allokton. Spillrorna därifrån räckte till nya Ferrarin som kan betittas utanför paradvåningen intill Alloktons kontor på Strandvägen. Land Rovern lämpar sig bättre för resorna till Grand Residence Åre.
Osten-Sacken sålde Alloktonaktier för 100 miljoner kronor innan kraschen, eftersom han petades ur styrelsen. Det berodde på att han häktats efter att ha gjort myndigheterna misstänksamma genom att köpa dyr Champagne på Sturecompagniet.
I slutändan kan man säga att den dyra Champagneflaskan blev den bästa affär som Bernard någonsin gjort, sa vännen Sven-Olof Johansson till Realtid.se efter en redan legendarisk provtur i Sven-Olofs egen splitter nya Scuderia.
En annan lyxlirare är Per Gessle som mitt i sommaren köpte en Ferrari 430 Scuderia.
– Den är väl lämpad för bankörning, säger Filip Larsson, vd för Autouropa, ensam importör och återförsäljare för Ferrari och Maserati och Land Rover i Sverige.
Grundpriset för Johansson och Gessles Ferrari ligger på 2,3 miljoner kronor. Svenska banor som de kan köra på är Anderstorp, Mantorp och Knutstorp.
– Men många av våra kunder kör på europeiska banor, säger Filip Larsson.
Är det bra reklam att ha Gessle som kund?
– Ja, det är vi glada för. Han är en stor artist och en sann bilentusiast, svarar Larsson.
Det finns fler som gillar Ferrari. Bo Arnkvist
var vd för Helikopter som växte med 133 procent 2007. Året därpå köpte Knowit verksamheten för 34 miljoner kronor. Bo Arnkvist belönade sig själv med en Ferrari Spider.
Fastighetsägaren Anders Willerman är en av landets rikaste personer. Han kör en Mercedes-Benz SLR McLaren. Med en prislapp på 4,3 miljoner kronor är det en av de dyraste bilar som går att köpa. Han har just kompletterat med en Ferrari F141.
Daytradern Alexander Shaps, 30, köpte aktier i reklamkoncernen A-com för åtta miljoner kronor 2006 och sålde för en miljon mindre några månader senare. Alexander köpte en ny Ferrari några dagar innan finanskrisen kom igång på allvar med Lehman Brothers konkurs i höstas.
Henrik Fredriksson, 28, är tredje generationen i fastighetsbolaget Vätterbygdens Byggnads AB i Jönköping.
Pappa Rolf är vd. Kanske får Henrik själv eller kusinen ta över en dag. Tills dess har han gott om tid för sin hobby – italienska sportbilar för ett par miljoner kronor styck.
– Jag kör mestadels på vanlig gata. Något klubbevent på bana blir det väl också, säger han till Realtid.se
– Jag har nog haft en sju, åtta Ferrari, några Lamborghini och ett par Maserati.
Bara italienskt, alltså.
– Jag tycker andra sportbilsmärken som Porsche och så är lite för vanliga. Det är att vara liten egen som lockar.
Det låter dyrt?
– Andrahandsvärdet är ofta väldigt bra. Man förlorar inte särskilt mycket pengar om bilarna inte har gått så långt.
Fast visst går det åt pengar.
– Ganska mycket, konstaterar Henrik Fredriksson.
”Connecting people”. Thomas Gad ligger bakom Nokias kända slogan. Han har ett företag kallat Brandflight med kontor i Stockholm, London och Moskva och är en internationell reklamauktoritet. Under mer än 20 år har Gad arbetat med företag som Nokia, Volvo och Microsoft. Thomas Gads koncept kallas 4-dimensionell som Ericsson använder – ett koncept som han berättar om i boken 4-D Branding, utgiven av Financial Times, med förord av Richard Branson. Gad köpte en Land Rover Discovery.
En av Sveriges mest kända hårstylister heter Hans Nilsson. Efter 8,5 år på Toni & Guy har han startat Noir Sthlm på Regeringsgatan. ”Hasse” Nilsson utsågs till Årets Frisör 2005 och har internationella titlar i samma stil. Bland hans arbetsgivare märks magasin som Elle, i-D och japanska Vogue. Nilssons stora klipp i år kan vara en Cadillac BLS Wagon.
Tidigare bokmässegeneralen Bertil Falck gillar Jaguar. Den 12 augusti tjackade han en Jaguar XF 2.7L D PR LUX. Det var år 2000 som den vd:n i Bok & bibliotek i Norden AB lämnade över den rollen till dottern Anna Falck. I dag driver bedriver han konsultverksamhet avseende företags organisation i sitt bolag Bertil Falck & Co. Men han är kvar som arbetande styrelseordförande och majoritetsägare i Bok & bibliotek i Norden AB.
Pontus Klingspor, 35 år och delägare i Easyart Holding, köpte en Land Rover Discovery TDV från år 2005.
– Jag har haft andra jeepar förut som Volkswagen Touareg och Volvo XC90, men tycker att den här Land Rovern är en ganska bra ”mix”.Den är inte för uppseendeväckande, och ändå får man ofta plats med ganska mycket grejer i bilen. Det finns inte så många bilar som är rymliga och snygga.
Easyart Holding är säljer konst via internet och omsätter 36 miljoner kronor per år inklusive Konstbolaget.se. Pontus är inte släkt med familjen Klingspor som är delägare i Kinnevik tillsammans med familjen Stenbeck.
Benkt Skarne, 68 år i år, på Fastighets AB Flundran är son till numera avlidne Erik Skarne på byggbolaget Olsson & Skarne som blev uppköpt av Skanska.
Stämmer det att du köpte en Porsche i fjol?
– Ja, dessvärre, säger han.
Vilken modell var det?
– En Carrera 4S.
Vad kostar den?
– Det minns jag inte.
Varför fastnade du för en sådan?
– Min fru ville ha en. Det är en fantastisk bil.
Vad gillar hon med den?
– Hon gillar Porsche.
Erik Skarne hade en berömd lyxvilla i Djursholm på en egen ö, som nu bebos av hans dotter Anna Birgitta som gift in sig i kungafamiljen med Jan Bernadotte, sonson till Prins Vilhelm.
Affärsmannen Lennart Bylock som sitter i investmentbolaget Lundbergs styrelse, bekräftar att han köpte en Porsche C4S Cabriolet i fjol.
– Jag köpte den efter att alltid ha drömt om att köpa en sådan modell. Jag har alltid tyckt att jag skulle vilja ha en sådan någon gång.
Bilen kostade 1,3 miljoner, och Bylock lämnade sin Porsche Cayenne Turbo i inbyte och fick en halv miljon för den.
En Mats Olov Sundqvist från Boden har köpt en Ferrari F430 Spider F1. Men det är inte krisdrabbade affärsmannen Maths O. Sundqvist.
– Nej, Maths O. Sundqvist bor i Östersund i Jämtland, varifrån både jag och han kommer, säger affärsmannens kusin Sven-Ivan Sundqvist.
– Och Maths stavar Maths med h, för han ska vara lite finare.
Christer Stenharg som äger Restaurang Josefina på Djurgården i Stockholm, köpte en Porsche Turbo Cabriolet i fjol.
Josefina har debatterats för en arbetskonflikt med fackföreningen Syndikalisterna, vilket Realtid.se skrivit om där Syndikalisterna anklagade Stenharg för att ha för låga löner och köpa Porsche för pengarna.
– Jag är ledsen men jag tycker inte om Realtid.se, säger han.
– Ni är ganska osmakliga. Det är inte riktat mot dig personligen, men det är så mycket…Jag tycker att ni är osmakliga.
Tänker du på något särskilt exempel?
– Jag har läst Realtid.se, och känner att den inte är rolig att läsa. Och det är fler än jag som tycker så.
Stenharg vill i övrigt inte kommentera Porschen eller Josefina.
Transplantationskirurgen
William Bennet är släkt med miljardären Carl Bennet på håll, och registrerade i fjol en Porsche Carrera 4 Cabriolet från år 2002.
– Vi bodde i USA förut och tog med Porschen därifrån när vi flyttade till Sverige, säger Williams fru Louise.
Flera advokatbyråer och revisionsfirmor har trängande transportbehov. Den globala advokatjätten Linklaters tappade en advokat i veckan i Sverige men hyllades för några veckor sedan av Bloomberg då byrån anlitats som juridisk rådgivare i fyra av världens tio största företagstransaktioner under 2008. Det firade firman med en Porsche Cayenne GTS.
– Det är en delägare som har den som tjänstebil, säger Agneta Schöneich, på Linklaters personalavdelning i Stockholm. Men vem det är vill hon inte avslöja.
Advokatfirman
Gernandt & Danielsson köpte också en GTS som kostar runt 900.000 kronor och
är en billigare variant av Porsches flaggskepp Cayenne Turbo som advokatfirman Hammarskiöld & Co slog till med, kostnad runt 1,2 miljoner kronor.
– Cayenne Turbo är en Östermalmsjeep – oerhört brutal med mycket attityd. Det värsta man kan få på suvmarknaden, säger Martin Hellström, märkeschef för Porsche i Göteborg.
Advokatfirman Cederquist firade in maj månad med en sprillans ny Landrover Sport TDV. I september följde advokatfirman Lindahls Malmökontor efter. Två månader senare satsade firmans Helsingborgskontor på en Jaguar XF Luxury. Glimstedt i Göteborg var inte sämre och slog till med en likadan.
– De köper delägarna in själva, säger Glimstedts administratör Maria Hansson som inte kan svara på varför bilen står registrerad på byrån.
Ni får inte köra den?
– Nej, vi har ingen firmabil på det sättet, svarar hon.
Revisionsfirman Deloitte ville imponera på sina kunder med Jaguar XF 2,7 L. Bilen har 207 hästkrafter under huven och en prislapp på minst en halv miljon kronor.
Ernst & Young skyndade också till sina kunder i en Jaguar XF 4.2 L Premium Luxury vars inredning är en modern tolkning av klassisk brittisk herrklubb med läder och ädelträ.
Managementkonsulterna på McKinsey är förtjusta i bränsleslukande terrängbilar och kompletterade med en Land Rover Sport S/C i början av förra året.
Kosmetikaföretaget Oriflames vd Magnus Brännström och finanschef Jesper Martinsson köpte varsin Porsche Cayenne Turbo i fjol, båda av 2008 års modell. Brännström valde att registrera bilen på sin fru Maria Helene.
Miljardären Robert Weils investmentbolag Proventus köpte en ny lyxlimousine till företaget i fjol. Det är en Jaguar Daimler utan ytterligare modellbeteckning.
– Det är en direktionsbil som vi kör folk i och hämtar och lämnar dem, säger Proventus chaufför Peter Johansson.
Vad är det för modell? Är den specialbyggd? Hur ser den ut?
– Det svarar vi inte på av säkerhetsskäl.
I Vägverkets register står det bara mystiskt ”Jaguar Daimler, svart” när man söker på registreringsnumret, och att det är en årsmodell 2008 som togs i trafik 29 maj i fjol.
Är det skottsäkert glas i fönsterrutorna?
– Det svarar vi inte heller på.
Vad kostade bilen?
– Den går väl på några tusenlappar.
Varför köpte ni en Jaguar Daimler?
– Vi hade en sådan förut i företaget, och var nöjda med den.
Har ni köpt den från England?
– Nej, den har sålts av Chevrone Bil som numera övertagits av Borgs Bil som importerar och sköter service av Jaguar-bilar här i Sverige.
Är du Proventus chaufför?
– Ja, jag sköter företagets bilar och så vidare.
Har ni några andra bilar?
– Ja, lite olika.
Går det att nämna något exempel?
– Mercedes till exempel. Men den används av en person inom företaget.
Ayad Al-Saffar köpte Ur & Penn 2001. År 2007 fick sexbarnsfamiljen Al-Saffar tillökning med en Bentley Arnage RL och hans fru en Land Rover RR TDV8. Båda 2007 års modell.
År 2008
köpte han en Lamborghini Murcielago. Hans fru Helena Katarina köpte en Land Rover RR TDV8, dock av 2007 års modell medan Lamborghinin var en årsmodell 2008. Var det samma Land Rover som från 2007 som omregistrerades? Eller köpte de en till begagnad Land Rover från år 2007? I så fall varför?
Klockfamiljen bor på bästa adress i lyxförorten Djursholm nordost om Stockholm, ett stenkast ifrån finansmannen Anders Böös.
Land Rover Discovery är längre, bredare och tyngre än flertalet fyrhjulsdrivna bilar. Skandalomsusade Bosse ”Bus” Håkansson, som sitter i styrelsen för det börsnoterade riskkapitalbolaget ACAP Invest med säte i Malmö, har antagligen fastnat för körprogrammet, som går att ställa in körning från vanliga vägar till de brantaste stupen.
Det skrev Realtid.se i fjolårets bilartikel. Men i år finns han med igen, och verkar ha köpt en ny Land Rover. Det är en Land Rover RR Sport TDV6 årsmodell 2008, inköpt i augusti 2008.
Land Rover var populär hos ätten Bonnier 2008. Betty Bonnier, gift med Stefan Erhag, före detta go gubbe på Göteborgs nation i Lund, numera Managing Partner på advokatfirman Delphi, köpte en RR Sport TDV6. Hennes ättling Carl Samuel Bonnier slog till på Sport TDV6.
Land Rover tycks även vara mest populär hos skåneadeln 2008. Carl Gustaf Otto Trolle-Bonde köpte monstret Defender till godset Trolleholm, och Henriette Ramel köpte en Land Rover LS att bruka på Hviderups Gods.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.