Musikbranschhöjdare går till attack mot brittiska regeringen – samtidigt som det satsas en miljard på en utställning för att hylla det brittiska musikundret.
Musikbranschen attackerar regeringen
Mest läst i kategorin
Den brittiska musikindustrin är en av örikets främsta exporter. Ingen kan väl undgå den positiva image det ger Storbritannien med ambassadörer som Cliff Richard, The Beatles, The Rolling Stones, Led Zeppelin och fram till våra dagars stora artister.
Men det sjuder av oro och missnöje under ytan. Musikbranschen är skakad av utvecklingen och har inte hängt med i svängarna i nerladdningens tider.
Under branschmässan Midem, som avslutas i Cannes i dag, har UK Musics vd Feargal Sharkey riktat skarp krtik mot den brittiska regeringen.
Paraplyorganisationen UK Music har bildats för att ta tillvara den brittiska musikindustrins intressen. Bland annat ska den ta i med hårdhandskarna mot piratismen och den illegala nedladdningen.
UK Music har utlovat en rapport till regeringen om hur att stävja nämnda nedladdning.
I sitt tal i Cannes kritiserar Feargal Sharkey – den hyllade punksångaren som blev tung industriprofil – den brittiska regeringen för att de inte gör nog för att stötta de kreativa branscherna.
– Framgång har alltid drivits av partnerskap. Men något har förändrats: för första gången misslyckas vi att ta kontrollen och sätta agendan. För första gången säger andra åt oss vad vi ska göra och när vi ska göra det, sa Feargal Sharkey i Cannes enligt Music Week.
UK Music-chefen kritiserade dem som inte respekterar copyright och hyllade Frankrikes regering för dess arbete med att skydda de immaterialla rättigheterna.
Den brittiska motsvarigheten fick sig några rejäla kängor:
– Hur kan det komma sig att brittiska kreatörer tvingas söka stöd från Bryssel och inte på hemmaplan? Varför är det så?
Den brittiska regeringen har bland annat inte önskat förlänga copyrighten till samma omfattande tidslängder som Bryssel. 70 år, lyder ett officiellt brittiskt förslag.
Samtidigt med kritiken mot den brittiska regeringen satsas det åt andra hållet.
Den 6 mars öppnar en ny turistattraktion i London som ska locka fler turister och generera ytterligare intäkter för olika näringar i huvudstaden.
Då öppnar nämligen The British Music Experience – en interaktiv musikutställning – i The O2. Memorabilia för cirka 50 miljoner kronor kommer att ställas ut.
Artister från The Beatles till skandaldrottningen Amy Winehouse har donerat kända föremål från sina karriärer.
1,07 miljarder kronor har satsats på den nya turistfällan som placeras på den översta våningen av den så kallade ”bubblan” i The O2. Att jämföra med Globen, kanske.
Inblandade är bland annat aktörer som Harvey Goldsmith, samt chefer från AEG Live och MPA.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.