Dimmorna lägger sig allt tyngre kring Koenigsegg-grupperingens köp av Saab Automobile.
Misstanke i regeringskansliet
Mest läst i kategorin
Anders Jonsson som är en av landets tyngsta politiska reportrar med kontakter ända upp på högsta regeringsnivå och numera kolumnist på Affärsvärlden, har skrivit artikeln ”Regeringen tror på konkurs” där utsikterna för lilla sportbilstillverkaren Koenigseggs köp av Saab Automobile ifrågasätts.
”Trustorvarning är utfärdad. Misstanken gror om att det är skojare som är i farten i Saab Automobile, okända internationella ’finansmän’ med diffusa tillgångar”, skriver Jonsson och beskriver det som att det är regeringens uppfattning och att det är därför som regeringen är så försiktig med att ge stöd åt Koenigsegg.
Realtid.se får tag på Jonsson.
Vad är din bedömning av Koenigseggs försök att köpa Saab?
– Alltså, man får ju lite Trustor-känsla, eftersom det finns likheter – att det är okända – relativt i alla fall okända finansmän som dyker upp från utlandet och ska genomföra det här.
– Och som ju inte verkar ha några större finansiella muskler heller.
– Det jag fick veta var att den misstanken även finns i regeringskansliet, och att det är en förklaring till att regeringen har en sådan tuff hållning i den här frågan.
Saab-fackets ordförande Paul Åkerlund uttalar ju sitt förtroende för Saab-spekulanterna och deras finansiella resurser?
– Det är klart att han måste ju vara ”professionell optimist” i ett sådant här läge. Han företräder ju de som jobbar där.
– Sedan är det möjligt…Han borde rimligen ha ganska bra insyn i detta.
– Men det faktum att köparna bara har plockat fram 720 miljoner kronor själva…De vill köpa något som sägs vara värt 11 miljarder kronor, för 720 miljoner.
Det har varit tal om att köparna ska få låna 5 miljarder kronor från Europeiska Investeringsbanken.
– Men det bygger på att den privata finansieringen är klar, och att regeringen ställer garantier för EIB-lånet.
Det innebär att regeringen i så fall skulle garantera att EIB-lånet återbetalas, om inte Koenigsegg-grupperingen kan göra det.
– Som jag skriver är det ett ”moment 22, eftersom regeringen då som är så skeptisk – de hjälper inte till med ytterligare, egen finansiering för Saab-köpet.
– Och så får inte Koenigsegg Group ihop det verkar det som, för de får inga andra finansiärer så länge de inte har lånegarantier för EIB-lånet från regeringen. Det blir ett moment 22.
Som utgångspunkt är det 3 miljarder kronor som Koenigsegg Group måste få in från andra parter, för att köpet ska kunna genomföras.
– Samma dag som de påstod att affären var klar, så fortsatte de.
– Då ville ju Koenigsegg ha ett ”överbryggningslån” från staten och regeringen, men det blev ju blankt nej.
I din artikel beskrivs det som att regeringens förtroende för Saab-köparna fick sig en törn då Mark Bishop lämnade grupperingen, men han pekas på andra håll ut som en av drivkrafterna bakom den amerikanska subprime-låne-boomen som sedan ledde till finanskrisen?
– Tydligen har det funnits en viss kontakt med Bishop från kanslihuset. De har fått ett visst förtroende för honom.
– Men sedan när han hoppade av, så tyckte de…
Bishops affärspartner Augie Fabela är ju kvar i köpargrupperingen. Innebär det att regeringen inte har något förtroende för honom då?
– Jag har inte hört något omdöme om Fabela.
Finns det risk för att Koenigseggs Saab-köp nu kan rämna?
– Jag tycker att det ser väldigt mörkt ut.
Vad blir nästa hållpunkt?
– Ja, i så fall är det konkurs för Saab Automobile.
Kommer det att stå klart redan under hösten att Koenigseggs Saab-köp inte kommer att bli av?
– Ja, det tror jag.
Realtid.se har sökt Koenigsegg för en kommentar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.