Realtid

Miljöskandalen till JO och åklagare

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 juni 2010Publicerad: 23 juni 2010

Länsstyrelsen och oppostitionen har anmält kommunens hantering av misstankar om miljöbrott. Nya uppgifter tyder på att också NCC kan ha dumpat här.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Justitieombudsmannen tog emot anmälan under tisdagskvällen.

Huddinge söder om Stockholm får nu ett par månader på sig att svara. Om JO tar upp ärendet kan det komma ett avgörande under 2010.

Enligt anmälan från oppositionsråden Dag Olausson (V) och Marica Lindblad (MP) tänker kommunen inte göra något alls åt misstankarna åt miljöbrott.

Istället väntar kommunen på vad Länsstyrelsen kommer fram till.

Miljöbrott är inte alltid en fråga för Länsstyrelsen. Det är däremot så kallad vattenverksamhet. En bilskrot har dumpat schaktmassor i ett kärr utan lov.

Länsstyrelsen anmälde därför misstanken om miljöbrott till åtal i fredags. Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har inte utsett någon handläggare ännu. Om en åklagare kommer fram till att det verkar ligga något i misstankarna så kommer polisen att kalla misstänkta till förhör.

När Länsstyrelsen besökte platsen sa bilskrotens miljöansvarige att schaktmassorna i kärret inte är förorenade och att det inte förekommit någon tidigare dumpning av förorenade schaktmassor redan 2006.

Omfattningen av de synliga föroreningarna förklarades med att ”det räcker med en droppe olja för att det ska synas på en vattenyta”.

ANNONS

Bilskroten har bett om mer tid för att skriftligen redovisa vad som egentligen dumpats av vem, var och när.

Bilskroten har i efterhand sökt ytterligare tillstånd av kommunen.

De första tipsen om misstänkt miljöbrott i Gladö industriområde har Huddinge kommun slarvat bort.

Realtid.se har sökt kommunstyrelsens ordförande Daniel Dronjak Nordqvist (M), kommunalrådet Tomas Hansson (KD) med ansvar för miljö och tjänstemannen Eva-Christina Arvidsson, miljöchef, för en kommentar.

Kommunens tjänstemän har själva besökt platsen, men inte gjort någon polisanmälan utan nöjt sig med att låta Bilskroten själva hyra in en konsult som tagit markprover i de översta schaktmassorna från Skanska – grundare än vattennivån i kärret.

Bilskrotens vd berättade då för konsulten och för kommunens handläggare att delar av schaktmassorna kommer från ”citytunneln i Stockholm”.

Flera entreprenörer hjälps åt att bygga den nya Citybanan. Trafikverket (före detta Banverket) är beställare.

Alla entreprenörer anlitar i sin tur underentreprenörer som Jehanders och Bäckströms för hanteringen och lämnar därmed också över ansvaret.

ANNONS

Hos NCC vet projektchefen för Norrströmstunneln därför inte om schaktmassor från NCC kan ha hamnat i kärret. Merparten av NCC:s schaktmassor körs till vägbyggen i Rydbo, Vårby, Rotebro och Sköndal genom egna entreprenören Ballast AB.

Bilfinger Berger har krossanläggning i Årsta och kör också schaktmassor från Vasatunneln till Skanskas kross i Solna.

Tyska Züblin och danska Pihl har också ansvar för delsträckor av tunnlanrna.

Hanteringen regleras av så kallade Miljökrav för entreprenörens genomförande och redovisas i en årlig masshanteringsplan.

Där framgår det att schaktmassor skickas till Gladö för ”för mellanlagring och återvinning” – men inte till bilskroten utan till en Gladökrossen i närheten.

På företaget Swerock intygar regionchefen att inga schaktmassor gått härifrån till bilskrotens tomt sedan byggjätten Peab tog över 2007.

Kommunen rapporterar efter ett inventeringsprojekt i Gladö industriområde i år att ”vi har inga misstankar om föroreningar”.

En markundersökning från miljökonsulten WSP från 2004 visar en annan bild: bly, koppar och zink över och olja i nivå med tillåtna halter.

ANNONS

Miljökonsulten Geosigma skriver samma år att ”man kan förvänta sig en stor grundvattentransport genom de förorenade massorna, trots att huvuddelen av området är hårdgjort” samt att ”förhöjda halter av olja konstaterats i grundvatten nedströms”.

Kommunens miljöchef hävdar att det inte är utrett att föroreningarna hamnar i sjön Orlången, klassad som ”ekologiskt särkskilt känsligt område”.

En dagvattenutredning från från 1999 ger en annan bild.

Miljökonsulten VBB Viak skriver att kärret har direkt kontakt med sjön genom diken. I dikena har det ”uppmätts förhöjda värden på petroleumprodukter och tungmetaller.”

VBB Viak skriver också att Stockholm Vatten ”upptäckt en stor del föroreningar i sina dagvattenbrunnar”.

”Det troligaste är att halterna i diket är ett resultat av ett tillflöde av förorenat dagvatten kombinerat med ett tillflöde av vatten påverkat av markföroreningar.”

Men konsulterna kunde inte ta sig in på bilskrotens tomt.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]