Aktien är onsdagens klara vinnare på börsen. Realtid.se fick tag på Metros vd Per Mikael Jensen för en snabb kommentar. Läs även hela analysen här.
Metro-aktien i höjden
Mest läst i kategorin
Enskilda höjer sin rekommendation på aktien från ”sälj” till ”köp”. Aktiens bedömda värde har höjts av Enskilda från 50 öre till 1 krona.
Vid 13.15-tiden hade Metros B-aktie under onsdagen stigit 26 procent till 87 öre. Som mest hade aktien tidigare under dagen varit uppe i 96 öre.
Realtid.se fick tag på Jensen.
Vad tror du är skälet till Metro-aktiens kraftiga kursuppgång idag?
– Jag antar att skälet är att det kom en ny ”upgrade” om vår aktie idag, säger han.
– Jag tror det kan vara skälet.
– De höjde rekommendationen för aktien från ”sell” till ”buy”.
Enskildas analys skrevs av deras aktieanalytiker Stefan Nelson, och publicerades under onsdagsmorgonen.
Varför har Enskilda ändrat sin syn så kraftigt på Metro-aktien?
– Jag tror att de känner en större tro på vår utveckling, efter de åtgärder vi har vidtagit under våren och sommaren.
Metro har bland annat sålt av eller lagt ner sina verksamheter i Portugal, Spanien, Italien och USA.
– Sedan är våra kostnader för verksamheter och huvudkontoret mycket lägre nu än för ett år sedan.
– Det är en kombination av saker. Nu har vi en mycket lägre kostnadsbas, vilket gör att vi gynnas särskilt då saker och ting börjar få fart igen.
Det finns 550 miljoner aktier i Metro, och med nuvarande aktiekurs är alltså hela bolaget värt kring en halv miljard kronor.
Ändå ger Metro ut sin gratistidning varje dag i ett 20-tal länder runt om i världen, med en total upplaga kring 8 miljoner tidningar per dag.
– Vi är världens största globala tidning, säger Jensen.
Enskilda anser att bara Metros tidningar i Sverige, Holland och Frankrike är värda lika mycket som bolagets aktiekurs kring 70 öre innan onsdagens kursuppgång.
Utöver dessa tre länder finns Metro enligt Jensen i 18 andra länder.
Avsikten är att finnas kvar i alla nuvarande länder, och det kan även bli expansion till nya.
– Vi tittar på andra länder i regioner där det finns potential.
Det kan bli i Latinamerika, Ryssland eller Asien.
En del skeptiker anser inte att affärsmodellen med gratistidningar fungerar, eftersom ni har gått med så mycket förlust?
– Jag vet inte vad de som säger så har haft i kaffet. Jag rekommenderar att de ändrar på sin medicin, säger Jensen.
– Det är mycket naivt att säga att vår affärsmodell inte fungerar.
– I så fall är det baserat på en oförmåga att läsa våra resultatrapporter, eller en allmän illvilja.
– I flera av de länder vi finns, har vi haft tvåsiffriga vinstmarginaler i procent de senaste sju åren.
– Att vi haft förluster beror inte på vår affärsmodell, utan på att marknader är olika. En del marknader är bättre för oss än andra.
– I länder som Sverige, Hongkong, Chile och Holland, har vi varit mycket framgångsrika.
Men är det inte väldigt låga ”inträdesbarriärer” så att nya konkurrenter lätt kommer fram, och så blir det hård konkurrens och förluster för alla?
– Fråga Bonnier om det var billigt för dem att lansera sin gratistidning Stockholm City.
– De har satsat 1 miljard kronor på det, och visar fortfarande inte vinst.
En isländsk gruppering har tidigare även lanserat en gratistidning i Danmark i konkurrens med Metro.
– De slösade bort nästan 1 miljard danska kronor under en två-års-period.
Nu har Metro enligt Jensen en solid verksamhet över hela världen.
Enligt Metros resultatrapporter till och med andra kvartalet, går bolaget fortfarande med förlust.
Den försämrade konjunkturen har även påverkat annonsmarknaden och därmed Metro som lever på sina annonser.
Jensen pekar dock på att Metros intäkter på årsbasis visar en minskningstakt på 12 procent, vilket är mindre än exempelvis betaltidningar.
Metro är redo för olika scenarier för annonsmarknaden, både att det kan bli sämre igen eller en fortsatt förbättring.
– Det kan vara så att vi har passerat botten, säger Jensen.
I så fall kommer alltså även Metros resultat att förbättras.
Det var inte längesedan som Metro var i djup kris. Bolaget har fått in kapitaltillskott från ägarna och vidtagit omfattande åtgärder.
Av ”guldkalven” Metro i Sverige har en ägarandel på 35 procent sålts ut till konkurrenten Schibsted, den norska mediajätten som i Sverige äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet.
Metro i USA har sålts ut till en gruppering med Metros tidigare frontfigur Pelle Törnberg i spetsen.
Som orsak till USA-affären pekar Jensen på behovet av en fokusering, men han utesluter inte framtida samarbete eller till och med samgående med Metro i USA i framtiden.
– Ingenting kan uteslutas i mediavärlden.
Nu är Metro i alla fall skuldfritt och har 260-270 miljoner kronor i kassan.
Räcker det eller kommer ni att behöva mer kapitaltillskott?
– Det räcker.
Familjen Stenbeck med Cristina i spetsen är huvudägare i investmentbolaget Kinnevik som är huvudägare i Metro.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.