Det fungerar inte längre med att ge verktyg till användare och att hoppas på det bästa. Det skriver Jordan Morrow, Global Head of Data Literacy, på Qlik.
Med mer data kommer också ett större ansvar
Mest läst i kategorin
Det sägs allt möjligt om 5G, men helt säkert är att det innebär nya upplevelser när det gäller uppkoppling. Det kommer att öppna upp möjligheter för nya tjänster, samtidigt som det innebär mer data, mer hårdvara och snabbare svarstider.
5G väntas få en större påverkan på den globala ekonomin än tidigare mobilstandarder och spås bidra med mer än 13 000 miljarder dollar till den globala produktionen till 2035, enligt analysföretaget Omdia.
Konsumenter kan räkna med snabbare uppkopplingar, streaming, nedladdningar, förbättrade kundupplevelser och bättre stöd för nya tekniker som augmented reality (AR) och virtual reality (VR).
Olika fördelar testas inom olika branscher, allt från att inom den offentliga sektorn förbättra tjänster som trafikledning, till att stödja teknik som gör det möjligt för läkare att öva på kirurgi i virtuella världar. Likaså att göra det möjligt för tillverkare att öka industriell automatisering och därmed få fler inkomstkällor.
Men med mer data kommer också ett större ansvar. Är vi redo för det? Att bli framgångsrik i en alltmer digital värld innebär att bli en organisation som är helt datadriven och fungerar i realtid – se bara på Netflix, Disney och Zoom som lyckas även i dagens situation.
Den typen av företag levererar inte bara tjänster snabbt och på begäran, de står ut i konkurrensen genom att slå samman data och analys för att erbjuda verkligt innovativa och effektfulla lösningar. Att uppnå detta kräver en mängd tekniker som inte bara kan hantera data, utan också förbättrar vårt sätt att interagera med dem.
Vi kan alltså införa ny teknik, som till exempel 5G, 3D-printing, artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och metadatakataloger, men om det inte sker en stor förändring i hur vi väljer att arbeta med data, kommer vi inte att få dess verkliga fördelar.
Det finns många organisationer i olika branscher som fortfarande kämpar för att nå den digitala omställningen som väntas med ”industri 4.0” eller den fjärde industriella revolutionen. Även om data kan vara oerhört kraftfull när den används i ett företag, investerar alltför få företag i sina anställda för att använda den effektivt.
En undersökning beställd av Qlik visar att även om 67 procent av den globala arbetskraften har tillgång till verktyg för affärsintelligens och 75 procent har tillgång till dataanalysprogram, är det bara 21 procent av den globala arbetskraften som känner att de har förmåga att läsa, förstå, ifrågasätta och arbeta med data.
Det största hindret för att lyckas i den digitala världen är varken teknik eller data – det handlar om människor. Företag behöver inte bara ha bättre tillgång till data och verktygen för att faktiskt kunna dra värdefulla insikter från det, utan bygga starkare datakunskaper och en ny kultur. Det är det enda sättet att stärka datadrivet beslutsfattande i hela organisationen och att verkligen kunna skörda de fördelar som nya tekniker för med sig.
Utan den förståelsen kommer organisationer att stå stilla. Det gäller oavsett alla fantastiska tekniker, som till exempel 5G.
”Arbetsgivare vet ofta inte hur de kan stödja sina anställda för att utveckla de kompetenser som behövs för att använda ny teknik, vilket har bidragit till stress på den moderna arbetsplatsen. Men vi befinner oss nu vid en brytpunkt med data, där vi förstår hur vi kan stärka vad man kan kalla en data-demokratiserad arbetskraft och företagsledare måste göra det till verklighet i sina organisationer”, säger Dr. David Miller, som är doktor i klinisk psykologi med chefsbefattning inom Accenture.
Att ändra kulturen för en organisation är inte en enkel uppgift. Det kräver en ändrad inställning, där människor inte bara accepterar att data är en del av deras roller, utan tar till sig det och känner sig stärkta av det. Vad betyder då detta i praktiken? Företag kan gå vilse när det gäller att ta itu med datakunskap, men det finns tre viktiga områden som man bör fokusera på:
Ledarskap – För att ett program för dataläskunnighet ska lyckas måste ledningsgruppen tro på det. Det beror på att de som sätter tonen och dagordningen för kulturell förändring, bestämmer hur man mäter den, förmedlar dess utveckling och berömmer dess fördelar.
Skräddarsytt lärande – Vi är alla olika och därför kan företagen inte närma sig ett dataläskunnighetsprogram på bara ett sätt. Människor lär sig olika snabbt och på olika sätt, vilket innebär att chefer bör tillhandahålla flera olika sätt att öka dataläskunnigheten.
Nyfikenhet, kreativitet och kritiskt tänkande – Dessa tre faktorer utgör grunden för nästan alla utbildningar för dataläskunnighet och det är därför viktigt att främja dem. Det bör finnas en stark önskan bland anställda att känna till, förstå och engagera sig i olika och nya sätt att tänka. Det är mer troligt att detta inträffar när grunden för sådant tänkande finns med i alla delar av ett dataläskunnighetsprogram.
När vi nu går vidare till nästa generation av tekniker som 5G är det viktigt att chefer skapar en grund med dataläskunnighet som kommer att göra att investeringar i dem blir värdefulla. Det är bäst att börja med att diagnostisera hur dataläskunnig en organisation är och sedan arbeta holistiskt med en partner inom affärsinformation för att göra nödvändiga förbättringar. Det fungerar inte längre med att ge verktyg till användare och att hoppas på det bästa. Utan att ta hänsyn till mänskliga aspekter av data och teknik kommer chefer inte att kunna se riktigt bra effekter för sin verksamhet eller för sina kunder.
Det är lätt att skilja på de organisationer som har tagit till sig den digitala omställningen som industri 4.0 har att erbjuda och de som inte har det. De som har tagit till sig detta har insett att det är bara genom att koppla ihop data med analys som man får man ett vinnande recept. Datakunskap är en viktig ingrediens i detta.
Jordan Morrow
Global Head of Data Literacy, Qlik
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.