Realtid.se besöker Koenigsegg.
Ljus framtid med fördubblad produktion
Mest läst i kategorin
Det finns säkert ett lättare sätt att tjäna pengar på än att tillverka supervrålåk. Koenigsegg Automative startade 1994 och levererade sin första sportbil 2002. Året därpå brann fabriken ner. När Realtid.se besöker bilfabriken i Ängelholm diskuteras bolagets jakt på pengar.
– Det finns mycket felaktigheter i artiklar om oss i svensk press, då innehållet i många fall verkar vara ryktesbaserat istället för fakta, säger grundaren och vd Christian von Koenigsegg.
Koenigsegg har sin bilfabrik i en före detta JAS Gripen-hangar på den nedlagda flygflottiljen F10, vid Ängelholms flygplats.
Produktionslinjen är ett Volvo i miniformat. Bilen monteras ihop i sju olika stationer som avslutas med att den lackerade karossen monteras på bilen. Utanför byggnaden används den gamla flygrakan för testkörningar.
Det senaste året har antalet anställda ökat från 35 till 45. I år räknar Christian von Koenigsegg med att kunna leverera minst 20 bilar. Därmed närmar han sig den gyllene gränsen på 23 bilar, för att det ska bli vinst i verksamheten.
Investeringar ska nu göras i bland annat lackeringen för att snabba på produktionshastigheten. Målet är att kunna tillverka 40-45 bilar per år.
Sedan starten har ett femtiotal bilar levererats ut i världen. Många av köparna är kändisar. Ändå är merparten framgångsrika men för allmänheten okända entreprenörer som vill ha en bil kul att köra runt i, berättar Christian von Koenigsegg under rundvandringen i fabriken.
Mellanöstern är Koenigseggs bästa marknad hittills men USA kommer allt mer. Senast i onsdags förra vecken levererades den tredje bilen till USA. Bilarna är fullproppade med läder och lyx. De finns också att få med etanoldrift.
– Vi klarar alla emissionskrav i hela världen, inklusive de mycket strikta nivåerna i Kalifornien, säger Christian von Koenigsegg.
Bilmodellen CCX går löst på minst åtta miljoner kronor i grundutförande. Värstingen CCXR, har 1018 hästkrafter och gör 0-100 kilometer i timmen på 2,9 sekunder. Påminner faktiskt lite grand om Batmans superbil.
På Genèvemässan i mars presenterar Koenigsegg sin extremaste version hittills, helt i klarlackad kolfiber. Koenigsegg tror sig här ha skapat ytterligare en rekord jägare.
– Designen i våra bilar är tidlös och futuristisk, säger Christian von Koenigsegg.
Bolaget har egna ingenjörer och konstruktörer som utvecklar bilens alla komponenter. Tillverkningen av komponenterna läggs sedan till stor del ut på underleverantörer. Även motorn tillverkar Koenigsegg självt.
– Det är mer effekt i vår motor än någon annan tillverkare har fått fram i förhållande till storleken, säger han.
Rent finansiellt har det varit berg och dalbana i företaget Koenigsegg. Från 1994 till 2000 arbetade Christian von Koenigsegg utan lön. Istället bidrog hans familj med pengar. Under flera år var också företagets leverantörer med och sponsrade bilkomponenter, antingen i pr-syfte eller med löfte om delägarskap i företaget
År 2000 utformade han ett prospekt som skickades ut till riskkapitalvärlden. Timingen kom i absolut rätt tidpunkt, strax innan den stora it-bubblan sprack.
– Jag fick ihop 12-15 miljoner kronor. Det var it-pengar som skvätte över på oss.
Senare har det varit ytterligare ett antal mindre emissioner för att få in nytt kapital för att fylla på en sinande kassa. I slutet av 2005 köpte den norske miljonären och industridesignern Bård Eker 45 procent av aktierna i Koenigsegg och blev den störste ägaren. Nyemissionen gav 26 miljoner kronor.
Bård Eker hade erfarenhet av att tillverka snabba racerbåtar samtidigt som han hade samarbetat med företaget i ett par års tid.
Eftersom förlusterna fortsatt under 2006 och 2007 är nyemissionen snart förbrukad. För att få köpa företagets sportbilar måste kunderna betala en handpenning på 30 procent.
Bård Eker har gått in med ytterligare pengar i företaget och äger nu 50 procent. Själv har Christian von Koenigsegg 18 procent kvar i bolaget. Resterande del består av ett 80-tal mindre aktieägare.
Det är nu ingen självklarhet att Christian von Koenigsegg vill göra en ytterligare nyemission, även om han nu diskuterar saken med ett antal finansiärer.
– Jag har också samtal med banken. Varje nyemission gör att mitt ägande i bolaget urholkas. I värsta fall går det alltid att hanka sig fram på egen hand, säger han.
Har du fått förfrågan om att sälja bolaget?
– Jo, men min ambition är att ha kvar företaget. Det här är min dröm, säger han.
Vem är då Christian von Koenigsegg som med sin svenska superbil kan konkurrera med världsmärken som tyska Bugatti Veyron och italienska Ferrari Enzo Ferrari?
Christian von Koenigsegg var 22 år gammal (i dag är han 35) när han beslöt att tillverka bilen. ”Annars blir det aldrig av”, tänkte han.
Men det var som femåring hans liv egentligen stakades ut. Han bodde då i Djursholm. Han var med sina föräldrar på bio och såg den norska animerade filmsuccén Flåklypa Grand Prix.
– Jag blev helt fascinerad när den norske cykelreparatören, som bodde på en fjälltopp, byggde bilen. Om man påverkas positivt som barn av något, har man med sig det hela livet, säger Christian von Koenigsegg.
Under de tidiga tonåren blev han kvarterets mopedtrimmare. Hemma på garagegolvet låg en dröse planade topplock och filade kolvar.
Christian von Koenigsegg kommer från en välbeställd adelsfamilj med rötterna i Bayern och Preussen. Han pluggade också på Lundsbergs internatskola.
– Mina betyg var medelmåttiga. Jag läste hellre biltidningar än skolböcker.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.