Läkemedelsverkets expert Lennart Forslund ser inte ett enda svenskt läkemedel som blivit storsäljare de senaste åren.
Läkemedelsverket buar ut svenska läkemedelsföretag
Mest läst i kategorin
Som gruppchef för läkemedelsverkets enhet för ”medicinsk information” sitter läkaren Lennart Forslund på första parkett för att bedöma lanserade läkemedelspiller.
– Det var länge sedan det kom någon storsäljare från Sverige.
– Jag kan inte påminna mig om att det kommit någon svensk genombrottsprodukt på marknaden varken i fjol eller hittills i år.
Är det politikernas fel som inte skapat förutsättningar för framgångsrik läkemedelsforskning i Sverige?
– Både och, säger Forslund och pekar på att stora läkemedelsföretag köper varandra och blir ännu större. Samtidigt växer det fram små forskningsföretag som ska undersöka idéer i tidig fas.
– Men de små bolagen brukar aldrig leda någonvart för det är dyrt som f*n att utveckla ett nytt läkemedel, säger Forslund.
Han bedömer att det kostar 1 miljard kronor att forska fram ett nytt läkemedel innan det lanseras på marknaden.
– Och innan lanseringen tjänar man inte ett öre på produkten. De små forskningsföretagen har inte de ekonomiska musklerna över huvud taget, säger han och bedömer därför att de små utvecklar en produkt så långt de har råd och säljer den därefter.
Men vad är skillnaden? Hur kunde det förr i världen lanseras svenska läkemedel som blev globala storsäljare? Handlar det bara om att vi haft otur på sistone?
– Nej, jag tror inte det handlar om otur, säger Forslund och pekar på att små innovativa företag kan vara kreativa.
– Där sker det något, men de stora har blivit så stora kolosser, att de har svårigheter att fånga upp kreativiteten. Det finns något slags problem. Jag har en känsla av att det ligger någonstans där, säger Forslund.
– Jätteorganisationer med totalt en halv miljon anställda utspridda över alla världens länder behöver inte vara rätt väg att hitta innovationer.
– Där kan den statliga forskningspolitiken spela en roll för att skapa stimulans.
De stora läkemedelsbolagen i världen har fortfarande egna forskningsavdelningar.
– Men de köper ganska ofta innovationer och utvecklar dem vidare, och måste upprätthålla kompetens av det skälet.
Forslund beklagar utlänningarnas uppköp av de svenska läkemedelsjuvelerna.
– Det finns ingen läkemedelsindustri kvar i Sverige. Astrazeneca – vad är det för något? Det är väl brittiskt. Och de andra svenska läkemedelsbolagen har försvunnit.
– Det finns nästan inga svenska läkemedelsföretag längre. De har blivit internationella.
Det Forslund möjligen ser tecken på är att svensk forskning bidrar till att komma med idéer som någon gång långt inne i framtiden skulle kunna bli storsäljande läkemedel.
– Att forska fram läkemedel och utveckla dem från ax till limpa tar väl 15-20 år tills en produkt lanserats på marknaden. Det är en jättelång process. Sverige har hittills varit duktiga på det, sedan 40-talet och framåt.
– Men på senare tid har det varit lite torka.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.