Flera av tågoperatören Unionsexpressens fordringsägare har begärt betalningsförelägganden hos kronofogden.
Konkurs hotar tågoperatör
Mest läst i kategorin
Totalt handlar det nästan om två miljoner kronor utspritt på ett tiotal fordringsägare. Städjätten ISS Trafficare står för det största kravet på mer än en miljon kronor.
Bolaget har skött städningen i vagnarna, diskat i restaurangköket samt tvättat loken.
– De har överdebiterat så fruktansvärt och det ska vi bestrida. De andra håller vi på att göra upp med, säger Unionsexpressens vd Kurt Lundahl, till Realtid.se.
I april förra året gick startskottet för Unionsexpressens linje mellan Stockholm och Oslo. Med Orientexpressen som förebild satsade bolaget på komfort för passagerna i gamla fina 1960-talsvagnar och en lyxig restaurangvagn.
Flera svenskar som bor utomlands med bakgrund inom shipping ligger bakom tågsatsningen. Huvudägaren är den okände redaren Måns Bolin med London som bas.
Sedan den 7 oktober har tågen stått still efter att Unionsexpressen förlorat sitt trafiktillstånd efter ekonomiska oklarheter.
Minst 75 miljoner kronor har investerats i tåglinjen. Det inbegriper också ett delägande i det norska Ofotsbanen som har tillståndet att köra på linjen.
Unionsexpressen har haft en konflikt med Ofotsbanens största delägare, Autolink Group AS, för dess vägran att stå för sina kostnader.
– Det har gjort att vi har fått brist på pengar. Finansbranschen har inte heller varit villiga att låna ut pengar. Bankerna är de största gangstrarna som finns, säger Kurt Lundahl.
Enligt honom har Unionsexpressen fått klart med ett nytt trafiktillstånd sedan en och en halv vecka tillbaka.
– I februari-mars räknar jag med att trafiken ska vara igång igen. Vi har delägare som nu går in med pengar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.