UPPDATERAD (16:18) Realtid.se rapporterar under onsdagen från konferensen på Waterfront Congress.
Klarna-grundare ser risk att bankerna försvagar sina varumärken
Mest läst i kategorin
En av huvudpunkterna på onsdagseftermiddagen är en paneldebatt om fintech där SEB:s Annika Falkengen gör sällskap med iZettles Jacob de Geer, Swedbanks Anna Felländer, KnCMiners Sam Cole och Natalia Brzezinski som moderator.
Klarnas Sebastian Siematkowski uttryckte sin åsikt om vad som gör de nya fintech-bolagen så populära och var inne på att de har en klar fokus på ett speciellt område.
– De är alla specialister på ett område och har inte en bred täckning på för många delar. Jag ser hellre att vårt bolag är en specialist på betaltjänster än att vi täcker ett för stort område.
Diskussionen går vidare till storbankernas relevans. Annika Falkengren säger att bankerna historisk varit dåliga på att agera snabbt och följa den teknologiska utvecklingen. Trots att många väldigt tidigt erbjöd tjänster som internetbanken har utvecklingen inte gått framåt mycket den senaste tiden.
Siematkowski tycker att bankerna borde bli bättre på att utveckla produkter som stärker deras egna varumärken och tog upp Swish som ett exempel.
– Jag gillar Swish men ibland känns det som att man försvagar sitt eget varumärke. Om jag använder Swish till en sak och Tink till en annan slutar det med att jag aldrig loggar in på min bank, säger han.
Eftemiddagen bjöd även på fler pitchar från nya bolag. Först ut är Mondido, en betaltjänst med bas i huvudstaden som även samarbetar med arrangörerna till Tech Fest. Bbolagets tjänst, Payspaces.com, är redo för lansering snart och fokus är onlinebetalning och konverteringsoptimering vid e-handel.
Nästa start-up är card.com som presenterar sig som världens första mobila bank och passar på att ge storbankerna en råsop.
– Betala in era lönecheckar med oss eller en annan utmanarbank du gillar och inte med exempelvis Barclays, säger grundaren Ben Katz.
Sist ut är Dreams,en app som hjälper individer spara pengar till lite mer långsiktiga och roliga mål. Enligt en handuppräckning från publiken var den populärast av alla tre inom fintech-segmentet.
(13:17) TeliaSonera aviserar, via Sverigechefen Hélène Barnekow, att bolaget inleder ett samarbete med Truecaller. Båda bolagen har beslutat att inte lämna fler detaljer om samarbetet men enligt det som presenterades rör det sig om en nummerpresentatörstjänst för mobiltelefoner.
(12:21) 2014 blev ett rekordår gällande kapitalanskaffning till start-ups med 846 miljoner dollar. I år har den summan överträffats redan efter de första sex månaderna, med 847 miljoner dollar.
Det säger Sabina Wizander från Creandum under delen av Tech Fest som har rubriken ”The future of investing”.
Sonali de Rycker från Accel förklarar för publiken vad som lockade bolaget att investera i Spotify. Teamet och den klara visionen var det som attraherade, vilket hon tillägger är vanligt bland de nordiska bolagen.
En nyhet som meddelades under paneldiskussionen kom från investeraren 500 Start Ups och företrädaren Elizabeth Yin som berättade att bolaget var på gång med att etablera en nordisk fond. Detaljer är inte tillgängliga just nu men hon uppger att fonden ska ha någon form av inkubatorfokus.
(10:32) Förmiddagen går vidare med en pitch-övning där två start-ups får presentera sina affärsidéer inför en panel bestående av Jo Bertram, Uber, Peter Carlsson, Tesla, Niklas Östberg, Delivery Hero och Kees Koolen från EQT.
Först ut är Shipwallet, en tjänst som enkelt förklarat går ut på att förenkla leveransprocessen för kunder som handlar online. Flera i panelen var positivt inställda.
Nästa pitch kommer från Fidesmo, en mjukvara som gör att ett enda kort kan användas till flera saker. ”Dörr till dörr med ett kort”, som bolaget själv inleder presentationen med.
Techhöjdarna på scenen gillar idén men tror att marknaden blir svår att slå sig in på.
– För mig skulle det vara för tidigt att gå in i något liknande. Jag skulle först och främst föreslå att de vänder sig till några affärsänglar, säger EQT:s Kees Koolen.
(09:39) Idag går Stockholm Tech Fest av stapeln på Waterfront Congress där nya start-ups och investerare samlas.
Morgonen inleddes med ringning i börsklockan med noteringschefen Adam Kostyal och ett antal kvinnliga grundare av nya techbolag.
Just fler kvinnoledda bolag på börsen är något Kostyal vill se framöver.
– Vi vill se fler unicorns komma till börsen men ännu viktigare är att vi får se fler kvinnor komma till börsen, säger han.
Konferensledaren Tyler Crowley frågar även om noteringschefen vet om några spännande noteringar i den nära framtiden och syftade främst på Klarna, Spotify och iZettle, bolag som är närvarande på konferensen och som det ryktats mycket om på sistone.
– Jag hoppas att de utvärderar en notering som ett av alternativen, blir noteringschefens svar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.