Årets internethandel slår alla rekord. Nu hårdnar kampen om att leverera paketen. Tyska DHL satsar stort i Sverige.
Kampen om e-klapparna hårdnar
Mest läst i kategorin
I år antas den privata internethandeln hamna på 15 miljarder kronor, vilket är tre miljarder mer än förra året.
– Det mesta som köps på nätet skickas. I december månad beräknas vi handla för 2,5 miljarder kronor över nätet, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.
Lagom till julhandelns internet-miljarder har tyska DHL slagit upp 1.200 in- och uthämtningsställen för paket över hela Sverige.
Förra veckan etablerade sig företaget på lokala mataffärer, blomsteraffärer, ICA-handlare, pressbyråer och Seven eleven.
– Nästa år kommer vi att utöka till 1.500–1.600 stycken. Det här är precis lanserat, säger Cornilla von Plomgren, informationschef DHL Express.
Förut fokuserade DHL på paketleverans mellan företag men den växande marknaden för e- handeln gör att företaget väljer att satsa på privatpersoner.
DHL är stora i flera europeiska länder men inte i Norden. I Frankrike finns DHL på över 3.000 in-och utlämningsställen, i år kliver de in i Sverige och Österrike.
– I Finland finns några in- och utlämningsställen. I de andra nordiska länderna kommer det att implementeras inom kort, säger Cornilla von Plomgren, som inte vill gå in på exakt när det kan bli.
På Posten Logistik AB antas man slå nytt paketrekord under julen. Av postens pakethantering går ungefär 60 procent av paketen till detalj- och grossisthandeln.
– Vi har riktigt stora toppar under november och december. Volymerna ökar med tanke på att detaljhandeln ska fylla på sina hyllor med varor och den ökade internethandeln , säger Markus Trautmann, pressansvarig vid Posten Logistik.
Varje vardag hanterar Posten Logistik ungefär 220.000 paket. Under julen ökar volymerna med 60 procent.
Mycket hanteras automatiskt med hjälp av modern teknisk utrustning men vid julen krävs också extrapersonal. De åtta paketterminalerna extraanställer cirka 200 julvikarier.
Posten har 1.800 stycken utlämningsställen, vilket inte är särskilt många fler än de största konkurrenterna; DHL och Schenker.
Markus Trautmann säger att han välkomnar konkurrens samtidigt som han passar på att framhäva Postens konkurrensfördelar.
– Vi besöker Sveriges ungefär 4,5 miljoner hushåll och 900.000 företag varje dag och har 2.350 lantbrevbärare som tar med sig paketen ut till landsbygden. Det är vi ensamma om .
Paketrekordet för Posten i fjol låg på 319.000 under ett dygn (den 19 december i fjol). I år tror Markus Trautmann på nytt rekord.
– Vi ser en stor efterfrågan av leveranser.
Posten har bemött den ökande e-handeln med genom att utveckla olika tjänster som till exempel att mottagaren får ett sms när paketet kommit till ett leveransställe.
Den tjänsten tillhandahåller även paketleverantören, Schenker Privpak.
Företaget var tidigt ute med att använda butiker och bensinstationer som ombud för paketutlämning.
– Vi började 1992 och har nu 1.400 ombud över landet. Vi etablerade oss ganska snabbt och har förfinat vårt nät sedan år 2001, säger Fredrik Goldbeck-Löwe vd för Schenker Privpak.
Schenker Privpak finns till exempel på ICA, Q8, Vivo och Statoil. För tillfället satsar de stort i Norge och ska tåga in i Danmark nästa år.
– I Finland har vi 80 procent av marknaden, säger Fredrik Goldbeck-Löwe och tillägger att de nordiska posterna fortfarande är störst i varje land.
Om DHL:s expansiva frammarsch i Sverige säger han:
– Nu kommer en spännande ny konkurrenssituation.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.