Per Magnusson har anammat den svenska tennislegendens filosofi under den egna byråns tillväxtresa.
"Jag blir inspirerad av Björn Borg"
Mest läst i kategorin
Det var tio år sedan Per Magnusson tog initiativet att starta Magnusson Advokatbyrån tillsammans med Andrzej Tokaj och Anders Worsøe. Vid starten hade byrån kontor i Köpenhamn, Stockholm och Warszawa och totalt 25 medarbetare. Tio år senare har verksamheten expanderat till 15 kontor i 12 länder med omkring 200 anställda.
Hur ska ni fira?
– Vi firar hela tiden. Under hela året har vi olika teman för varje månad där varje land får ett ansvar att vara värd för byrån under en månad. Vi ska också ha en stor konferens i Warsawa för alla kontor. Alla kontor har också olika klientevenemang för att uppmärksamma det här, säger Per Magnusson.
Att bli det naturliga valet för företag som vill etablera sig i de olika länderna kring Östersjön är en vision byrån har men att spekulera var verksamheten är om ytterligare tio år är inget som Per Magnusson vågar sig på.
– Jag menar, att vi skulle vara här i dag, det skulle man aldrig kunnat förutse när vi startade 2004. Jag brukar säga att man ska ha Björn Borg-filosofin. Jag hävdar att Björn Borg blev framgångsrik på tennisbanan, inte för att han satsade på att vinna Wimbledon fem gånger i rad, inte för att han satsade på att vinna Wimbledon en gång, en match, ett set, ett gem utan en boll. Flera bollar blev sedan fem Wimbledon-segrar.
För Per Magnusson är det ett sätt att tänka. Han tror att om man planerar för mycket så blir det ändå aldrig som man tror.
– Jag har den hållningen att jag gillar inte att göra planer, alls. Det ägnas för mycket tid att göra planer, jag vågar säga att nästan inga av dessa planer uppfylls. Det är bättre att koncentrera sig på att göra de sakerna som man gör riktigt bra där man är annars riskerar man att bli låst till vissa lösningar istället för att titta på olika möjligheter som kommer.
Men den grundläggande idén om byråns inriktning ligger fast.
– Den övergripande visionen är att vi ska utvecklas och bli starkare på våra respektive marknader och att utveckla vår modell ännu mer. Vi är bara i början av den här resan att erbjuda det här konceptet.
Per Magnusson har verkat inom advokatbranschen i 30 år och ofta varit inblandad i starten av olika byråkonstellationer som Magnusson Briede Advokatbyrå och senare Magnusson Wahlin Advokatbyrå och därefter Magnusson Wahlin Qvist Stanbrook Advokatbyrå (som senare blev Maqs). Även om han talar varmt om ett par delägare på Tisell & Co som han såg upp till i början av karriären har han ingen enskild förebild i branschen.
– Jag kan nog inte säga att jag har någon specifik person utan det är nog mera att jag har försökt att bli inspirerad av företeelser och personer.
Är det några uppdrag som du minns särskilt?
– Det är två uppdrag som jag rent spontant kommer i håg som väldigt spännande. Dels för många år sedan under finanskrisen på 90-talet. Jag kan inte säga några namn men vi hjälpte företag i kris att sälja av bolag och några var väldigt spännande och innehöll det mesta. Sedan hade jag ett spännande uppdrag för den ryska federationen för några år sedan som hade domstolsprocesser här i Stockholm. Det var också väldigt udda, utan att ge några exempel. Dessutom har många internationella skiljeförfaranden erbjudit en särskild krydda, med parter från Kina, USA, Ryssland, Kazakstan i ofta exotiska miljöer.
Han blickar ännu längre tillbaka och berättar om när han som ung jurist hjälpte några svenska investerare att starta ett nytt ölmärke. De skulle brygga öl i Tyskland och sälja det till den svenska marknaden. Per Magnusson var själv nere i Tyskland och träffade tyska bryggmästare.
– Det var ett otroligt spännande uppdrag men då var jag väldigt, väldigt ung. Men det var lite därför det var spännande, att jag trots allt hamnade i detta trots att jag var för junior.
Per Magnusson lägger till ytterligare två uppdrag som han minns som särskilt spännande. Ett av dem gällde amerikanska Scientologkyrkan som hade upphovsrättstvister i Sverige. Han uppger att det ärendet innehöll det mesta och lite till: svensk offentlighetsprincip kontra internationella konventioner samt amerikanska påtryckningar mot Sverige där Sverige hamnade på svarta listan över länder som inte respekterar immateriella rättigheter. Det var en stor medieexponering och ledde även till lagändringar. Per Magnusson fick till och med framträda inför utskott inom den amerikanska administrationen.
I det andra ärenden företrädde han helikoptertillverkaren Sikorski som ansåg sig förfördelade i en gigantisk upphandling av helikoptrar till Sverige, Danmark och Norge.
– Ärendet utvecklade sig till värsta spionthrillern där officerare misstänktes ha läckt försvarshemligheter vilket blev föremål för diverse utredningar av åklagare, berättar Per Magnusson.
Hur ser advokatbranschen ut i dag jämfört med för tio år sedan?
– Det har ju skett en stor omförvandling av branschen och det är generellt sett mycket hårdare konkurrens med fler aktörer. Själva marknaden har blivit mycket mer global och det gör ju att det blir mer globalt för advokatbyråerna också. Varje större marknad har internationella advokatbyråer.
Per Magnusson kan inte riktigt peka på Magnussons största konkurrenter utan menar att Magnussons arbetssätt är unikt. Han hänvisar dels till affärsidén att täcka Östersjöregionen, dels till att Magnusson inte består av ett huvudkontor och flera filialer utan att byrån är helt integrerad från början med flera länder.
– Vi är helt sammansatta av flera kontor i olika länder. Det är vårat koncept att kunna hjälpa klienter i hela området från samma advokatbyrå. Fördelen för våra klienter är att vi kan hjälpa dem från vilket kontor som helst i flera olika jurisdiktioner samtidigt. Klienten behöver inte fundera på vilka olika advokatbyråer de ska anlita i de olika länderna.
Magnusson är nya på den ukrainska marknaden sedan 2013. Per Magnusson förklarar att det är besvärligt för kollegorna där men att de trots allt håller sig ovanför vattenytan.
– Där är det stor efterfrågan på tjänster trots den internationella krisen som pågår. Det finns ändå någon slags vardag och det görs affärer. Det är inte så att alla bara sätter sig ned på soffan och inte gör någonting. Vi får se hur det blir, det går inte att spekulera i. Jag hoppas och tror att det ändå blir en positiv kraftsamling där.
Per Magnusson menar dock att krisen trots allt gör att vissa investerare ändå tycker att det är spännande och ser utmaningar i svårigheterna som råder.
– Det finns verkligen otroliga möjligheter där. Det har alltid varit intressant. Just nu finns det bara stora svenska företag där eftersom det är så komplicerat men det borde ändå vara attraktivt för mindre företag om man finner någon slags stabilitet.
För kollegorna i Polen är Ukraina traditionsenligt intressant eftersom det alltid gjorts affärer mellan grannländerna. Trots kris i öst är Per Magnusson optimistisk men uppger att byrån nu inte har några planer ett expandera ytterligare utan ska hålla fokus på att ”utveckla det vi har och göra det ännu bättre”.
Hur ser M&A-marknaden ut på era olika marknader?
– I de områden som vi är verksamma i är det Sverige som har den starkaste efterfrågan på M&A-tjänster helt klart. Utifrån det svenska perspektivet har man sett en uppåtgående trend under de senaste två åren. IPO:s har varit lågt, men vi har sett en stor efterfrågan på medelstora förvärv och private equity. Det har varit några år då det har varit trögt men trenden har varit klart uppåtgående, säger Per Magnusson.
Han tror även att den svenska marknaden fortsätter så under ett tag till och att det finns ett visst uppdämt behov.
– Vi har ju en marknad som å ena sidan är väldigt mogen, avancerad och utvecklad men samtidigt finns det en stabil ekonomi och därför finns det en större riskaptit här än i länder där det varit lite tuffare. Sverige har trots allt, i jämförelse med många andra länder, klarat sig relativt bra under de här krisåren och det tror jag har haft en viss påverkan på riskaptiten.
I Norden har Finland näst efter Sverige haft en stor efterfrågan på M&A-tjänster. I Polen däremot har det varit mindre stora transaktioner men där har mer fokus legat på fastigheter.
– Ryssland är ju alltid så volatilt men där har vi sett att en del av våra internationella klienter har haft fokus och dessutom minskar sina engagemang i Europa. Ryssland har en otrolig attraktionskraft för internationella bolag, det är väldigt kul. Även om det är besvärligt där så är det fortfarande så att det ändå görs affärer, säger han.
Han uppger dock att det är klart att M&A-aktiviteten kommer att påverkas om det blir fler sanktioner mot Ryssland.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.