Jonas Bernholm, 64, berättar för Realtid.se om upplevelsen av att som kund bli kontaktad av Richard Ströms medarbetare.
"Jag är en Golden Oldie"
Mest läst i kategorin
Jonas Bernholm har under de senaste 25 åren investerat i aktier och investeringsprodukter. Han har professionell kunskap om marknaden och bevakar bolag för Aktiespararnas räkning.
– Jag står uppenbarligen på de flesta ”Golden Oldies”-listor i branschen, säger han.
Hösten 2009 blev han kontaktad av Nordic Investment Group, NIG, på Kungsgatan i Stockholm. Då hade Richard Ström en överordnad ställning på NIG.
Samme Richard Ström driver i dag Ström Kapitalförvaltning AB och Ström Försäkringsförmedling AB, där han har engagerat bröderna Marcus och Emile Nanda med bakgrund på det konkursade investeringsrådgivningsföretaget EWMG.
– När Ström öppnade eget tog han med de bästa krafterna från NIG, säger Jonas Bernholm.
En av dem är Mikael Gröndahl. Gröndahl har sedan januari 2010 Finansinspektionens tillstånd att sälja försäkringar knutna till värdepappersfonder och livförsäkringar. Han är en av sex godkända förmedlare på Ström Försäkringsförmedling.
– Micke Gröndahl lyckades sälja på mig ett China-Brazil-certifikat i ett svagt ögonblick. Jag uppfattade honom som en mycket duktig och förtroendeingivande säljare. Det var under hans tid på NIG 2009.
Men Jonas Bernholm kom att ändra uppfattning.
– Mitt förtroende för honom fick sig en knäck när han först strök Brasiliendelen av certifikatet på eget initiativ – efter mitt medgivande.
Det blev 100 procent Kina.
– Men nästa gång vi träffades hade han glömt bort det och sa att just Brasiliendelen hade utvecklats bäst….
Det var på Gröndahls nya arbetsplats hos Richard Ström i november 2009.
– Jag trodde att det var för att fortsätta kontakten och följa upp hur den första investeringen utvecklades. Men han kom alltså inte ens ihåg hur han själv utformat den. Sen presenterade han nästa upplägg som var hundraprocentigt kopplat till Hagströmer & Qvibergs tradingavdelnings investeringsförslag.
På det uppföljande mötet i december 2009 hade Bernholm med sig HQ:s kvartalsrapport för tredje kvartalet, som beskrev att just tradingavdelningen hade problem och hade gjort stora förluster. Detta orsakade slutligen HQ-banks kollaps.
– Jag upplyste honom om att en HQ-investering var otänkbar för min del, säger Bernholm.
Kontakten med Gröndahl bröts och vid ett tredje möte hos Ströms i oktober 2010 fanns en ny rådgivare på plats.
– En kvinnlig bokare ringde mig och meddelade mig att de hade en mycket intressant obligation som gav över 9 procents ränta, så jag beslutade tacka ja till ett möte med en annan rådgivare.
– Han presenterade ett obligationslån som SEB tog upp. SEB ville uppenbarligen snabbt stärka sin kapitalbas, via ett dyrt lån… så fungerar bankerna. Och det här lånet höll SEB på avstånd från sin egen verksamhet genom att låta andra sälja in det…
– Och genom att lägga det hela i en kapitalförsäkring skulle beskattningen inte bli 30 procent – utan bara drygt 1 procent på värdet årligen.
Men när förmedlaren på Ström beskrev uppbyggnaden framgick det att Ström skulle ta cirka 95 procent av skatteminskningen i egen ficka i form av avgifter – medan Bernholm endast skulle få behålla 5 procent.
– Jag accepterade inte att betala nästan hela skattevinsten till Ströms. Jag reste mig upp i förtid, tackade för mig och gick. Sen dess har jag inte hört av dem.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.