Spraygänget har inte gett upp: nu kränger de tavlor på nätet. Målgruppen är landsortsbefolkningen, som inte har tillgång till de exklusiva gallerierna i stan.
IT-killarna kränger konst på nätet
Mest läst i kategorin
Jakob Tolleryd och Marc Lickfett var några av de unga entreprenörerna bakom ett av företagen inom Spraykoncernen, ett av det sena 90-talets mer uppmärksammade internetäventyr.
Nu är de tillbaka. Det är fortfarande internet som är marknadsplatsen, men varan är av mer traditionell natur – konst. Tillsammans med konstkännaren Pontus Klingspor, med ett förflutet på Sothersby’s i London och Stockholms Auktionsverk, har de bildat Konstbolaget.
På sajten går det att köpa allt från litografier av Roy Lichtenstein och Andy Warhol till verk av svenska konstnärer som Madeleine Pyk och Lasse Åberg.
– Vi vill nå både de vana kostköparna som kan hitta bra konst till lite lägre priser samt de som inte alls handlat konst förut. I den senare gruppen finns dels de på landet som inte har tillgång till gallerierna i stan, men även de i stan som tycker det är lite obekvämt att besöka fina gallerier, säger Pontus Klingspor.
Det finns ett stort konstintresse på landet, enligt entreprenörerna. Det har de SVT:s Antikrundan att tacka för, menar de.
Konstbolaget har varit igång i snart ett år och börjar nu få viss volym på försäljningen, cirka 75 tavlor i veckan. Förhoppningen är att omsätta 2 miljoner i år och 3,5 miljoner nästa år.
Det dyraste verket som konstbolaget har sålt var en Roy Lichtenstein för 14.000. Genomsnittspriserna ligger på 5-600 kronor, men Pontus Klingspor hoppas kunna sälja fler exklusiva verk framöver.
– Inom kort får vi in en litografi av Dalí, och mer blir det.
För att kunna handla måste man registera sig som medlem på sajten. Företaget har ungefär 5.000 medlemmar spridda över hela landet, och några i Norge och Danmark.
Företaget planerar att i första hand växa i Sverige genom att skaffa fler medlemmar och större utbud. Det finns planer på att expandera utomlands, men de planerna kommer i andra hand.
– Fungerar det bra här i Sverige så gör vi nog ett försök och lanserar något liknande i Tyskland, men vi tar en sak i sänder, säger Pontus Klingspor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.