Realtid

Industrins fall sänker åkerierna

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 jan. 2009Publicerad: 26 jan. 2009

Än så länge har åkeribranschen inte känt av nedgången på allvar. "Men smällen kommer snart", säger Johan Lindström som är vd på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Sverige finns det drygt 10.000 åkeriföretag som tillsammans har 35.000 lastbilar. Hela transportsektorn sysselsätter drygt 30.000 personer och omsätter närmare 300 miljarder kronor.

– Det har varit ett skarpt fall för de åkerier som kör inrikestransporter i Sverige. Men det ligger i paritet med den övriga nedgången inom industrin. Det riktiga katastrofscenariot har vi inte sett ännu. Där räknar jag med att bygg- och anläggningstransporterna kommer att drabbas hårt nu när det byggs allt mindre, säger Johan Lindström.

Har ni en plan för att tackla nedgången?

– Vi har två saker som vi har föreslagit regeringen. Det ena är att skrotningspremie på gamla bilar så att åkarna stimuleras till att köpa nya bilar, det andra är skattelättnader, säger Johan Lindström.

Strax innan jul varslade Green Cargo 400 av transportföretagets 3.000 anställda.

Senast i varselvågen är Nils Hanssons åkeri i Ljungbyhed som har varslat 25 anställda om uppsägning. Bolaget har i dagsläget 230 anställda och kör både i Sverige och på kontinenten.

– Det är tufft. Proppen gick ur i augusti. Vi varslar för att kunna möta den vikande lågkonjunkturen under våren, säger vd Magnus Tornerhjelm.

Transportjätten DHL har inte ännu låtit yxan gå bland sina anställda. Enligt företagets presschef Cornilla von Plomgren jobbade bolaget hårt förra året för att optimera sin verksamhet. Däremot är det sämre ställt med DHL-transportörernas intresseorganisation med 180 medlemsföretag som kör gods åt DHL.

ANNONS

– Visst är det kännbart med lågkonjunkturen. Vi kör mycket industrivaror och det märks naturligtvis i transporterna. Det förekommer varsel och uppsägningar. Det slår också väldigt olika beroende på vilka förutsättningar de har. Våra medlemmar har inga garantier från DHL. Men de är vana vid att anpassa kostymen till olika förutsättningar, säger Göran Carlberg, vd på DHL T.

– Det är inte så lätt att läsa av hur det går. En indikator är att branschen hade en svår förarbrist i våras förra året som nu är helt utraderad.

Björn Siloo är marknadsansvarig på transportföretaget DSV i Sverige, som har 1.500 anställda och omsätter 6 miljarder kronor.

– Vi ser ingen riktig kris ännu. Men vi följer vecka för vecka vad som händer. Vi har också effektiviserat vår organisation sedan tre år, då vi har gjort många sammanslagningar av olika företag. Under förra året sålde vi så bra att det har kompenserat nedgången.

Dock påpekar han att hjulen inte rullar överallt.

– Vi kör mycket för Volvo och Saab och där har vi sett en minskning. Men vi är ett stort företag är det är ganska lätt att omplacera folk till andra uppgifter.

Transportföretaget Schenkers nedgång följer industrin, enligt presschefen Pierre Olsson.

– Vi vill inte gå ut med några siffror då det skiljer sig åt i olika delar av Sverige.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]