Realtid

Hultsfreds-Håkan blir detektiv

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 feb. 2008Publicerad: 07 feb. 2008

Festivalens grundare hjälper lurade stjärnmusiker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I går skrev Realtid.se om den framgångsrike svenske kompositören och musikproducenten Carl. Trots hits och låtar på bästsäljande album med tyska storheten Yvonne Catterfeld och japanska idolgruppen Kat-Tun har de stora pengarna uteblivit.

Skurken i dramat är det brittiska musikförlaget Multiplay Music. Carl fann sig tvungen att koppla in ett detektivföretag inom musikbranschen.

Realtid.se har pratat med Skandinavienmanagern på företaget Carl anlitat: MACC Media Accounting. Han heter Håkan Waxegård, legendarisk entreprenör inom svensk musik.

Waxegård var med och startade Hultsfredsfestivalen, där han var förste ordförande till 1991, och därmed hela den utbredda festivalkultur som vi tar för given i dagens Sverige.

Efter ett 1990-tal med de ambitiösa festivalerna Lollipop och Fanclub blev det konkurs. Nöjestemplet Mondo skulle frälsa Stockholmarna men efter sviktande ekonomi bommade Mondo igen i februari 2006. Ännu en konkurs.

Nu skriver vi 2008 och Håkan Waxegård är efter ett år fortfarande ganska ny på MACC. Företeelsen är ny i Sverige. Agent Waxegård har ett uppdrag, ett tufft uppdrag: att rädda svenska artister och låtskrivare från just – en eventuell konkurs.

I Carls fall rör det sig om uteblivna royalties, eller intäkter för försäljning av skivor och för låtarnas framförande i olika sammanhang.

Håkan Waxegård, du och MACC hjälper Carl att få rätt mot det här förlaget?

ANNONS

– Tillsammans försöker vi lösa detta. Det är ju tydligt att Carl mer eller mindre uppsåtligt blivit blåst på pengar. Det är ganska uppenbart att det inte försvunnit några pengar på vägen. För när man gör Multiplay Music uppmärksamma på saken så backar de, tar några steg bakåt.

– Egentligen vet jag inte om jag får och borde prata om det. Det är känsligt. Jag är lite som en polis under en pågående polisutredning.

Är detta ett extremfall?

– Nej, det här är inte alls ett extremfall. Sånt här tillhör inte ovanligheterna. Just det här fallet är så tydligt, det är mer som att det skulle kunna rubriceras som ett vanligt brott. Att sno pengar av någon som har det upphovsrättsliga på sin sida.

– Men jag vill inte gå in mer specifikt på det här enskilda fallet. Det kan faktiskt försämra våra förutsättningar. Jag tror inte det direkt ökar dem i alla fall. Det kan hända att Carl sagt för mycket redan, i er artikel. Vi vill ju att Multiplay Music vet så lite som möjligt om vad som håller på att hända, om undersökningen.

Hur länge har du varit på MACC Media Accounting?

– Jag har varit ett år på MACC. Det är ett tyskt företag och jag blev headhuntad som Skandinavienmanager. MACC är ett väldigt respekterat bolag i Tyskland där det funnits i sju år. I Sverige är det som sagt ganska nytt.

– Vi är ett verkligt fullserviceföretag som erbjuder olika finansiella tjänster inom musikindustrin. Vi arbetar inte bara med kompositörer utan lika mycket med musikförlag och skivbolag. Vår uppgift är att hitta försvunna royalties och upphovsmanna-ersättningar.

ANNONS

Hur vanligt är det att royalties försvinner?

– Jättevanligt. Alla upphovsmän, kompositörer och artister har varit med om att royalties försvunnit. I de flesta fall handlar det inte om uppsåtlig stöld. Hela musikindustrin är en labyrint. Det finns så många kanaler, så många utbetalningssystem och royaltysystem. Och olika länder har olika företagskultur. Det kan vara otroligt komplicerat.

– I en del fall kan det ha gått för lång tid. Det beror på varje enskilt fall, på vad som står i kontraktet och hur lång tid tillbaka man kan gå och claima. Stim har ett bassystem som fungerar bra men samtiidgt är ganska komplicerat. Det kan bli fel i rapporteringen. Sami har ett system i Sverige som skiljer sig från de andra ute i världen. De synkroniserar inte alltid.

Varför hamnar musikmänniskor som Carl i den här typen av situation?

– Det finns en stor okunskap bland kompositörer och musiker. De vet inte alltid vad de ska göra. Vår idé är att vi vet vad man ska göra. Varje enskild penningströmning är inte så komplicerad i sig, men när du har ett femtiotal källor – då är det inte lika lätt. Det blir som att bestiga ett berg till slut.

– Bara att läsa ett kontrakt är krångligt. Om du tycker det är svårt att läsa en elräkning så ärd et inget mot de här kontrakten. När det kommer in royaltystatement är det helt enkelt ingen som läser dem. Man hoppas att det stämmer men får ingen riktig koll. Ofta är det upphovsmän som tjänat mycket pengar på kort tid. Sedan kan det gå en tid och pengarna tryter. Först då aktualiseras det och du kommer på att ”jag fick aldrig några pengar”.

Är du ensam anställd på MACC i Sverige?

– Ja, det är bara jag, men vi blir en anställd till nästa vecka. Det funkar som så att jag tar i varje klient och så har vi ett kontor med elva personer som är specialiserat på olika saker. En kan ha hand om public perfomance, det handla om kontakt med Sami i Sverige eller PPL i England. Någon annan är expert på att preparera royalty statements för skivbolag. En annan jobbar med reklam- och tv-synkar.

ANNONS

Har det funnits något liknande MACC i Sverige tidigare? Är det för att branschen är i sådan svängning som det är läge nu?

– Nej, det har inte funnits. Det har ju alltid existerat ett behov men det har inte prioriterats. Nu när intäkterna blivit mindre så är det förstås intressant för branschen.

Vilka artister, förlag och bolag arbetar ni för?

– Det får jag heller inte säga. Men vi jobbar med flertalet av de svenska artister som har internationella karriärer. Där är just funktionen att hitta försvunna royalties en stor prioritet.

Arbetar ni åt andra hållet också? Bevakar utländska uppdragsgivares intressen i Sverige?

– Jo, det är lite av poängen. Vi har till exempel väldigt många tyska klienter.

– Det handlar inte bara om att kunna veta hur systemet fungerar. Vi bygger upp kontakter också. Det finns ju hundratusentals registrerade låtskrivare och artister bara hos Stim. Hos Sami är det mer musiker, artister och producenter.

Och så har du precis startat ett nytt bokningsbolag?

ANNONS

– Ja. Det är långt ifrån någon huvudverksamhet och det har knappt kommit i gång, men att boka band – det är det som är allra roligast.

Fotnot:

Stim, Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, förvaltar upphovsrätten för till föreningen anslutna kompositörer, textförfattare och arrangörer. Tack vare avtal med utländska rättighetsorganisationer bevakar Stim också rättigheterna för musik skapad av upphovsmän från dessa länder.

Sami, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, tillvaratar artisters, musikers och producenters upphovsrättsliga intressen när det gäller inspelningar som gjorts av skivbolag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]