Realtid

Högre krav på flygets utsläppsrätter

Sara Johansson
Uppdaterad: 08 maj 2008Publicerad: 08 maj 2008

EU-parlamentet drar åt restriktionerna på utsläppsrätter för flygplan som flyger till och från EU.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygbolagen kommer att integreras i handeln med utsläppsrätter från år 2012. 90 procent av utsläppsrätterna för flyg ska delas ut och 10 procent ska auktioneras ut. Beslutet togs vid miljörådet den 20 december 2007.

Nu har medlemmarna från Europaparlamentets miljöråd kommit fram till att 25 procent av utsläppsrätterna ska auktioneras ut istället för endast 10 procent. Förhoppningen är att genom ett minskat antal rätter skulle det leda till att flyget måste bära sina egna kostnader för utsläpp av växthusgaser.

Flygbolagen är ännu inte inkluderade i EU:s system för handel med utsläppsrätter som startades 2005. Än så länge är det bara större tillverkningsindustrier som exempelvis inom stål och elkraftverksindustrin.

Miljörådet vill även att myndigheterna ska förpliktiga sig att använda inkomsterna från utsläppsprogrammet. Pengarna ska kompensera effekterna av klimatförändringarna i stället för att fylla på statskassan.

– För den internationella trovärdigheten för vårt program är det viktigt att visa att vi inte genererar pengar till finansministrarna utan vi vill mildra klimatförändringarna. Annars skulle det vara enkelt för ett tredje land att argumentera för att vi bara gör anspråk på ännu mer skattepengar, säger Peter Liese som presenterade miljökommitténs förslag på lagändringar.

Genom lagförslagen skulle utsläppsrätterna kunna sätta ett tak på hur mycket koldioxid flygplanen får släppa ut. Det skulle även ge flygbolagen rätt att sälja överskottsrättigheterna om de flyger mindre eller använder sig av mer miljövänlig tekonologi. Enligt miljörådet kommer flygbolagen att straffas av extra kostnader om de behöver använda mer bränsle.

Varje utsläppsrättighet kommer att vara god för 1,1 ton koldioxid per år.

Miljöministrarna vill även att flygbolagen ska börja handla med utsläppsrätter från och med 2011, vilket är ett år tidigare än EU föreslagit.

ANNONS

Flygbolagen menar dock att de här restriktionerna skulle komma att kosta dem 38 miljarder kronor per år och skulle därmed kommer att göra det svårt för dem att gå med vinst.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]