Designbyrån No Picnic drömmer om framtidens statustelefoner.
Här föds nästa Nokia-dödare
Mest läst i kategorin
Det är proppfullt av svarta vinterjackor i den vitgipsade tamburen i det gamla snickeriet på kajen i Hammarbyhamnen i Stockholm.
– Nej, det är ingen som är på besök, säger vd Sam Peters.
Designbyrån No Picnic har vuxit till det dubbla på ett år. Nu trängs ett fyrtiotal hipsters i huset som byggts om till ett kommersialiserat Konstfack.
Här, på betryggande avstånd från Kista har byrån ritat mobiltelefoner sedan starten 1993. Både kunden Ericsson och vd Sam Peters var med från början.
Fortfarande är det lite hemligt vad han gör och åt vem. Nu heter det att någon ”inom mobiltelefonsektorn” är en viktig kund.
– Vi kommer att ha mycket att berätta snart, säger Sam Peters.
Sedan i november har han fått i uppdrag att kartlägga ”sociokulturellt underliggande megatrender med långsiktiga konsekvenser” i Östeuropa som blivit en viktig tillväxtmarknad för kunden när prispressen ökar i väst.
För ändamålet har han rekryterat Sofia Ulver-Sneistrup som doktorerat i hur vi markerar status genom konsumtion.
Elin Åström, tidigare ”framtidsstrateg” hos tillika hippa Kairos Future som gör marknadsundersökningar ska organisera nätverk av etnografiska konsumentstudier och mediaspaning – på fältet, land för land.
Tanken är att visa hur förändrade beteendemönster skapar marknader för ny teknik. Resultatet levereras i form av en högblank trendrapport.
Elin Åström får inte avslöja vad hon kommit fram till eller vad kunden ska göra med alla trender.
– Men vi ska applicera det vi uppfattar som viktigt på deras produkter, säger vd Sam Peters.
– Vi ska gestalta ett förslag så att det blir lättare att ta till sig.
Vad kunden sedan tycker om förslaget spelar inte så stor roll.
– Man får ändå något att förhålla sig till.
Trenderna styr vad vi väljer att betala för, enligt No Picnic. Det gäller inte bara mobiltelefoner.
– Nästan allt är livsstilsprodukter, visar det sig. Fast det är det ingen som tillstår. Folk ljuger, säger Sam Peters.
Svenskarna erkänner inte att de skryter med sina prylar. Faktum är att de i marknadsundersökningar inte ens erkänner att de gärna skaffar sig det senaste.
– Folk svarar som om de vore mer konservativa än de är, men när det väl gäller så köper de i alla fall.
Fast riktigt allt går inte att sälja ens med mördande design.
Sam Peters säger att hans rapporter minskar osäkerheten om framtiden. Därmed minskar risken för kunden. Men design som ligger alltför långt före sin tid kan också öka risken.
Den överdesignade svenska mobiltelefonen Neonode överlevde inte.
No Picnics lovordade design av både den första modellen N1 och uppföljaren N2 hjälpte inte. Kanske blev telefonen helt enkelt för svår att ringa med.
Samarbetet mellan Neonode och No Picnic etablerades av Magnus Goertz som grundade Neonode 2001. No Picnic, som också var minoritetsägare, verkar ha kommit över motgången.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.