Var på spåret med trafikstörningstjänst till julruschen, men blev frånåkta av en uppstickare.
Här är appen, SJ
Mest läst i kategorin
Trafikverkets växlar krånglar. Det är stora störningar i lokaltrafiken i södra Sverige och även fjärrtågen har svårt att komma fram. Många resenärer oroar sig för att inte kunna resa hem till julafton.
Överallt i den myllrande vänthallen på Stockholms centralstation hukar människor över handhållna datortelefoner för att söka information om sin resa.
SJ:s hemsida är överbelastad och går trögt. Mobilsajten mobil.sj.se går bättre, men någon särskilt applikation för pekskärmar har inte SJ. Det hade suttit fint nu.
Anette Gustafsson jobbar med digital marknadsföring på affärsutvecklingsenheten hos SJ.
– Det är mycket folk som väntar just nu. Det finns definitivt ett behov, säger hon och avslöjar att SJ redan satt igång.
Tobias Johansson är projledare för mobila applikationer hos SJ. Han väljer att se det som att SJ skyndar långsamt.
SJ började med att fråga 1.400 kunder vad de vill ha. Nu sammanställer Tobias Johansson önselistorna till en kravspecifikation.
– Vi vill skapa så stor nytta för våra kunder som möjligt. Jag tror att det är viktigt att man tar det här på allvar.
Tar ni hjälp?
– Vi kommer att ta in någon leverantör i alla fall. Det är klart. Vem det blir är inte klart. Vi har inte gjort någon upphandling ännu.
Men behovet har varit känt länge. Det har Paul Cronholm förstått. Han är vd för Malmöföretaget Crunchfish som har ett 20-tal appar på Appstore och Android Market.
I tisdags blev Crunchfish klara med gratis-appen Public Report.
– Mobilanvändare kan rapportera trafikstörningar i realtid. Det gör det möjligt för andra att se problem i sitt närområde. Vi aggregerar uppgifterna så att användarna kan hjälpa trafikföretagen att prioritera sina insatser, säger Paul Cronholm.
Han mejlade till Anette Gustafsson och Tobias Johansson på SJ: ”Appen lagrar automatiskt rapporterna från användarna med associerad geografisk position (dvs, var på spåret) samt tidpunkt i en central databas som sedan kan extrahera statistiskt data från olika tidpunkter och platser.”
”Det kan också vara ett bra sätt att visa att man bryr sig om sina kunder.”
Tobias Johansson blev inte eld och lågor.
– Det gäller att ta det här i rätt ordning. Först gäller det att svara på vad det är vi behöver. Varför är du så postiv till Crunchfish? Jobbar du åt dem?
Nej. Till skillnad från Schibsteds och Bonniers media skriver privatägda Realtid.se inte PR om egna appar. Vilka får vara med och kämpa om uppdraget att utveckla en app åt SJ?
– Man kan tänka sig att det blir några av de stora.
Nu har en liten leverantör visat sig kvickast. Har de någon chans, eller ligger det något i fördomarna mot statliga upphandlingar – att ni missar talangerna?
– Det är dina fördomar. Jag tycker att det är olämpligt att redan nu gå in på vilka leverantörer som är aktuella.
Vad har du för budget?
– Du ställer mycket frågor. Vi har gjort en kundundersökning. Nu analyserar vi hur vi ska ta fram den här mobilapplikationen. Efter det bestämmer vi hur mycket det får kosta. Det är inte spikat.
Crunchfish hoppas använda sin app över hela världen. Användarna ska kunna använda samma app oavsett vem de reser med och var. Användarna matar själva in störningsinformationen i en och samma databas, som ägs av Crunchfish.
Måste SJ äga systemet och innehållet, eller kan du tänka dig att släppa kontrollen lite och samarbeta med andra?
– Det är för tidigt att svara på det. Jag tror inte vi enbart ska ha en användarstyrd modell, men vi kan komplettera med det, säger Tobias Johansson.
– Även Trafikverket har information om trafikstörningar. Sedan kan man tänka sig att vi inkluderar användargenererad information.
Den som inte vill vänta på SJ:s tåg och appar kan ta till apostlahästarna och appen Hearway – en röst som talar om hur du ska gå för att komma fram till julafton. Från Crunchfish.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.