Företagarnas bäste vän. Konsulten Joachim Davidsson kallas också för ödmjuk stridsvagn. Orädd, stridslysten driver han frågan om bättre villkor för småföretagarna.
Han vill få igång företagandet
Mest läst i kategorin
–Jag vill att det svenska småföretagandet ska bli bäst i Europa, säger han.
Han har just varit och skjutsat sina tre barn till skolan. Vi träffas på Sundbergs café i Gamla stan. Efter intervjun ska han träffa en advokatbyrå och ge dem råd i internationellt företagande.
Joachim Davidsson, 41, har ägnat halva livet åt it-branschen. Både som företagsledare för andras eller egna företag.
– Jag har rest mycket i mitt liv och gör det fortfarande. Internationell handel har präglat mig mycket.
I Huddinge kommun, utanför Stockholm, driver han konsultföretaget B-Open Nordic med tre anställda. I företaget ingår också ett nätverk av konsulter som hoppar in när det behövs. Kunderna är mest stora företag från Asien, främst Taiwan och Kina, Joachim Davidssons specialiteter. De får hjälp med att etablera verksamheter i Europa.
Han har varit en ensam påtryckningsgrupp för småföretag i Sverige, de senaste tre åren parallellt med sin övriga verksamhet. Det handlar enbart om fritidssysselsättning men tar uppemot 15 timmar i veckan.
– Vissa spelar bowling, jag sysslar med det här. Han ler.
Berättar att han har hunnit bygga upp ett nätverk av minst 400 personer kring småföretagarens problem och möjligheter. Personerna är spridda på myndigheter, flera organisationer och hos andra beslutsfattare i näringslivet. Till exempel statliga Almi företagscenter, Nutek, Svenskt Näringsliv och riksorganisationen Företagarna.
Med dem bollar han idéer och förslag om bättre småföretagarliv. Varje månad skickar han också ut nyhetsbrev till alla. Då och då slår hans röst ned i tidningsdrakarnas debattsidor.
Enligt honom finns det cirka 100.000 verksamma småföretagare i Sverige. Och att den verkliga potentialen för dem finns att hämta ute i Europa. Där finns det 450 miljoner människor jämfört med 9 miljoner i Sverige.
Joachim Davidsson bollar fram en ström av statistiksiffror. Vem visste att Sveriges småföretag har sina kunder till 80 procent inom landets gränser och resten utomlands. Om Sveriges andel i stället var 60 procent så skulle det innebära revolution för näringslivet, har han räknat ut.
– Etablering på den internationella marknaden ger i slutändan skatt till statskassan och full sysselsättning, säger Joachim Davidsson.
Nu håller han på att skriva en bok ”Vägen ut i Europa”, som ska ge företagarna en hjälp på vägen dit. Mycket kring licensavtal och patentskydd, lovar han.
Han skyr riskkapitalister. De ska inte vara jobbmotorn i svensk ekonomi. I stället föreslår han generösa skattelättnader för småföretag som återinvesterar vinster i egna bolaget. Han vill också skapa rutiner så att alla, stor som liten, törs investera i småföretag genom att införa skatteavdrag om bolaget går överstyr.
– Se bara på USA. Där gör man företagandet enkelt och stöttar med mängder av olika ekonomiska bidrag.
Högst på hans önskelista står ändå en småföretagsminister.
– Det finns för många myndigheter och privata företagarorganisationer, utan klar styrning. Det lilla företaget får ingen överblick. Här kan småföretagsministern göra stor nytta, säger Joachim Davidsson.
Sven Wettergrund
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.