Dålig service, snävt utbud och trist vinkultur. Systembolaget har misslyckats.
Han utmanar Systembolaget
Mest läst i kategorin
Det anser vinentreprenören Mark Majzner som tar upp kampen mot bolaget.
När australiensaren Mark Majzner hamnade i Visby
1993
såg han en lång kö slingra sig utanför en affär. Han blev nyfiken och frågade sin svenska
fru, Johanna, vilka populära produkter den där butiken kunde tänkas sälja.
– Det är Systembolaget, det är fredag och folk ska köpa vin till helgen, svarade hon.
Mark Majzner blev förvånad och hans förundran över bolaget har knappast avtagit de senaste tio åren.
– Deras uppgift är att hålla ner alkoholkonsumtionen, se till så att ingen minderårig dricker alkohol och det har man inte lyckats med.
Framförallt anser Mark Majzner att bolagets utbud uppmuntrar till trist vinkonsumtion.
Av Systembolagets vinutbud finns för få viner som kostar över hundra kronor, menar Majzner och påpekar att samtidigt är över hälften av det vin som bolaget säljer lådvin.
– Att dricka bra viner handlar inte om att vara snobbig, säger Mark Majzner.
Han statuerar ett exempel och pekar på att ett billigt vin för runt femtiolappen kan i sig vara vin för fem kronor. Och då handlar det om en industriprodukt, inte om ett konstnärligt hantverk.
– Vin är inte Coca-Cola! utbrister Mark Majzner och pekar på paradoxen att folk avstår från att köpa fint vin på Systembolaget men kan ändå betala 300 kronor för en medioker flaska om den säljs på en restaurang.
För fyra år sedan startade Mark Majzner vinklubben Australian Wine Club. Ambitionen var att förse svenskarna med kvalitetsviner via internet. Fram till i fjol levererades kunders beställningar till Systembolaget.
Men i november 2007, nästan ett halvår efter Rosengrendomen, började Australian Wine Club med hemleverans.
Till skillnad från andra vinsajter ser företaget själv till att svensk alkoholskatt betalas. Visst, det må fortfarande vara oklart i vilket land som skatten ska betalas.
– Man kan inte driva en verksamhet på förhoppningar, säger Mark Majzner med en blinkning till andra spritsajter och transportbolag som låter kunderna axla skatteansvaret.
Mark Majzner vill över huvud taget inte bli förknippad med dessa vin- eller spritsajter.
– De går ut på att beställaren ska få tag i billig alkohol. Vi vill leverera kvalitetsvin.
Australian Wine Club siktar in sig på viner som kostar mellan 100 och 150 kronor. För att verksamheten ska löna sig måste varje beställning vara om minst tolv flaskor.
Björn Rydberg, presschef på Systembolaget säger att de har mer dyrt vin i sitt utbud är vad kunderna köper.
– Men trenden är att allt fler väljer lite dyrare viner.
I dag köper bara 3 procent av svenskarna rödvin för över hundra kronor på Systembolaget. Motsvarande siffra för vitt vin är 2 procent.
Björn Rydberg håller inte med om att Systembolaget har ett dåligt utbud av dyrare viner.
Av Systembolagets vinsortiment kostar 46 procent av flaskorna över hundra kronor. I de minsta butikerna på landsbygden utgör dessa 8 procent av vad som står på hyllorna.
– Men då kan man beställa av oss och hämta ut det på Systembolaget nästa dag, säger Björn Rydberg.
Att Systembolaget inte har ett större utbud av fina viner för att svenskarna skulle vara ointresserade tror Mark Majzner inte på.
– Det är en förlegad bild. Varje år utges runt 400 kokböcker och nya vintidningar poppar upp hela tiden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.